Évek teltek el azóta, hogy a német zeneiparról írtunk. Arról a német zenei piacról, amely sok tekintetben más, mint a többi vezető nyugati zenei piac- az amerikai, az angol- a német piac- a fejlett piacok közül talán egyedüliként- ugyanis jelenleg is leginkább a fizikai bevételekre támaszkodik.
Az azóta eltelt 4 évben a világ- és itt világ alatt elsősorban a streaming zenei szolgáltatásokat kell értsük- azonban alapjaiban változott meg, és ez alól a német zeneipar sem vonhatta ki magát!
Mindezt talán mi sem mutatja jobban, mint az, hogy hogyan is alakult át a német zeneipar szerkezete az elmúlt alig 5 évben:
Az adatok alapján sokkoló mértékben alakult át a német zeneipar szerkezete. a CD eladások illetve az egyedi letöltések egyaránt a felükre zuhantak, miközben a streaming 5 év alatt a tízszeresére növelt részedését a német zeneipari bevételekből!
Struktúráját tekintve tehát markánsan átalakult a német zeneipar, azonban ez nem járt a bevételek növekedésével. (mint az amúgy kicsinek éppen nem mondható USA zenei piacai esetében) A német zeneipari bevételek ugyanis az elmúlt 5 évben ugyan növekedtek, de összesen alig 10%-al, az idei 2018-as évben pedig az első félév alapján csökkenés várható!
A 2018-as év emiatt lehet, nem , amiatt azonban feltétlenül bevonul majd a zenei- történelem könyvekbe, hogy ez volt az az év, amikor a streaming szolgáltatásokból származó bevételek meghaladták Németországban a CD eladásokból származóakat.
Nagyon hosszú ideig a felelős megtalálására sem kellett várni…aki pedig a Youtube-ra tippelt, az helyesen tette! Persze nem volt nehéz a világ legjelentősebb videómegosztójára tippelni, hiszen németországban a portál helyzete már régóra vita téma, és azóta mint tudjuk a nagy nemzetközi kiadók és célkeresztjükbe helyezték a Youtube-ot.
A GEMA névre hallgató német szerzői jogi szervezet és a Youtube vitája közelv 10 évre visszavezethető. 2009-ben lejárt a Youtube és a GEMA között érvényben levő megállapodás, újról pedig a felek nem tudtak megállapodni. Ennek lett a következménye a részleges blokkolása- köze 600 előadó videói nem (voltak) elérhetőek - a videótartalmaiknak Németországban.
S ha mindez nem lenne elég, a value gap, bizony Németországban is felütötte fejét. Maga a value gap röviden így foglalható össze: A hirdetés alapú streaming szolgáltatások berkein belül nézett/ hallgatott zenei tartalmak száma tavaly megduplázódott,miközben az ilyen jellegű szolgáltatásokból befolyt bevételek mindössze 31%-al nőttek. Azaz az ilyen jellegű szolgáltatások úgy növekednek, hogy közben a sikerekből az előadók és a tartalomtulajdonosok mérsékelten részesülnek. A zene pedig a Youtube népszerűségének egyik legfontosabb eleme.
Becslések szerint a Youtube teljes német forgalmának több,mint a harmada ugyanis zenei videókból származik, azaz a kiadók szeme előtt érthető okokból villognak a dollár jelek… Az IFPI kimutatása alapján a németországi streamek közel fele ingyenes videómegosztókon ( értsd Youtube) zajlik, miközben a bevételnek mindössze 1.9%-a származik ezekből a szolgáltatásokból, miközben az audio streaming szolgáltatások ingyenes része esetében ez az arány 34-35 %.
Nagy kérdés, hogy a sok tekintetben radikális német szabályozó szervezetek esetében is igaznak bizonyoul-e az a tétel, ami amúgy globálisan a Youtube és a kiadók esetében igaz. A Youtube helye és szerepe tehát megkérdőjelezhetetlen, pusztán a számok alapján a digitális zenei ökoszisztémában. A kiadók sokkal inkább szeretnék egyfajta prémium zenei szolgáltatásként látni, nagy kérdés azonban, hogy ezt a szerepet a Youtube be tudja, be akartja-e tölteni, illetve ha igen, akkor ki vesz, veheti át a helyét az ingyenes zenei videók terén.