Az Amazon Prime Music tavaly nyári indulása nem kavarta fel különösebben a digitális zeneipar vízét, ami egyrészt köszönhető annak, hogy nem szabványos streaming szolgáltatásról volt/van szó.
Az Amazon Prime Music ugyanis nem egy klasszikus értelemben vett streaming szolgáltatás, hiszen az Amazon Prime előfizetők számára szól, akik a szolgáltatást is igénybe vehetik, ingyenesen, a 99 dolláros havidíjuk részeként, azaz lényegében a streaming szolgáltatás az amúgy is elég bő Amazon Prime előfizetéses struktúra értékét hivatott növelni.
Ami még talán ennél is meglepőbb és sok streaming piaci szereplő számára figyelmezhető jel, hogy a Park Associates kimutatása szerint az Amazon Prime Music a legnépszerűbb streaming szolgáltatás a szélessávú internet hozzáféréssel rendelkező amerikai háztartások között. A piackutató cég tavalyi adatai alapján 10%-os volt az Amazon Prime Music penetrációja, míg a Pandora csupán 6, a Spotify pedig csupán 4%-al büszkélkedhetett.
Az Egyesült Államokbeli siker (is) egyre határozottabban jelzi, hogy az Amazon, sok tekintetben speciális üzleti modellje igenis működőképes. Hiába a 30 millió dal, hiába a korlátlan számú lejátszási lehetőség, ha a zenekedvelők számára kevesebb dal, sokkal olcsóbban többet ér.
Minden egyben Amazon módra A különböző szolgáltatások összecsomagolása és kedvezőbb áron való kínálása ( angol nevén a bundling) idestova 20 éve foglalkoztatja a technológiai illetve a tartalomipart. Hosszú idő után az első igazán komoly lépést az Amazon tett meg ebben az irányban, amikor – egyelőre még inkább független és kevésbé jelentős- tévécsatornákat tett elérhetővé az Amazon Prime előfizetők számára. Innen pedig már csupán egy, nem is olyan hatalmas lépés az, amikor minden fontosabb csatorna a Prime előfizetés részét képezi, képezné. Mindez pedig már most is azt jelenti, hogy egy helyen, egyszerre kaphatunk kedvező áron videó és zenei tartalmakat. A jövő komplett szórakoztatóipari, előfizetés alapú szolgáltatásai valahogy így nézhetnek majd ki. |
Az Amazon tehát fokozatosan, de egyre határozottabban halad a vezető szórakoztatóipari szerep felé. Zeneáruháza már letaszította trónról az iTunes-t, az Prime Music a legnépszerűbb streaming szolgáltatás lehet a tengerentúlon és megindulhat a nemzetközi terjeszkedés felé, sőt a portflio akár egy hagyományos streaming szolgáltatással is bővülhet hamarosan, e-commerce óriás televíziós terveiről pedig pont fent írtunk bővebben. Ez pedig akár honnan is nézzük, egy komplett szórakóztatóipari portfolió lesz így, amit érdemes lesz komolyan venni.