A koronavírus az életünk tulajdonképpen minden területén alapvető és sokkoló változásokat hozott, melyekből még csak most próbálunk globálisan is kiolvadni. A sokk pedig azt is érintette ahogy zenét hallgatunk, filmet nézünk, rádiót hallgatunk!
A streaming zenei szolgáltatások, mivel a zenei tartalomfogyasztás jelentősége napjainkban már on the go , ami a jelenlegi helyzetben egyre alacsonyabb, ez pedig a streaming audio szolgáltatások hallgató és felhasználó számát is csökkentette, azaz az audio streaming alapvetően vesztese volt a karanténnak.
Nagy nyertes lett viszont a podcasting. Azaz az on-demand elérés fontos maradt a karantén és a járvány alatt is , csak a pánik közepén más jellegű tartalmakra, konkrétan zene helyett információra volt szükségük.
A végére hagytuk mai posztunk alanyát, a hagyományos elérésű rádiókat. Ha abból indulnunk ki, hogy karantén alatt meredeken 40-50-60%-al csökkent az autó forgalom és hogy a hagyományos rádiózás legfőbb mentsvárát az autók jelentik, nem sok jóra számíthatott a hajdan prosperáló iparág.
A gyakorlat azonban nem vért fordulatot hozott, ugyanis a TV mellett a hagyományos rádiózással eltöltött idő is növekedni tudott a karantén ideje alatt. Nem is kevéssel. Egyes adatok szerint- bár ugye a hagyományos rádiózás szemben a digitális formátumokkal nehezen mérhető- 15-25%--al nőtt a hagyományos rádiók hallgatottsága a karantén alatt!
A brit adatokat elemezve a helyi rádiós iparági testület, a radiocentre arra jutott, hogy napi heti szinten 1 óra 45 perccel több rádiót hallgatnak a britek a karantén alatt, mint előtte! Ez heti szinten nem kevesebbet jelent, mint hogy 14-26 órával megnőtt a britek rádióhallgatási ideje!
Amikor az okokról kérdezték a megkérdezetteket a külvilággal való kapcsolattartás, megbízható információ beszerzése szerepeltek az első helyeken.
Összességében e hagyományos rádió szárnyalása nem is biztos, hogy annyira meglepő. A karantén helyzetben ugyanis pont az a 3 tényező- a kapcsolattartás, a biztonság érzet és a valahová tartozás érzése- volt az ami fontos volt. Ebben pedig az élő tartalmak, így az élő rádióadás igen erős volt mindig is és még most is az.
Ebben a speciális helyzetben pedig azok a területek, ahol és amiben a hagyományos rádiózás évek óta szenved- interaktivitás, online megjelenés, személyre szabhatóság- egy csapásra nem voltak fontosak.
De ez nem jelenti azt, hogy ne lennének fontosak! És itt jön a nagy- a rádiók számára a sorsukat is akár eldöntő- kérdés: ahogy az élet visszatér a normális – vagy ahhoz közeli- kerékvágásba, az m,eberek megmaradnak a hagyományos rádió mellett vagy abban is visszatér minden a hagyományos kerékvágásba, hogy visszaszoknak a streaming szolgáltatásokhoz illetve podcast tartalmak hallgatásához?
No és persze az is vastag betűvel íródott kérdés, hogy a hagyományos rádiók magukhoz ragadják a kezdeményezést és újbóli népszerűségüket kihasználva megpróbálnak azokon a területeken is fejlődni, ahol most gyengék és sebezhetőek?