Az iTunes Radio 2013 legjobban várt zenei szolgáltatása, ezt 3 hónappal az év vége előtt is ki merjük jelenteni! Pontosan ezért szokatlan lépésre szántuk el magunkat és így, közel három héttel az indulása után négyrészes sorozatban dolgozzuk fel az indulást és vonunk mérleget, félig-meddig természetesen ilyen rövid idő elteltével, igazságtalanul. Sorozatunk negyedik, egyben utolsó része a szolgáltatás lehetséges nemzetközi terjeszkedését elemzi.
Sorozatunk korábbi részei 1.Rész: Erős rajtot vett az iTunes Radio 2.Rész: Sok funkcionális hiba van az iTunes Radio-ban 3.Rész: Mennyire van szüksége az Apple-nek az iTunes Radio-ra? |
Az iTunes Radio sok eddigi Apple vállalkozással, termékkel ellentétben nem saját maga teremt piacot, hanem egy nagyon sok szereplőből álló, heterogén piacra lépett, lép be. A legnagyobb piac az amerikai, de a kisebb bevételi potenciállal, de jelentősen magasabb növekedéssel rendelkező, fejlődő piacok egyre kevésbé hagyhatóak ki a stratégiából!
Az amerikai piacon az Apple és az iTunes Radio számára több, nagyon komoly feltételnek kell teljesülnie, annak érdekében, hogy a legnépszerűbb alkalmazások közé tartozó, évek óta piacvezető és folyamatosan növekvő Pandora-át akár csak megszoríthassa.
Van egy terület azonban, ahol a Pandora meglehetősen sebezhető, ez pedig a nemzetközi terjeszkedés. Részben azért, mert egyelőre az amerikai piacon is erőteljesen tudnak növekedni, részben azért, mert a nemzetközi terjeszkedés mind jogilag komplikált és tőkeigényes lenne.
Az Apple számára ugyanakkor a nemzetközi terjeszkedés egyrészt sok tekintetben könnyebb feladat lehet- a cég mérete, pénzügyi lehetőségei és nem utolsó sorban az által, hogy közvetlenül a kiadókkal szerződtek, nem kis nehézségek árán- másrészt pedig fontosabb is, hiszen ne feledjük az iTunes Radio integrálása az iOS 7-be egyértelműen annak népszerűségét volt hivatott növelni.
A Bloomberg által megszelőztetett információk szerint az Apple mindent megtesz annak érdekében, hogy az iTunes Match-hez hasonló tempóban terjessze el világszerte az iTunes Radio-t. Ennek keretében jövő év elején szeretnének a fontosabb, angol nyelvű piacokra - Kanada, Ausztrália, Új-Zéland, Nagy-Britannia- lépne be az Apple streaming szolgáltatásával, az év további részében pedig a Spotify legerősebb területének számító skandináv országok következhetnek majd a sorban.
Hogy mindebből le lehet-e és ha igen milyen következtetést vonni? Elsősorban azt, hogy a jelek szerint az Apple számára a stratégiai szerep frontosabb jelenleg, mint a konkrét bevételi számok! Mindez pedig azt is jelentheti, hogy a cupertinoi cég, akár komolyabb áron is valóban megpróbálja majd az iTunes Radio-t nemzetközivé tenni, függetlenül attól, hogy mint hirdetési termék, hogyan szerepel. Ha ez valóban így lesz, az nagyon érdekes hatást válthat majd ki a Pandora, de a Spotify, illetve a többi európai streaming szolgáltató számára is!