2012, átmeneti év volt a digitális zeneiparban, a streaming szolgáltatások hatalmas ütemben nőttek, elsősorban a Spotify tengerentúli, illetve a Deezer világméretű, agresszív terjeszkedésének köszönhetően. Az egyedi letöltések növekedése megállni látszik, volumenben azonban még mindig ez jelenti a digitális zene legnagyobb szeletét.
Mi is, meg a legtöbb digitális zenei szakértő is egyetért abban, hogy 2013 egy sokkal hektikusabb, izgalmasabb és sok tekintetben sorsdöntő év lesz. Az egyre népszerűbbé váló streaming szolgáltatások üzleti modellje ugyanis nem tűnik működőképesnek, hiszen például a piacvezetőnek számító Spotify még előreláthatólag jövőre is veszteséges lesz, és ami talán ennél is aggasztóbb az az, hogy az üzleti modell önmagában garantálja a költségek drasztikus növekedését a forgalom növekedésével. Az ördögi kör bezárult tehát és 2013 lehet az év, amikor a folyamatosan veszteséges streaming cégek sorsa eldől így úgy.
Ahhoz azonban, hogy mindez pozitív irányba dőljön el, szükséges, hogy 2013 is a streaming szolgáltatások töretlen ütemben való térnyeréséről szóljon! 2012 év vége azonban több, az optimizmust megtépázó adattal is szolgált, még akkor is, ha csak az amerikai piacot nézzük.
Hiába volt ugyanis a legnépszerűbb karácsonyi ajándék a tablet, hiába rendelkezik gyakorlatilag minden második amerikai okostelefonnal , az előfizetéses szolgáltatások használati és bevételei adatai még mindig marginálisnak mondhatóak, zeneipari méretekben gondolkozva.
Vegyük például a Spofity-t. A sikeres tengerentúli bevezetésnek köszönhetően mintegy 1 millió fizető, azaz prémium felhasználója van. hasonlítsuk ezt össze a Netflix 30 millió felhasználójával és máris ici-ici kis szereplővé zsugorodott a svéd cég a tengerentúlon.
Mindeközben a letöltések hanem is dübörögtek, de nagyon jó karácsonyt zártak. Összesen közel 80 millió tranzakció zajlott le a karácsonyi szezonban, elsősorban pontosan az offline is forgalmazott gift card-oknak köszönhetően! Ezek azok a kis márkázott kártyák, melyekkel tulajdonképpen úgy adhatunk zenét ajándékba, hogy a választás szabadsága az ajándékozottnál marad…És pontosan ez az ,amit jelenleg még az előfizetéses szolgáltatásokkal nem lehet megtenni.
Ez a paradoxon mindaddig fenn is marad majd előreláthatólag, amíg az amerikai háztartások túlnyomó többségébe telekommunikációs cégekkel kialakított együttműködéseken keresztül nem jutnak el a streaming szolgáltatások. Amíg pedig fennáll a paradoxon, addig az Apple, az Amazon agy éppen a Google alapvetően letöltés alapú szolgáltatásokat, szolgáltatáscsoportokat hoz létre, a status quo pedig érdemben nem változik majd. Hogy megfordulhat-e trend már 2013-ban: Az esély kicsi, ár, de megvan. De sokkal valószínűbb, hogy csak ebbe az irányba mutató apró pici lépéseket látunk majd…