2012-t, mint a Spotify és a Pandora harcának évét harangoztuk be, s az első, lassan elmúló félév alapján nem is kellett csalódnunk. A Spotify komoly erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy az alapvetően streaming funkcionalitásra épülő core funkcionalitást minél inkább bővítse a Pandorahoz hasonló on demand social radio funkcionalitás irányába. Még tavaly év végén jelent meg maga a rádió funkcionalitás a szolgáltatásban, aztán ez év májusában jelentek meg az első hírek arról, hogy a funkcionalitást tovább finomítva egy valóban a Pandora funkcionalitáshoz nagyon közeli rádió szolgáltatás megjelenése várható.
A májusi hírek igaznak bizonyultak, a svéd cég bejelentette, hogy iPhonera és iPadre optimalizált speciális rádió szolgáltatással jelenik meg. Az alapot értelemszerűen a 16 millió dalból álló, az alapszolgáltatást is kiszolgáló zenei bázis lesz majd.
Funkcionális szinten az eddigiekhez hasonlóan lehetőség lesz előadó, album vagy éppen playlist alapú rádiót létrehozni. Újdonság lesz azonban, hogy a Pandora esetében megismert és napjainkra már gyakorlatilag szabvánnyá váló tetszik/nem tetszik funkciók is helyet kapnak majd a mobil verziókban. Ugyancsak érdekes és izgalmas, a Pandoranál jóval bővebb funkcionalitásra alapozó megoldás, hogy a rádióban hallgatott dalokat el is lehet majd menteni, egy külön playlistbe.
A Pandora igazi kihívásához természetesen üzleti modell váltásra /módosításra is szükség van, hiszen a Pandora alapvetően ingyenes, bár limitált szolgáltatást biztosít. A Spotify eddig csak a prémium előfizetők számára engedte meg, hogy a szolgáltatást mobil telefonon vagy éppen iPaden használják. Mostantól ez megváltozik, 30 napos trial időszak keretében a nem prémium előfizetők is igénybe vehetik , kipróbálhatják a mobil rádió adta élményeket.
A lépéssel párhuzamosan a svéd cég masszívan erősített az ingyenes verziót elérők számára szóló reklámokban megjelenő cégek számán is, azaz vélelmezhetően jelentősen növelni tudta hirdetési bevételeit. Olyan cégek csatlakoztak ugyanis a hirdetők táborához, mint McDonalds, Macy’s, Chevrolet, Taco Bell, Red Bull, Verizon Wireless, Warner Bros., Durex, Heineken, Red Stag, Jim Beam vagy éppen Lipton Ice Tea.
A siker ugyanakkor nem a hirdetők számán fog múlni. Az on demand, social rádiók esetében a kulcs a sikerhez ugyanis az ajánló algoritmus, azaz, hogy egy adott előadóhoz vagy bármilyen más metaadathoz kapcsolódóan mennyire jó minőségű, mennyire változatos zenefolyamot képes előállítani. Ebben pedig egyáltalán nem biztos, hogy a Spotify győztes tud majd lenni…