Amikor zenei videókról beszélünk, akkor mindenkinek a Youtube neve ugrik be, és a jelenlegi globális status quo alapján ezt nem is nagyon lehet vitatni. A Youtube árnyékában, a tengerentúlon ugyanakkor évek óta gyarapodik, növekszik a VEVO. Az a VEVO, amely szerepe egyre kevésbé megkérdőjelezhető. A ComScore adatai alapján 2016 októberben az összes Youtube videómegtekintés 43%-a VEVO videó volt és mintegy 97 millió amerikai nézett meg legalább egy VEVO videóklipet, ami a 320 milliós amerikai népességet alapul véve nem kevesebbet kent, minthogy minden negyedik tengerentúli a hónapban legalább egyszer találkozott a VEVO-val.
A sikereket pedig tavaly ősszel tovább folytatta a prémium zenei videószolgáltató, elsősorban Lady Gaga új klipjének köszönhetően. A látogatottsági és videómegtekintési sikerek minden jel szerint aztán a pénzügyi eredményekben is megmutatkoztak( végre)
2017-ben ugyanis az előző évhez képest meredeken, 30%-al növekedtek a VEVO bevételei, amelyek így már elérték a 650 millió dollárt. A növekedés alapvetően két okra vezethető vissza. Egyrészt a bevételekhez hasonló 30%-os mértékben nőtt, 19-ről 25 milliárdra a videómegtekintések száma. Másodsorban pedig annak, hogy a hirdetők a Youtube botrányok következtében új helyet kerestek hirdetési dollárjaiknak.
A pénzügyi sikerek mellett ugyanakkor a VEVO jövője kétséges, ismét. Egyrészt meg nem erősített hírek szerint a cég mégsem indítja majd el sokáig tervezett prémium, saját tartalmakra építő Youtube Red vetélytárs szolgáltatását. Emiatt pedig az év végén az, tavalyi bevétel emelkedést elősegítő a vezérigazgató, Erik Huggers távozott a cégtől.
A belső bizonytalanságnál is erősebb ugyanakkor a külső bizonytalanság. Ez egyrészt tetten érhető abban, hogy a VEVO a mai napig befektetésként működik, ahol a fő tulajdonosok a nagy lemezkiadók illetve egy arab befektetési alap. Pontosan ez a struktúra lehet az oka annak is, hogy a VEVO végül mégsem indítja el fizetős szolgáltatását. Elsősorban azért nem ( a hírek szerint) mert a tulajdonosok nincsenek arról meggyőződve, hogy a befektetés, amit mindez igényelne meg tudna térülni abban a struktúrában, amelyben jelenleg a VEVO működik. Jelenleg – kissé leegyszerűsítve- a szolgáltatás bevételeinek felét a jogtulajdonosoknak fizeti ki, 30% pedig a Google-t illeti meg. Azaz a VEVO 10-20%-os marginnal működik, ami még a köztudottan alacsony marginú streaming piacon is kirívóan alacsonynak számít.
De talán az alacsony marginnál is jelentősebb probléma a Youtube és a VEVO kapcsolata az, amely ismételten és immáron sokadszorra kérdésessé tette az amúgy láthatóan egyre sikeresebb prémium zenei videó szolgáltatás jövőjét.
Youtube-Vevo háború a láthatáron? Sok minden megváltozott Youtube kapcsán az elmúlt szűk egy élvben, alapvetően nem pozitív irányban. A Facebook igen okmoly terveket sző annak érdekében, hogy komolyan megtörje a Youtube videós dominanciáját. Ha mindez pedig nem lenne elég, a Youtube közvetve, audio streaming szolgáltatás tervének bejelentésével leismerte, hogy a Youtube Red nagyon nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. 2018 tehát egy az eddigieknél sokkal nagyobb téttel bíró év lesz a videómegosztó számára. Olyan év, amikor már akkora kapitális hibákat, mint eddig már nem követhet el. A megváltozott piaci helyzethez való alkalmazkodás első lépése a már említett streaming szolgáltatás indítása. A második pedig minden jel szerint a Vevo bedarálása . Nem nagyon lehet ugyanis másképpen értelmezi azt, hogy a Youtube megváltoztatja azt, ahogyan a hivatalos elődaói csatornáit kezeli.
A változás lényege, hogy a hivatalos csatorna lesz előtérbe helyezve, mind a rajongói, mind a másfajta ( pl. a Vevo által létrehozott) csatornák rovására. Mindez azt nem jelenti, hogy a többi csatorna megszűnik, azonban a keresésben, ajánlókban minden esetben az egyetlen hivatalos csatorna jelenik majd meg. |
Az idei év első harmadában lejáró- így megújítandó- együttműködés jövője ugyanis messze nem tűnik biztosítottnak. Egyszerre nőtt ugyanis túl nagyra a VEVO és került a Youtube is az eddigieknél lényegesen szorongatottabb helyzetbe ahhoz, hogy azt lehessen mondani, hogy a Youtube a jövőben is megengedheti, hogy a zenei videók egy jelentős részét más, márka alatt nézzék meg a zenekedvelők.
Az egyetlen, megmaradó kérdés így inkább most már csupán az, hogy hogy dönt a Youtube, illetve a VEVO tulajdonosai? Hagyják, hogy a Youtube lépései révén lényegében szép lassan elhalni a szolgáltatás, a csökkenő látogatószám és az emiatt csökkenő hirdetési bevételek miatt. Vagy esetleg, amíg még lehet megpróbálják értékesíteni a VEVO-t. Jelentkező éppenséggel lenne, de egyáltalán nem biztos, hogy a Google/Alphabet duó számára ez lenne a legmegfelelőbb megoldás..