A Youtube egyfelől a digitális zene kihagyhatatlan és megkerülhetetlen szereplője az ingyenes Youtube révén. Azon ingyenes Youtube révén, ami, mint ahogy azt nem rég írtuk is, alapvetően a zenéről szól! Az ingyenes zenéről, és ez az a konfliktus, ami miatt a kiadók és a Youtube viszonya igen-igen feszült.
A kiadók ugyanis sokkal inkább szeretnék egyfajta prémium zenei szolgáltatásként látni, nagy kérdés azonban, hogy ezt a szerepet a Youtube be tudja, be akartja-e tölteni?
Szolgáltatás szinten persze meg van a Youtube válasza minderre, a Youtube Music. Az azonban már kérdéses, hogy mennyire gondolja komolyan a Youtube, hogy betör a streaming piacra illetve, hogy az ingyenes Youtube szolgáltatáshoz szokott zenekedvelők hajlandóak lesznek-e fizetni a prémium funkcionalitásért.
Utóbbira, a Youtube legutóbbi hasonló jellegű kísérelte során egyértelműen nem volt a válasz, hiszen a Youtube Red-nek a 1 év elteltével is mindössze másfél millió előfizetője volt ( és még egy millió olyan felhasználó, aki az ingyenes hónapját tölötte)
A Bloomberg által megszelőztetett információk alapján a Youtube mostani próbálkozása, a Youtube Music ennél jelentősen jobb eredményt ért el, ugyanis 15 millió fizető felhasználó használja a hírportál információi szerint.
A 15 milliós szám elsőre, innen Magyarországról hatalmas szám, de érdemes a vetélytársak, azaz a Spotify-Apple Music, és esetleg az Amazon vagy akár a Deezer számainak ismeretében kezelni, különösen abban az időszakban, amikor már a Youtube Music is létezett.
A helyet ekkor már messze nem olyan rózsás, ugyanis a Youtube Music tudta a legkevesebb előfizetőt megnyerni ezen időszak alatt. Mind a Spotify, mind az Apple Music, mind az Amazon Music lényegesen több előfizetővel növelte táborát ugyanezen idő alatt, azaz a zenekedvelők, ha választaniuk kell, a hatalmas ellenére sem a Youtube prémium szolgáltatását választják.
Szigorodó engedélyeztetés Jó eséllyel sosem fogjuk meg tudni, de nyilván nem függetlenül a Youtube Music eléggé kiábrándító számaitól, komoly szigorításokat léptetett életbe a cég a zenei tartalmak törlése kapcsán. A szigorítás lényege, hogy mostantól nem lesz lehetőség videók feltöltésére úgy, hogy az alattuk szóló zenei tartalom esetében a Youtube „manual claiming” eszközét használják. vagy blokkolhatják a videót, vagy a Youtube hivatalos jogkezelő rendszerét a Content ID-t kell használniuk. Ezzel a Youtube alapvetően a jogtulajdonsokat tereli a Content ID irányába, de mivel sok esetben ez a videók letiltásához vezethet, a videófeltötőket is arra ösztönözheti, hogy a Youtube zenei könyvtárát használják akkor, amikor aláfestő zenéket keresnek videóikhoz. |
A Youtube számait ismerők szerint további problémát jelent, hogy a próbaidőszakot nagyon sokan megkezdik- azaz maga a Youtube Music, mint ajánlat érdekes a számukra- de aztán annak lejárta előtt lemondják, így nem válnak előfizetőkké.
A Yotube Music sikere vagy sikertelensége nem egyszerűen egy újabb, a hatalmas Alphabet gépezetben könnyen túlélhető Youtube zenei kísérlet kudarca lenne. A Yotube Music kudarca esetén alapvetően változna meg a tulajdonos pozíciója a kiadókkal és jogvédő szervezetekkel a value gap kapcsán folytatott vitákban. Abban a vitában, ahol a tét a Youtube sok milliárd dolláros hirdetési bevétele is lehet akár…