A Spotify és az előadók kapcsolata hosszú-hosszú idő óta vegyesnek mondható. ( és a „vegyes” szó használatával itt még alapvetően jó indulatúak is voltunk..) Ennek az oka egyrészt a svéd cég magatartásban kereshető- a vezető streaming szolgáltatások közül a Spotify fizeti a legkisebb összeget lejátszásonként az előadóknak- másrészt viszont egy globális probléma része.
A probléma lényege az, hogy maguk a szolgáltatók jelen körülmények, a jelenlegi tartalomdíjak mellett nem képesek nyereségesen működni, mindamellett, hogy a bevételeik mintegy 70%-át tartalomért fizetik ki, ebből azonban az előadók vajmi keveset látnak!
Érthető módon ebben a helyzetben bármi olyan, ami nem az eladói kifizetésekhez kapcsolódik, visszatetszést kelt. Márpedig a Spotify hosszú évek óta jelentős hirdetőnek számít, globálisan is.
A cég tőzsdei jelentéseit böngészve azt mondhatjuk,hogy Daniel Ek csapata az elmúlt évben már 1 milliárd eurót meghaladó összegben költött sales és marketing aktivitásokra. Ez nem is meglepő, hiszen a Spotify több látványos kampányt futtatott az elmúlt években, akár új funkciók bevezetése kapcsán, akár a 3 hónapos Spotify hozzáféréshez kapcsolódó kampányok során.
Az összes eddigi marketing együttműködést felülmúlja azonban, mind jelentőségében, mind nagyságában és összegében- az, amit a Spotify ls az FC. Barcelona kötött. A svéd cég a Rakutent váltja főszponzorként. A megállapodás 3 évre szól, és a következőket kpaja majd a Spotify, a brutális 320 millió eurós(!!9 díj ellenében
- Spotify logója lesz a csapat mezének elején, a kiemelt helyen, a japán Rakuten helyét veszik át
- A Spotify lesz a női csapat mezszponzora is
- Az edzőmez hátulján a Beko logóját váltják majd le
- Stadion névhasználati joga: Camp Nou Spotify vagy Spotify Camp Nou megnevezéssel
Három szezonra állapodtak meg, de a megállapodás meghosszabbítható
Az üzlet tehát hatalmas, mondhatni ezzel a Spotify az olyan gigacégekkel helyezi magát egy szintre, mint az Emirates Airlines, a Nike, a Puma, az Adidas, a Vodafone, a Fiat vagy éppen Deustche Telekom.
A megállapodás ugyanakkor nem emiatt okozott hatalmas viharokat előadó körökben! Sokkal inkább azért, mert ugyan a megállapodás pillanatában A Spotify boldogan kürtölte világgá, hogy az együtttműködés révén az előadók számára egy új platformot tud létrehozni, ahol az FC Barcelona hatalmas közösségével kapcsoltot létesíthetnek majd a gyakorlatban azonban valami egészen mást érzékeltek az előadók!
Számoljunk egy kicsit utána, hogy miért is! A svéd cég átlagosan egy lejátszásért 0.00348 dollárt fizet az előadóknak. Ahhoz, hogy egy előadó 320 millió dollárt kereshessen, ezzel a díjjal, közel 90 milliárd(!!) lejátszásra lenne szüksége…Ilyen előadó pedig még nem volt a svéd cég történetében!Az ehhez a hihetlen értékhez legközelebb álló előadó Drake, a maga kb. 62 milliárd lejátszásával..
Az időzítés sem jöhetett volna sokkal rosszabbul, a Joe Rogan botrány, az ukrán válság egy olyan helyzetet teremtettek, amelyben egy ekkora, sokak szemében fennhéjazó tranzakció bejelentése PR katasztrófának tekinthető. Akkor is, hogyha a Spotify és személy szerint Daniel Ek ezt lehet nem érzékeli