Amikor a világ zenei piacairól beszélünk, mi magunk is hajlamosak vagyunk beleesni abba a hibába, hogy alapvetően a nyugati piacokra gondolunk és fókuszálunk. A bevételeket tekintve ez valószínűleg talán még igaz is , a felhasználók számát tekintve azonban bizonyosan nem!
A feltörekvő piacok úttörője, a kínai Tencent Music , amely egyértelműen több ma már, mint csupán egy hatalmas keleti piacon vezető szereplő. A kínai streaming cég értéke csak az elmúlt 1 éven megduplázódott, aminek meglehetősen egyszerű oka van: A olyan hatalmas növekedési potenciállal kecsegető piacokon van jelen, mint az Indiai vagy a Kínai illetve a Spotify-ban birtokolt részesedése révén a világ legjelentősebb zenei piacain is ott van. így a messze menőkig nem véletlen, hogy a streaming piacot figyelő elemzők, befektetők figyelme a Tencent-re (is) vetült. Ez a figyelem persze sokszor inkább kellemetlen, mint kellemes, erről a Pandora vagy akár a Spotfy menedzsmentje is sokat tudna mesélni…
Márpedig a Spotify kínai társa és egyben (egyre inkább) vetélytársa szinte pontosan ugyanazokba a befektetői kritikákba ütközik, mint nyugati társai…Azzal a specialitással, hogy a kínai digitális zenei piac jellegzetésségeiből- hatalmas méret, kisebb fizetős kereslet- adódóan a növekedés még a nyugati szolgáltatóknál is fontosabb elvárás a Tencent zenei szolgáltatásaival kapcsolatban.
Márpedig a Tencent zenei szolgáltatásainak a növekedése minimum lassulóban van, de bizonyos dimenziókban már-már stagánálásról beszélhetünk. Az aktív használó tábora ugyanis immáron 6-8 negyedéve egy viszonylag szűk sávban stagnál. Az immáron 650 millió főt meghaladó- előfizetői bázis- amely önmagában nagyobb, mint az Apple, a Spotify és az Amazon- azaz a Top3 streaming piaci szereplő – sajátossága, hogy nagyon kis része számít prémium felhasználónak. A Tencent sikeres megoldásai ( lásd keretes írásunkat) ellenére is csupán ennek a hatalmas előfizetői bázisnak alig 5%-a számít „előfizetőnek”. A kínai piac méretét mutatja, hogy ez is 31 millió főt jelent, ami több, mint a Google összes streaming szolgáltatásáért fizető zenekedvelő…
A kínai fizető falon túl A Tencent zenei szolgáltatásai fundamentálisan más üzleti modell alapján működnek, mint a nagy nyugati szolgáltatók. Ennek ( is) tudható be, hogy a fizető felhasználók aránya a teljes felhasználói bázison belül olyan alacsony. A Tencent most azzal kezdett le kísérletezni, amit a nagy nemzetközi kiadók is nagyon szeretnének látni a Spotify esetében is, azaz, hogy bizonyos tartalmak csak a prémium felhasználók, előfizetők számára érhetőek el. A folyamat lassú, de egyértelmű lesz, a cél pedig az, hogy minél több tartalmat tegyenek m majd csak az előfizetők számára elérhetővé, anélkül, hogy az ügyfélélményt drasztikusan rombolnák. |
De a befektetőknek nem is ez a szám jelentetett, jelenti a fő problémát. Sokkal nagyobb gondot jelent a szemükben az, hogy a zenei szolgáltatásokból származó bevételek növekedései üteme is lassulóban van.
Amíg tavaly év elején még negyedéves szinten duplázódtak a zenei szolgáltatási bevételek a kínai cégnél, addig ez a növekedés mostanra 30%-ra zsugorodott, azaz a jelenlegi üteme mellett 1 helyett 3-4 negyedév kellene az zenei bevételek megduplázásához. Mindemellett pedig az egy felhasználóra jutó árbevétel sem igazán akar növekedni, ami együttesen a kifulladás rémképét vetíti előre a befektetők számára.