Ahogyan azt tavalyi év legvégén magunk is megírtuk , a Youtube egy kizárólag audio streamingre fókuszáló streaming szolgáltatás indítását tervezte, tervezi 2018 első fél, de lehet inkább első negyed évében, Youtube Remix néven!
Az eddig megismert információk alapján, a szolgáltatás egy az egyben szeretne majd versenyezni a Spotify-al, az Apple Music-kal és a többi klasszikus streaming szolgáltatással. Azaz egy alapvetően audio streaming szolgáltatásról beszélünk, szemben a Youtube RED-el, ami egyszerre akart audio és videó streaming szolgáltatás is lenni.
A Spotify rivális streaming szolgáltatással a Youtube és anyacége a Google/ Alphabet egyszerre két kérdésre és kihívásra próbál választ adni. Egyrészt arra, hogy a fejlett piacokon a Youtube zenei része egyértelműen csökken, másrészt pedig arra, hogy a kiadók és jogvédő szervezetek egyértelműen a Youtube-ot tartják az előadói bevételek csökkenésének felelősének.
Önálló streaming szolgáltatást indíthat a Youtube idén
Amikor 2015-ben hosszas-hosszas pletykák, találgatások után végül valóban elindult a Youtube streaming zenei szolgáltása Red, a Youtube prémium streaming szolgáltatása, nem alap nélkül írtuk azt, hogy a streaming piacot alapjaiban átformáló lépésről lehet szó. Egyrész maga az alkalmazás valóban a piacon egyedülálló színvonalat és megoldásokat képviselt, képvisel, másodsorban pedig azért, mert a Youtube zeneipari marketingben elfoglalt helye több, mint megkérdőjelezhetetlen.
Az elsőt kis mértékben, a másokat ellenben maximálisan szem előtt tartva egy az SWSW-n adott interjú alapján úgy tűnik a Youtube döntő lépésre szánta el magát, annak érdekében, hogy a hamarosan induló fizetős streaming szolgáltatása valóban sikeres legyen!
Mindennek azonban ára lesz, méghozzá jó eséllyel hatalmas felhasználói felháborodásban megtestesülő ára. A Youtube ugyanis nem kevesebbet tervez- Lyor Cohen elmondása szerint- , minthogy drasztikusan megnöveli a zenei videók előtt/közben és akár alatt megjelenő reklámok számát, nemi titkoltan azért, hogy az ingyen zenei videónézés élményét jelentősen rontva terelje a felhasználókat a Youtube Remix prémium verziója felé.
Cohen közvetve utalt arra is, hogy a hirdetések megnövelése nem globális, azaz nem minden felhasználót érintő lesz. Az alapján, amit a konferencián elmondott, legvalószínűbbnek az tűnik, hogy a Youtube-ot mint zenei szolgáltatást használók ( azaz azok, akik sok-sok zenei videóklipet néznek meg egymás után, érdemi interakció nélkül) fognak majd a jelenleginél jelentősen több reklámot látni. Ők ugyanis egyrészről a Youtube legjelentősebb, potenciális fizető felhasználó táborát jelentik. Ezt a tábort, amelyet a jelek szerint a cég akár erőszakosan is, de szeretne az új, prémium szolgáltatása felé terelni.
Mindez jelentős változás a cég eddig hozzáállásához képest és ebben nem kis szerepe van magának Cohennek. Ő győzte ugyanis meg kollégáit és a Google/Alphabet menedzsmentet, hogy fontos gesztusokat tenni a zeneipari szereplők, elsősorban a kiadók és az előadók felé.
Az üzleti megfontolások pofonegyszerűnek tűnhetnek. Egyrészt a több hirdetés több bevételt is jelent majd, ez nyilvánvaló. Másrészt, a hirdetések által a prémium verzióba áthajtott zenekedvelők előfizetési díjai és extra bevétel. azaz az amúgy barátságtalan lépés tisztán pénzügyi oldalról tekintve win-win szituációt jelez előre a Youtube számára.
Persze afelől ne legyen szemernyi kétségünk se, hogy ez a lépés egyszerre született üzleti megfontolások és a fent említett politikai megfontolások alapján, sőt inkább az utóbbiak alapján. 2017 végére ugyanis lejutottunk oda, hogy a Youtube jövője szempontjából elkezdett igenis fontossá válni az, hogy milyen viszonyban van a lemezkiadókkal és a zenészekkel.
Persze akár a politika, akár az üzleti megfontolásokat vitatni is lehetne. Ugyan a több hirdetés jó eséllyel még több bevételt jelent majd, nem lehet nem figyelembe venni azt is, hogy a felhasználói oldalon az elégedetlenség mit jelenthet majd a Youtube számára. Mindez egy olyan időszakban, amikor egyre gyakoribbak a tech cégek rémálmainak számító PR katasztrófák.
Folytatódik a Youtube és a kiadók háborúja
A Youtube a legmeghatározóbb digitális zeneipari szereplők egyike, amelynek bevételei sokszorosan meghaladják az összes vetélytárs streaming szolgáltatásét, és amelynek csak a zenei videóit többen nézik meg naponta, mint bármely más zenei szolgáltatás használóinak a száma. Valamikor tavaly tavasszal kezdődött meg az a támadás sorozat, amely teljesen egyértelműen a Youtube ellen irányul, és amelyet a nagy nemzetközi kiadók és jogvédő szervezetek vezetnek.
Összességében a Youtube lépése nagyon jól harmonizál azzal a ténnyel, hogy a cég most már nem nagyon hibázhat zenei szolgáltatásaival. A Google Music- bár adatok nem nagyon ismertek róla- a piackutatások alapján inkább tűnik csúnya kudarcnak, mint sikernek. Ugyanez elmondható, sőt hatványozottan mondható el, a videó és audio szolgáltatásokat ötvözni kívánó, ámde a nemzetközi terjeszkedéssel lassan haladó és emiatt egyértelműen kudarcot vallott Youtube Red-ről. Mindezzel párhuzamosan ugyanis a többi vetélytárs streaming szolgáltatás felettébb sikeres évet tudhat maga mögött. Mind a Spotify, mind az Apple Music szépen növekszik, az Amazon Prime Music-ról nem is beszélve. A fejlett piacokon pedig a Youtube zenei része egyértelműen csökken, így a Youtube és tulajdonosa a Google/Alphabet sok tekintetben hasonló helyzetben van, mint 4-5 évvel ezelőtt az Apple, az iTunes kapcsán. Az elkerülhetetlen, meredek csökkenés már látható, kérdés, addig sikerül-e a helyettesítő termékkel piacra lépni és sikerre vinni. Ehhez a sikerhez pedig az eddig alkalmazott módszerek bizonyosan nem lesznek elegendőek, erre úgy tűnik a Youtube és a Google vezetése is ráeszmélt.