Az egyre erősödő és intenzívebbé váló streaming piaci versenynek van egy fekete lova, egy amolyan a radarok alatt közlekedő,közeledő szereplője. No nem egy ismeretlen új start-upról vagy megtáltosodó piaci szereplőről van szó, hanem ez globális óriásról, az Amazonról.
Arról, az Amazonról, amely azon kevés piaci szereplő egyik napjaink nyugati streaming szolgáltatói között, aki nem a szabályos streaming piaci mintát követi, azaz nem egy hatalmas dal adatbázishoz való hozzáférést kínálnak havi előfizetési díjért cserébe.
Jeff Bezos cégének zenei szolgáltatása azon felül, hogy mást és más formában kínál az zenekedvelők számára érezhetően másokat is tud megszólítani ezáltal. Amíg a vetélytárs streaming szolgáltatások az Apple, a Spotify vagy éppen a Youtube zenei videónak- néző illetve hallgató közönségének közel 60% -a 35 év alatti, addig az Amazon Prime zenei szolgáltatások esetén ez alig 40%.
Az építkezés most egy újabb és talán minden eddiginél fontosabb lépéshez érkezett: a Prime előfizetők számára shuffle módban ( azaz véletlen lejátszás módban) a Seattle-i cég elérhetővé tette ingyen és reklámmentesen teljes, immáron 100 millió dalból álló zenei adatbázisát. ( zárójelben jegyezzük meg, hogy a Prime előfizetők ezen felül, ezen túl a poscast tartalmakhoz is ingyenesen férhetnek hozzá)
A valaha volt fekete ló most már minden kétséget kizáróan kijött a napfényre., hiszen az Amazon Music a harmadik legjelentősebb, legnagyobb előfizetőszámmal rendelkező nyugati streaming zenei szolgáltatás. A jelentőségét azonban nem ez adja meg, hanem az a különleges megközelítés, amelyet Jezz Bazos és Steve Bloom követtek.
Az a megközelítés, amelyet a kiadók eleinte nem nagyon kedveltek és támogattak. 2022 végére ugyanakkor fundamentálisan változott meg.. maga a piac, és vált hirtelen mindenki számára elismert taktikává az, amit az Amazon lassan 10 éve követ zenei téren és aminek a lényege, hogy a többi streaming zenei szolgáltatással szemben sokkal szegmentáltabb ajánlatokkal jelent meg a piacokon, melyek azok számára is vonzóak lehetnek, akik számára a standard streaming ajánlatok nem azok.
Ez 5-7 évvel ezelőtt, amikor a Spotify és a többi szolgáltatás is meredeken tudta növelni előfizetői számát, nem számított fontosnak. Most, amikor azonban a fejlett nyugati zene piacokon a növekedés lelassult, hirtelen az Amazon módszere vált a nyerő módszerré.
Az Amazon megközelítése még egy területen bizonyul a jó megoldásnak: A feltörekvő piacokon. Ezek azok a piacok, melyekről mindenki tudja, hogy a streaming zenei szolgáltatások növekedésének kulcsa lesznek, de az igazán sikeres modelt ezekre a piacokra eddig még egyetlen nyugati streaming szolgáltatónak sem sikerült megtalálnia.
A Seattle-i cég szegmentált megközelítése pont ezeken a piacokon működhet igazán jól. A kínai vagy az indiai piacokon 100 milliókban mérhető a helyi streaming zenei szolgáltatások ingyenes részének felhasználói tábora, miközben a prémium részét ezeknek a szolgáltatásoknak alig használják a helyiek. A hirdetési piac fejletlensége miatt ugyanakkor a streaming zenei szolgáltatások ingyenes része által generált hirdetési bevételek is felettébb alacsonyak Ebben a környezetben lehet nagyon jó, köztes megoldás az Amazon Prime Music, szegmentált szolgáltatási ajánlataival.
Abban a globális helyzetbe, ami felé tartunk, amikor várhatóan a szórakóztatóipari költéseket ( is) visszafogják majd az emberek , a Prime már nem csupán egy ingyenes kiszállítást nyúlt kedvezmény platform lesz. Az Amazon pedig egészen biztosan nem a streaming piac sötét lova, hanem az egyik legmeghatározóbb szereplője lesz.