December elején, amikor a Spotify bejelentette, hogy ingyenes mobil zenehallgatással lép a piacra, azt íruk, hogy a svéd cég lépése nagyon bátor, ugyanakkor hosszú távon a svéd cégnek sem az az érdeke, hogy az ingyenes mobil láb sikeres legyen.
A Beats Music indulásának bejelentésére reagálva, a svéd cég 19-re lapot húzott és bejelentette, hogy eltörli az eddig, az ingyenes felhasználására vonatkozó korlátait, azaz ezentúl mindenki, bármennyi ideig igénybe veheti a Spotify ingyenes szolgáltatásait!
A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy az eleddig 6 hónapig élvezhető, utána jelentősen, mindössze heti 2.5 óra zenehallgatásban korlátozott reklámokkal megszakított ingyenes zenehallgatási opció ettől kezdve 6 hónap után is korlátlanul igénybevehető lesz!
A hír maga ennyi, következményei ugyanakkor ennél lényegesen távolra mutatóbbak! A svéd cég a lépéssel ugyanis amellett, hogy a Beats Music-ra próbál már előzetesen is válasz lépést tenni, párhuzamosan próbálja meg a piacvezető online rádió, a Pandora piacát is meghódítani. Mindezzel párhuzamosan ugyanakkor a saját prémium előfizetői bázisát, úgy tűnik a növekedés érdekében hajlandó kockáztatni!
Mert gondoljunk csak bele, mi is lesz ezentúl a különbség a havi 10 euróba/dollárba vagy éppen 1500 forintba kerülő prémium csomag és az ingyenes elérés között? A prémium csomagban lehetőség lesz adott dalt vagy albumot is meghallgatni, a lejátszási listákat internet kapcsolat nélkül is hallgatni illetve a zenehallgatást nem szakítják majd meg reklámok. Valljuk meg, a legtöbb Spotify használó számára ez nem akkora különbség, amely megérné a prémium csomag megvásárlását.
Kicsit más megközelítésben azt is mondhatjuk, hogy a Spotify az eddigiekkel szemben, amikor is az ingyenes verzió a prémium verzióval megegyező funkcionalitást nyújtott, csak korlátozottan, mostantól az ingyenes és a prémium verzió funkcionalitása távol kerül egymástól. Az ingyenes verzió leginkább egy interaktív, adaptív online rádió lesz ( mint a Pandora vagy éppen az iTunes Radio) míg a prémium csomag lesz az, amelyet klasszikus streaming szolgáltatáskánt értelmezhetünk a jövőben is.
A két, innentől fogva szinte már független szolgáltatás nem csupán funkcionalitásban, hanem üzleti lehetőségeiben is jelentősen különbözik. Az ingyenes, rádió jellegű szolgáltatás kínáló láb legnagyobb vetélytársa az ezen a területen abszolút piacvezetőnek mondható Pandora.
A kaliforniai cég aktív felhasználóinak száma decemberben elérte a 76 milliót, míg a Spotify esetében ez a szám 15 millió. ( és a teljes regisztrált felhasználószám sem éri el a 30 milliót) Még nagyobb gond a svéd cég számára, hogy 2011-es tengerentúli megjelenése óta képtelen volt érdemben befolyásolni a Pandora növekedését, annak ellenére, hogy nagyon szépen növekedett saját maga is. Az iTunes Radio indulása és az, hogy szinte semmilyen hatással nem volt a Pandora felhasználószámára, azt mutatja, hogy a kaliforniai céget használók hűségesek a szolgáltatójukhoz, azaz a Pandora-t csak egy magasabb színvonalú, ötletesebb szolgáltatással lehet, lehetne legyőzni. Mindeközben a streaming szolgáltatók között a Spotify abszolút piacvezetőnek számít a pletykák szerint megközelítőleg 10 millió fizető felhasználójával és rövid, de talán még közép távon sem nagyon veszélyeztetheti más, mint a Deezer.
Végezetül vessünk egy pillantást a bevételi oldalra és a bevételi oldalon várható hatásokra! A Spotify legutóbb ismert adatai alapján a hirdetési bevételek csak a teljes bevételeinek csupán 15%-át tetté ki. A svéd cég nem is igazán erőltette a hirdetési termékének sikerre vitelét, hiszen fő célja pontosan az volt, hogy kedvet csináljon a prémium csomagoz. Ezzel szemben a tartalomhoz kapcsolódó öltségei folyamatosan nagyon magasak voltak, és még napjainkban is a bevételek 70%-át teszi ki.
Az ingyenes láb kiterjesztésének hatására minden valószínűség szerint a prémium előfizetői bázis csökkenni fog, miközben a hirdetési bevételek az ingyenes láb esetében a hirdetési bevételek csak lassan nőnek majd. Mindez pedig csökkenő bevételeket, azaz tovább romló jövedelmezőségi mutatókat jelenthet majd a svéd cég számára.
A svéd cég ugyan novemberben fejezte be legújabb befektetői tárgyalási kört és emelte újabb 250 millió dollárral a befektetői tőkét. Ez a 250 millió dollár sem lenne elég azonban ahhoz, hogy hosszabb távon ellensúlyozza a prémium előfizetők csökkenéséből származó bevételkiesést.
A svéd cég mindezzel ugyanakkor végtelenül nehéz helyzetbe sodorta magát. Egyrészt mivel a korábbi, nagyon könnyen áttekintető, logikusan felépített csomagstruktúra, ahol az ingyenes csomagok és a prémium csomagok logikusan egymásra épültek, a kora-téli illetve a mostani változtatásokkal felborultak. A lényegesen kiterjesztett és diverzifikált szolgáltatás struktúra révén pedig a Spotify mintha egyszerre túl sok minden szeretne lenni, ami biztosan nem tud lenni, azaz előbb- utóbb választani kell majd. A választás pedig fájdalmas lesz, mind a cég, mind a zenekedvelők számára!