Jogosan merül fel a kérdés, hogy miért is akarna a Spotify rádió lenni? Két, sok tekintetben eltérő ,mégis egy irányba mutató indítékból Az első a streaming szolgáltatások zenei adatbázisának problémája. Napjainkban minden magát komolyan vevő streaming szolgáltatás sok tízmilliós zenei adatbázist kínál előfizetői számára, amelynek azonban csak a töredékét, a megfelelő 5-10%.ot hallgatják tömegesen. Emiatt(is) a Spotify az olyan országokban, ahol jelen van egy erős on-demand rádiószolgáltató,bizony küszködik. Az már külön pech,hogy a legjelentősebb rádiós szolgáltatás a világ egyik vezető zenei piacának számító USA vezető zenei szolgáltatója is egyben, ahol így a Spotify bizony küszködik… és így nem nagyon maradt más választása, minthogy valamilyen formában megpróbálja azt nyújtani, amit a Pandora.
A Pandora legyözése, vagy akár csak kihívása persze ugyanúgy, ugyanazon módon nem csak, hogy nem lehetséges ( amint azt amúgy az Apple példája is mutatja) hanem drága is lenne. Ezért felettébb megfontolt módon a svéd cég nem is ezt az utat választotta, hanem, saját lejátszási lista megoldásából alakította ki rádió megoldását és hozott létre tulajdonképpen rádióadókat.
Az AM/PM névre hallgató rádió lejátszási listában olyan előadók találhatóak meg, mint Tinie Tempah, Wolf Alice vagy éppen Jean Michel Jarre. Mindegyik előadó naponta 2 lejátszási listában jut vezető szerephez, azaz lényegében napszakonta egyszer.
A Secret Genius névre hallgató lista inkább hasonlít egy tradícionális rádióadóhoz, hiszen zenék és szöveges részek váltogatják egymást bennük . Az első epizódokban olyan híresebb vagy kevésbé híresebb zenészek jelennek meg, mint Nick Van Eede, Ed Drewett vagy James Blake.
Discover weekly
A rádióval való versengés másik lehetséges megközelítése, amikor a zenemegismerésre helyezi a hangsúlyt egy szolgáltató. A streaming szolgáltatások esetében ez különösen fontos kérdés, hiszen hatalmas és drága zenei adatbázisaik túlnyomó része kihasználatlan.
A Discover weekly-t akár egy hetente jelentkező személyre szabott rádióműsornak, zenei ajánlónak is tekinthetjük, amely minden hétfőn egy újabb adag olyan zenével jelentkezik, amit a Spotifyon belüli zenehallgatási történetünk alapján érdekesnek gondol számunkra. Az ajánlat egy hétig érhető el, hogy aztán a következő hétfőn újabb ajánlatcsokor érkezzen. Fundamentálisan a Discover Weekly is a frissebb tartalmakra épít, hiszen 6 hónapnál nem régebbi zenék közül válogat.
Release radar
A release radar sok tekintetben a a Discover weekly párjának tekinthető, hiszen ugyanazon az elven működik, célja azonban az újdonságok bemutatása. Ennek az elvnek megfelelően a Release Radar más megközelítést kell, hogy alkalmazzon, mint a Discover, hiszen egy-egy előadó 6 havonta nem ad ki új lemezt az esetek túlnyomó többségben. Ebből adódóan itt a hallgató zenei ízléséből indul kio az algoritmus és azokból próbálja az adott hallgató zenei ízlésnek legmegfelelőbbeket kicsipegetni . A release radar is heti frissítésű, minden pénteken ( a zeneipari megjelenések új dátumához igazodva) kapnak a Spotify előfizetők újabb ajánlót a újdonságokból.
Saját napi mix
A rádiós vonalat tovább göngyölítve, fejlesztve fejlesztette ki a Spotify az egyes felhasználókra szabott daily mix nevű funkcióját, ami lényegében egy végtelen playlistet jelent, playlisteket jelentenek, attól függően, hogy az adott felhasználó mennyit használta előtte a szolgáltatást, azaz mennyi adat gyűlt róla és ízléséről össze.
Amennyiben csak egy listát prezentál a Spotify, úgy abban elegyednek majd a felhasználó által korábban hallgatott zenék ás az újak. Sok zenét hallgató, régebbi Spotify felhasználók számár pedig nem is egy,m hanem több, a saját zenei ízlésükhöz igazodó tematikus vagy akár előadóhoz kapcsolódó Daily Mixek is elérhetőek.
Ami talán a legfontosabb és legjelentősebb különbség a Spotify korábbi rádiót imitáló lejátszási lista funkcióihoz képest az az, hogy a napi mixek mind a fizetős és a prémium felhasználók számára elérhetőek illetve maguk a felhasználók is módosíthatják majd őket azáltal, hogy bizonyos dalokat kitilthatnak majd belőlük.
Mindhárom lépés alapvetően egyetlen célt szolgál: a Spotify esetében is minél hangsúlyosabb legyen a zenemegismerési elem, annak érdekében, hogy egyre kevésbé ,mint streaming szolgáltató és egyre jobban, mint egy zenehallgatást, megismerést és megosztást szolgáló helyeként éljen a köztudatban.
Fonák módon, ha ezt nézzük, ezekkel a rádió-szerű, mégis valamilyen mértékben kurált listákkal, a Spotify sokkal inkább megvalósítja azt. amit az Apple szeretett volna az Apple Music-kal, és ami mostanra lényegében exkluzív tartalmakban merül ki.