Arról, hogy a világ legnagyobb zenei piacán az Egyesült Államokban hogyan hallgatnak zenéket az emberek, több alkalommal is írtunk már itt blogunk hasábjain. Ugyan napjainkban már mintegy 180 millió tengerentúli zenekedvelő hallgat online zenei szolgáltatásokat. Az, hogy ennek ellenére a hagyományos rádiózás nem halt ki és tűnt el a tengerentúlon alapvetően két dolognak tudható be.
Egyrészt, hogy az autókban továbbra is a rádió a fő zenehallgatási forrás, másodsorban pedig azért, mert a zenemegismerésben továbbra sem tudnak domináns, meghatározó szerepet betölteni a streaming szolgáltatások.
Eddig ugyanakkor európai piacokkal kapcsolatban nem voltak az amerikaihoz hasonló kimutatások. Ezért roppant érdekes, a brit szabályozó szervezet, az Ofcom Media Nation névre hallgató elemzése a brit rádiós piacról.
Ha most készítenénk fényképet a brit rádiós piacról, akkor az alapján szinte semmi izgulnivalója nem lenne a brit rádiós iparág szereplőinek. A rádió elérése továbbra is 90%-os, azaz heti gyakorisággal a britek 90%-a hallgat valamennyi ideig rádiót, valamilyen platformon.
Lényegesen aggasztóbb ugyanakkor a helyzet, amennyiben kicsit mélyebbre ásva, korcsoportok szerint is megnézzük a rádiózás iránti affinitást. A 15-24 éves – azaz még nem is a klasszikus és tartalomfogyasztásában drasztikusan más utakat követő Z generáció, inkább a Z és Y generáció határán elhelyezkedő – korosztály esetében ugyanis a rádiós tartalmak hallgatása, mindösszesen 36%-ért felelős a teljes audio tartalmak hallgatásával eltöltött időnek. ( viszonyításként. ez a szám a teljes 15 évesnél idősebb populáció esetében 75%…) A nyertesek? Természetesen a streaming szolgáltatások! Amíg a teljes népesség körében a zenehallgatással eltöltött idő 8%-a zajlik a streaming szolgáltatásokban, addig a 15-24 éves korosztály esetében ez közel 30%.
Hogy még sötétebb legyen a felfestett kép érdemes egy másik 2018-as elemzés adatait is előhúzni. Ebben az átlagos rádióhallgatási időt hasonlították össze korcsoportonként. Az átlagos rádióhallgatási idő 2018-ban Nagy- Britanniában heti 21.4 óra volt, ami az előző évhez képest még kevéssel növekedett is.
Amint az az ábrán látható is, ez az átlag adat egyik korcsoport szokásait sem fedi le pontosan. 45 év felett ennél jelentősen több rádiót hallgatnak a britek, ugyanakkor 34 év alatt érdemben kevesebbet, és a 34 év alatti korosztályok esetében az előző évhez képest csökkent is a rádióhallgatási idő.
Ha hallgatottsági szinten még nem is, platform szinten teljesen egyértelműen már lezajlott a változás a rádiózással kapcsolatban Nagy-Britanniában. 2018-ban ugyanis immáron a digitális platformokon való rádióhallgatás megelőzte a hagyományos platformot. Ami talán jó hír a rádióállmásoknak ebben az az, hogy a digitális platformok közül messze a DAB, azaz a digitális rádiózás vezet.
Érdekes és a hagyományos rádiók számára nem túl fényes jövőképet fest fel az a tény, hogy az egyes platformokon mely audio fogyasztási módok a legnépszerűbbek. Mint látható mobil telefonokon tulajdonképpen alig van jelen a hagyományosnak mondható rádiózás, míg a nagyobb képernyős eszközökön, mint a tabletek vagy a laptopok esetében a teljes zenehallgatással eltöltött idő nagyjából harmada köthető a rádiózáshoz.
A három, adatsort megvizsgálva tehát a legteljesebb mértékben érthető James Purnell BBC vezető félelme, aki az EBU ( European Broadcast Union) vezetői előtt tartott beszédében kiemelte, hogy a BBC és minden más hagyományos média szolgáltató léte van veszélyben azáltal, hogy a fiatalabb korosztályok a különböző fókuszú streaming szolgáltatásokban fogyasztanak audio és videó tartalmakat. A rádió pedig ebből a szempontból talán még a TV-nél is nagyobb veszélyben van, ugyanis a rádiózás bástyájának az autózás számít, a fiatalok azonban egyre kevésbé vezetnek, azaz könnyen lehet, hogy a rádiózásnak tényleg befellegzett a szigetországban...