A Facebook sok tekintetben áldás, de ugyanakkor csapda is. Ezt legújabban megtapasztalhatja a streaming szolgáltatók között egyre inkább külön versenyt folytató Deezer és Spotify is. A Facbook ugyanis elképesztő erővel tereli a forgalmat a zenei partner oldalak felé, mindez azonban nem jelenti azt, hogy pont azokat terelné oda, akiket kellene. Ez pedig nem jelent mást, minthogy mindkét szolgáltatás esetében egyre jelentősebb és fájdalmasabb probléma a felhasználók lemorzsolódása.
Amint az a fenti ábrából leolvasható, mind a Spotify, mind a Deezer esetében a felhasználók túlnyomó többsége inaktív felhasználó. Érdemi különbségek nem fedezhetőek fel a két szolgáltatás Mark Mullighan által idézett ménileg becsapós adataiban ( hiszen százalékokat mutat, nem darabszámot) adataiban, apróbb eltérések azonban igen. Ezek közül talán a leginkább említésre méltóbb az aktív ,de nem fizető felhasználók közötti eltérés, mely talán azt érzékelteti, hogy a Spotify jobban képes megtartani ezeket az ügyfeleket. A fizető felhasználók terén viszont a Deezer áll jobban, ami feltételezhetően a telco cégekkel való együttműködések erejét, hatékonyságát mutatja.
Az okokért nem is kell messze menni, egyrészt maga a freemium jelleg, másrészt pedig a jelenlegi, alapvetően az agresszív terjeszkedésre koncentráló üzletpolitika az, amely ezt eredményezi. (amúgy a jelenség messze nem csupán a zeneiparra és a freemium modellben működő streaming szolgáltatásokra igaz)
Az,hogy van-e és ha igen, milyen kiút ebből a helyzetből, nagyon nehéz megmondani. A streaming cégek számára ugyanis a növekedés továbbra is elsőrendű és mindenek felett álló szempont, azaz nem reális opció az, hogy a növekedést visszafogják annak érdekében, hogy aktívabb, jobban fizető ügyfelek száma növekedjen.
A fő probléma nem is ez, hanem az, hogy egyre inkább úgy tűnik, hiába a zene, mint tartalomtípus népszerűsége, az emberek a zenét hallgatni szeretik és nem foglalatoskodni vele. Mit jelent mindez? Azt, hogy a streaming szolgáltatások esetében a hatalmas- gyakorlatilag végtelennek tűnő- katalógus nem elég. A zenekedvelők ugyanis hallgatni szeretik a zenét. Nem szeretnek zenék után keresgélni, nem szeretnek playlisteket összeállítani. Azt szeretik, ha szól a zene és az a zene szól, ami számukra kedves...
Hogy mindez azt jelentené, hogy a freemium üzleti modell halott? Kötve hiszem, a folyamatosan növekvő felhasználószám semmi esetre sem erre utal. Ez ellenben igaz, hogy a streaming cégeknek sokkal erőteljesebben kell azzal foglalkozniuk, hogy a felhasználókat fizető ügyféllé konvertálják. Aki fizet ugyanis,sokkal nehezebben vélik passzívvá, vagy végső esetben hagyja el a szolgáltatást.