A világ digitális zenei bevételeit 5-7 hatalmas piac ( Egyesült Államok, Japán, Egyesült Királyság, Németország, Brazília, Franciaország, Ausztrália) adja ki. Több olyan ország is van ugyanakkor, amely népessége alapján igen komoly digitális zenei bevételekkel kecsegtethet.
Az egyik ilyen ország Oroszország. Az, az Oroszország, amely sokáig, a legalitás és illegalitás határán mozgott és ahol a legális szolgáltatások terjeszkedését a roppant népszerű szürke tartományban mozgó szolgáltatások mellett az a fizetési megoldások hiánya is gátolta.
Mindez alapjaiban változott meg tavaly májusban amikor az orosz parlament alapjaiban változtatta meg a szerzői jogi törvényt. A törvénymódosítás értelmében a korábban csak a videótartalmakra vonatkozó meghagyások immáron zenei tartalmakra is alkalmazhatóak.
Többek között ez a lépés is kellett ahhoz, hogy az Apple ismét digitális szolgáltatással lépjen orosz-földre. Az Apple Music-ot ( hiszen róla van szó) tárt karokkal fogadták, melynek köszönhetően rövid idő alatt 300 ezer előfizetője lett a szolgáltatásnak.
Ezzel az Apple szolgáltatása egészen biztosan benne van öt legnépszerűbb szolgáltatásban, jó eséllyel azonban a dobogón is ott lehet. Legnagyobb vetélytársa pedig a helyi google Yandex zenei szolgáltatása, a Yandex.Music illetve a Google saját szolgáltatása a Google Play.
Az orosz piacon az Apple sikeréhez az is kellett, hogy a helyi viszonyokhoz alkalmazkodó stratégiát alkalmazzanak. Ennek legfontosabb eleme pedig az árazás. Szemben ugyanis a legtöbb piacon alkalmazott és bevettnek mondható 10 dolláros vagy azzal egyenértékű árral az orosz zenekedvelők 2 dollárnak megfelelő havi díjért érhetik el az Apple Music-ot, ami nagyjából,megegyezik a vetélytársak áraival is.
Az Apple Music sikere ugyanakkor veszteséggel is jár, járt, nem is kicsivel. A roppant árérzékeny orosz piacon ugyanis a streaming szolgáltatások előretörésével az a lá carte letöltő szolgáltatások bevételei drámai zuhanásba kezdtek, és ez alól az iTunes sem kivétel, melynek forgalma a negyedével csökkent alig fél év alatt.
Az orosz piacon aratott siker azon felül, hogy fontos lépés egy potenciálisan nagyra növő piacon mutatja azt is, hogy mennyire gyorsan globaizálódik a streaming piac. 2016-ban és később is egyre fontosabb szerepe lesz majd annak, hogy a nagy piacokon kívül mennyi előfizetőt tudnak magukhoz csábítani a streaming szolgáltatások.