Futótűzként járta be a nemzetközi sajtót a hír csütörtök éjjel, hogy a Spotify megveheti a Soundcloudot, hogy aztán mindez péntek reggelre egy rossz másnapos álommá szelídüljön. Hogy aztán péntek napközben egyre több hír lásson napvilágot arról, hogy a megállapodás igenis lehetséges. Hol is tart akkor most a svéd és a német cég története?
Az ismert és tudott, hogy a Soundcloud tulajdonosai a nyár közepe óta teljesen nyitottak és maguk is keresik a lehetőségét a cég értékesítésének. Akkor arról szóltak a hírek, hogy 1 milliárd dollár körüli összeget szeretnének kapni a cégért. Ha valóban ennyit szeretnének érte kapni, azt a Spotify bizonyosan nem tudja, tudná kifizetni.
Nem tudja, hiszen pont idén tavasszal vett fel gigahitelt annak érdekében, hogy 1 éven belül valóban tőzsdére tudjon lépni. Ez a gigahitel lényegében ahhoz szükséges, hogy a svéd cég megerősítse magát oly mértékben, hogy valóban tőzsdeképes legyen a megváltozott piaci körülmények között is. Az azonban kizárható, hogy a teljes összeget egy akvizícióra tudná fordítani.
Más persze a helyzet, hogyha a Soundcloud ára alacsonyabb, jóval alacsonyabb, mint az a bizonyos egy milliárd dollár. Márpedig az eredeti történetet kiszivárogtató Financial a Times szerint a jelenlegi tárgyalások 350—500 millió dollár közötti áron folynak, szemben a korábbi 1 milliárdos értékeléshez képest.
Ez az ár még mindig meglehetősen magas, de már megérheti a Spotify-nak ahhoz, hogy a Soudcloud segítségével létrehozzon egy valóban erős és az Apple Music-kal versenyezni tudó szolgáltatást. A Spotify és a Soundcloud ugyanis tökéletesen kiegészítené egymást. A svéd cég egyszerű, könnyen kezelhető szolgáltatás, amely alapvetően a népszerű, mainstream tartalmakra fókuszál. A Soundcloud ezzel szemben inkább az underground elektronikus előadók otthonának tekinthető. A hatalmas- közel 200 milliós, azaz a Spotify-nál kétszer nagyobb ügyfélbázis kiváló pedig alap lehet(ne) a továbblépésre , akár hirdetésekkel, akár a prémium modellbe való migrációval.
Van persze jópár figyelmeztető jel is, melyet a svéd cégnek észben kell tartania a tárgyalások során. Ezek közül talán a legfontosabb- ami egyben a Soundcloud árcsökkenését is magyarázza- az , hogy a Soundcloud népszerűsége, ha nem is meredeken, de csökkenni kezdett. A legutóbbi adat 2014-ből származik, azóta új adatot nem hozott nyilvánosságra a cég, ami azt sugallja, hogy az akkori havi 175 milliós látogatottság lehetett a csúcs.
A ár meghatározáskor azt sem ért a Spotify-nak szem előtt tartania, hogy a Soundcloud felhasználók közel harmada már most is rendelkezik streaming előfizetéssel, melyeknek a többsége Spotify előfizetés,
Persze a közel 200 millió felhasználó jó alapot jelenthetne arra is, hogy a Spotify saját zenei közösséget építsen, és ezzel egy olyan területen érjen el sikert, ahol az Apple sokadszorra is elbukott. Az viszont bizonyosan mondható, hogy a Soundcloud esetleges megvásárlás után is rengeteg feladat áll majd Daniel Ek előtt, annak érdekében, hogy a befektetők számára elfogadható befektetési sztorit kreáljanak a Spotify köré és tartósan maguk mögött tartsák a három óriáscég , az Apple, a Gogole és az Amazon streaming szolgáltatását.