A Spotify 2013-as éve a tavalyi 2012-es, Facebook-integrációval és tengerentúli piacra lépéssel zsúfolt évhez képest sokáig meglepően csendesnek volt mondható, akár a fejlesztések, akár a növekedés, akár a terjeszkedés terén. Sőt, a svéd cégnek a nyáron igen sok gondja volt a kifizetési politikáját kritizáló előadókkal. Az év utolsó harmadában aztán tempót váltott a világ egyik legnagyobb streamingszolgáltatója, amit nem lehet nem versenytársai, a Deezer és a Google európai terjeszkedésének, illetve az iTunes Radio megjelenésének tulajdonítani.
Az őszi hajrá keretében a skandináviai vállalat több, új, európai telco partnerrel is megállapodott, sikeresen talált új befektetőt, az előadókkal folytatott párbeszédét új szinte emelte a Spotify for Artists weboldallal, majd pedig egy minden eddiginél átfogóbb előadói programot jelentett be. A csúcsot mégsem ezek, hanem az ingyenes mobil zenehallgatás és a Led Zeppelin-el között megállapodás bejelentése jelentette.
A Daniel Ek vezérigazgató által elmondottak alapján a svéd cég az eddig ismertekhez képest gyökeresen más megközelítést használ a mobil rádiózásban, melyet Shuffle-nak nevezett el. Szemben a piacvezetőnek számító Pandora-val, ugyanis a svéd cég ingyenes mobil verziója adott előadóra vagy a saját már korábban létrehozott playlistjeinkre koncentrál. Mindez azt jelenti, hogy egy adott előadó nevét beírva, az adott előadói dalaiból álló zenefolyamot generál számunkra a Spotify és azt hallgathatjuk, szemben a Pandora és más adaptív online rádiók által kínált megoldással, ahol az adott előadó és hozzá hasonló előadók zenéiből áll a zenefolyam.
A Shuffle mód ugyanakkor- mintahogyan azt korábbi bejegyzésünkben jeleztük is- több korlátozást is magában foglal majd! Ezek közül a legfontosabb, hogy az ingyenes mobil verzióban nem lesz lehetőség korlátlan keresésre illetve konkrét dalok meghallgatására vagy a szolgáltatás által létrehozott sorrend megváltoztatására. A mobilverzió ingyenességére is igaz ugyanaz, mint a korábban csupán Desktopon létező Spotify free csomagra, azaz az első hat hónapban élvezhető korlátlanul, hirdetésekkel megszakítva utána maximum havi 10 órán át.
Az ingyenes mobil láb bevezetésével egy időben a svéd cég teljes üzleti modelljét módosította ha nem is drasztikus mértékben.
A változás lényege, hogy a decemberig érvényes üzleti modellt - amely egyszerűen úgy foglalható össze, hogy mobiltelefonon csak előfizetési díj ellenében volt élvezhető a szolgáltatás - a megváltozott viszonyoknak megfelelően a mobil illetve a tablet használat javára korrigálja.A mobil láb a fent leírtaknak megfelelően módosul majd, a tablet láb ellenben a mobil lábtól némileg elkülönülten, lényegében a desktop-on elérhető ingyenes verziót bevezetve lesz elérhető.
A mobilra fókuszáló stratégiának megfelelően az eddigi három helyett a jövőben két csomag közül választhatnak majd a zenekedvelők: az ingyenes hirdetésekkel megszakított zenehallgatás ingyenesen elérhető lesz, minden platformon. Nagyobb interaktivitást, offline zenehallgatást és reklámmentességet pedig a prémium csomag megvásárlásával biztosíthatunk magunknak.
Természetesen a Spotify ezen lépése önmagában is rengeteg kockázatot rejt magában, hiszen svéd cégnek a DMCA licence alá tartozó , korlátozott interaktivitást biztosító szolgáltatók- mint például a piacvezető Pandora- által fizetett díjnál lényegesen magasabb díjat kell fizetnie, attól függetlenül, hogy a felhasználó ingyenes vagy prémium felhasználó.
Pontosan ezért kulcskérdés, hogy a Spotify képes lehet-e arra, amire a Pandora, azaz., hogy pusztán hirdetésekből komoly bevételeket érjen el. A jövőképe, nagy általánosságban bíztató, hiszen az előrejelzések szerint a hirdetési piac, világszerte a 2012-es 104 milliárdról, 171 milliárd dollár fölé nő majd, a legintenzívebben növekvő szegmens pedig a mobil hirdetési piac lesz, amely 2017-re, az előrejelzések szerint a teljes hirdetési piac 36 százalékát teszi, teheti majd ki.
Egészen más a helyzet ugyanakkor a klasszikus értelemben vett streaming szolgáltatásokkal, mint amilyen a Spotify is. Számukra az elsődleges bevételi forrást az előfizetői bevételek jelentették, jelentik. Éppen ezért ezen cégek számára a fundamentális cél, hogy felhasználóikat prémium, azaz fizető felhasználókká konvertálják. Ezért hirdetési bevételeik, teljes bevételeiknek csak töredékét teszik ki, a befektetők is elsődlegesen az előfizetési bevételek növekedését várják el, így maguk a cégek is abban érdekeltek, hogy az ingyenes láb hosszú távon kevéssé legyen vonzó a zenekedvelők számára.
A Spotify tehát egy valóban nagy és bátor lépést tett a zenekedvelők kiszolgálása érdekében. Egy olyan lépést, ami a zenefogyasztási szokások megváltozása miatt sok tekintetben szükséges lépés. Látni kell ugyanakkor azt is, hogy hosszú távon a svéd cégnek sem az az érdeke, hogy az ingyenes mobil láb sikeres legyen. Sokkal inkább az a célja és érdeke, hogy a megváltozott zenefogyasztási szokásokhoz alkalmazkodva immáron mobilplatformon, platformokon is hatékonyan terelje a zenekedvelőket a prémium előfizetés felé. Mindez egy nagyon drága lépés a Spotify-tól, nem véletlen tehát az új befektetők bevonása és azon se lepődjünk meg, hogyha a későbbiekben bizonyos korlátozásokat vezet majd be a svéd ég ezen a téren…