A közelmúltban Sean Parker bátor kijelentése alapján azt találgattuk, némi matematikával ötvözve, hogy van-e esély rá, a közeljövőben, hogy a Spotify az iTunes-al összemérhető, netán azt meghaladó bevételeket generáljon. Akkor arra jutottunk, hogy 2-3 éven belül szinte kizárt, hogy ez megvalósuljon.
Mindez természetesen most is igaz, ugyanakkor érdemes egy kicsit a Spotify adatait az Apple-től elvonatkoztatva elemezni. A Facebook zenei platform indulása abszolút nem meglepő módon rakéta üzemmódba állította a svéd céget és a többi, a platformon helyet kapott streaming szolgáltatót is. A Spotify csak 2012 április havában 1.5 millió új felhasználóval bővült a tengerentúlon, s ezzel a teljes felhasználói szám meghaladja immáron a 20 milliót!
Két dolgot érdemes megjegyezni. Egyrészt, a Spotify eszement tempójú növekedése abszolút nem szokatlan, a last.fm, az Imeem, a Pandora is teljesen hasonló ütemen növekedett indulásuk utáni első bő másfél évben. Másrészt ez, a jelenlegi 20 milliós tábor, még messze elmarad a Pandora 100 milliós vagy éppen az iTunes 80 milliós táborától.
Ami miatt mégis rengetegen, köztük mi is itt a muzzak oldalain szinte havi rendszerességgel foglalkozunk a Spotify felhasználók számával az az, hogy a svéd szolgáltató ebből a dinamikusan növekedő felhasználói bázisból mennyit képes fizető felhasználókká konvertálni. Az előfizetők ugyanis azok, akikre svéd szolgáltató (a a kiadók ) várnak…
Ezt tekintve legfontosabb mérőszámnak, a svéd cégnek minden oka megvan a bizakodásra. A teljes 20 milliós regisztrált felhasználói bázist három csoportra- előfizető, aktív, de ingyenes használó, inaktív regisztrált- bontva látható, hogy 17% az, aki fizet a szolgáltatásért, 45% nem, de aktívan használja és 38% az inaktív. Az aktív használókra vetített konverzió, (aki átvált a fizetős szolgáltatásra) így 27% , ami az európai adatoknál is kedvezőbb. A 38%-os inaktív tábor ellenben figyelemre méltó és mutatja, hogy a Facebook forgalomterelő ereje hatalmas, ugyanakkor nagyon sok nem feltétlenül a célcsoportba tartozó felhasználót is a szolgáltatás felé terel, akik aztán hamar lemorzsolódnak.
Hova, meddig juthat el a Spotify ezt a növekedési ütemet és átlagos, 20% körüli fizetős felhasználói konverziót feltételezve? A kalkulációk alapján a mostani növekedési ütemet feltételezve 2013 közepére 36 millió fölé kúszhat majd a regisztráltak száma, melyből 6.5-8 millió lehet majd ténylegesen előfizető.
Azaz a Spotify a tengerentúli adatokat nézve valóban, még felhasználószámban sem lesz összemérhető az iTunes-al vagy éppen a Pandora-val. Világszinten nézve azonban már könnyen lehet, hogy igen.
A növekedési ütem,amit elsősorban a Facebook biztosít a svéd szolgáltató számára ugyanakkor igen –igen figyelemreméltó, jó és rossz értelemben is. Jó, mert egészen elképesztő módon segíti elő az új felhasználók bevonását. Rossz, mert amint az a fenti ábrán létható, a Facebook integráció regisztrált felhasználószámban rendkívül pozitív, a konverziót ugyanakkor rontja. Azaz sok, a Spotify szempontjából kevésbé értékes felhasználót is a szolgáltatás használatára ösztönöz. Belőlük viszont sokkal kisebb sikerrel válnak fizetős , prémium felhasználók.
A Szoros és mély Facebook integráció másik hátulütője, hogy általa függés is egyre erőteljesebbé válik, hosszú távon pedig a Facebook sorsa sem feltétlenül csak sikert és töretlen növekedést tartogat…