A rádiózás- mármint, amit megismertek szüleink 40-50-60 évvel ezelőtt- a koronavírus járvány előtt az egyik legnagyobb gondban levő média típus volt. A fejlett zenei piacokon háromból két ember online hallgat zenét. Nagyon erősen törtek fel a prémium streaming szolgáltatások és a podcasting is, nem meglepő módon mindkettő a hagyományos rádió hallgatás rovására.
A legjelentősebb technológiai és médiacégek, nem véletlenül tettek fel az elmúlt 2-3 évben szinte mindent arra, hogy minél nagyobb szeletet hasítsanak ki a podcast piacból.
Ebben az alapjaiban már eleve változóban és mozgásban levő piacra robbant aztán be 2021-ben a Clubhouse nevű alkalmazás. A Clubhouse alkalmazás ugyanis nagyon sok mindent ötvözött, csak úgy, mint maga a rádiózás. A Clubhouse-t használók egyszerre kaphatták meg a rádiózás élményét, vehettek részt konferenciahívásokban és indíthattak audiochateket, azaz a Clubhouse hasonlót ajánlott, mint a rádiózás élménye, de sokkal interaktívabb formában. Nem véletlenül ugrott rá az ilyen jellegű rádiózási élményre a Spotify de még a Facebook is.
A Clubhouse amilyen sikeresen indult, annyira csendben működik napjainkban, igaz immáron 28 millió felhasználóval és havi 2 millió látogatóval, azaz meghatározó közösségi média szereplőként. Az áttörés ugyanakkor nem történt meg. Ezt egy másik, sokkal nagyobb szereplő lépése hozhatja meg.
Ez a szereplő pedig nem más, mint az Amazon. A Seattle-i cég hosszú évek munkája révén vált a digitális zeneipar meghatározó szereplőjévé. Sikerének egyik kulcsa biztosan az hogy különböző zenei szolgáltatásokat nyújt, a zenekedvelők messze nem homogén millióinak.
Az Amazon AMP névre hallgató alkalmazás segítségével az alkalmazás letöltői önmaguk válhatnak rádió tulajdonosokká. Magában az alkalmazásban a zenéket játszhatunk le, beszélgethetünk, sőt telefonhívásokat is fogadhatunk, pontosan ugyanúgy, mint a hagyományos rádióadások műsorvezetői.
Nem biztos ugyanakkor, hogy elég lenne a sikerhez az, hogy amatőr rádiósok ezreinek adását hallgassuk. Ennek érdekében olyan sztárok indítottak műsorokat az Amazon AMP-ben, mint Nicki Minaj, Travis Barker agy éppen Lil Yachty.
Az Amazon lépése két szempontból is telesen más jelentőségű, mint a formálódó live audio piacon eddig bármi. Egyrészt, mert a podcastokkal illetve a csak szövegből álló tartalmakkal ellentétben az Amazon szolgáltatásában hatalmas, több, mint 10 millió dalból álló zenei adatbázisból is választhatunk.
Másodsoran pedig az Amazon AMP ,nem csak a tartalom előállítást, hanem a tartalom hallgatást is új szintre emelheti azzal, hogy tartalmai megjelennek majd lényegében az összes Amazon audio szolgáltatásban -Audible, Amazon Music, Twitch,. és valamennyi and Alexa kompatibilis eszközön.
Ahhoz, hogy az ökszisztéma működjön még egy fontos elem kell: ez pedig a fizetés. teoretikusan gondolkodva elképzelhető lenne, hogy a hallgatóknak kelljen valamilyen üzleti modell mentén fizetni, azonban ez pont a fő célt, a hallgatók hagyományos rádióktól való elcsábítását gyengítené.
A tartalomkészítőket valahogy mégis támogatni kell, erre hozta létre az Amazon a szolgáltatáson belül azt a pénzügyi alapot, amely a feltételeknek megfelelő rádió tulajdonosokat dotálja.
Hogy mik ezek a feltételek? Az olyan alapvető feltételeken felül, ami a kifizetéshez kellenek, fontos, hogy minden hónapban kerüljenek fel új tartalmak. Ezen felül az Amazon maga havonta kiszámolja és elemzi, hogy mennyien hallgatták egy adott hónapban az egyes rádiókat, mennyi volt az új feliratkozó, mennyire népszerű az adott adó és ezek alapján számolja majd ki,mennyi pénz is ütheti markát a rádió tulajdonosának.
.....................................................................................................................................................................................
Hogy ez lenne-e az a sikerrecept, ami aztán ténylegesen és véglegesen a múltba löki a hagyományos rádiózást? Ameddig az autókban a hagyományos rádiók tartani tudják a helyüket, addig nem valószínű. De a technológiai cégek, digitális tartalomszolgáltatók, mint a Spotify az ez utáni a pillanatra készülnek. Márpedig ez, azaz, amikor az autó már nem csak egy gépjármű. hanem egy technológia eszköz, hardver lesz, nincs már olyan messze…