A Rhapsody a 2014-es év meglepetésszereplője a streaming piacon, ezt teljes magabiztossággal kijelenthetjük. A patinás, a 2000-es évek eleje óta piacon levő, de azóta éveken át szinte jelentéktelenül tengődő szolgáltatás életében a fordulat 2012 végén következett be, amikor a cég a mobil verzióba integrált a Gracenote zenei adatbázisán alapuló zenefelismerő alkalmazását bejelentette és összekapcsolt két nagyon fontos zenemegismerési utat: a különböző helyeken- koncerten, utcán stb.- hallott zenei tartalmak zenei adatbázisban való indexelését.
Ugyan nem csak és kizárólag ennek köszönhetően, de azóta szinte csak jó hírek érkeztek a Rhapsody-val kapcsolatban. Az amerikai szolgáltató, már tavasszal 1.7 millió prémium felhasználóról számolt be, azóta pedig részese lett a tengerentúlon a T-Mobile zenei ajánlatának, elindította UnRadio néven a Pandora-hoz hasonló rádiószolgáltatást, melynek köszönhetően a prémium felhasználó tábor nagysága immáron meghaladja a 2 millió főt.
A Rhapsody nagy előnye a Pandora-val szemben, hogy már most is aktívan terjeszkedik a legjobban növekvő zenei piacokon, azaz Latin-Amerikában illetve Európában, mindkét területen egy híres és ismert márka, a Napster név használatával.
A Rhapsody/Napster páros terjeszkedése a cég pénzügyeiben is azonnal megjelent. A RealNetworks második negyedéves pénzügyi beszámolója keretében bemutatott Rhapsody adatok azt jelzik, hogy a streaming szolgáltatás idei bevétele elérheti majd a 170 millió dollárt, ami közel 20%-os növekedést jelentene az előző évhez képest.
A streaming szolgáltatók szorongatott üzleti modellje ugyanakkor a Rhapsody-ra is igaz és érvényes. A streaming szolgáltató ugyanis az első félévet 4.7 millió dolláros veszteséggel zárta, ami éves szinten 13-15 millió dolláros veszteséget jelez előre.
A streaming szolgáltatóknál már-már megszokott veszteséges működés mellett ugyanakkor a terjeszkedés és a növekedés még egy területen mutatkozik meg, ez pedig a bevételek és a költségek növekedési üteme. Míg a bevételek-ahogyan fent említettük- 20 % körüli mértékben emelkedtek, addig a költségek 30%-os növekedést mutattak ugyanabban az időszakban.
A Rhapsody számára tehát a közeljövőben egyre fontosabb lesz, hogy úgy tudjon növekedni, hogy közben a veszteségét nem növeli drasztikusan. A Rhapsody ugyanis ami a veszteségeket illeti, alapvetően jól áll, sokkal jobban, mint a Spotify vagy akár a tőzsdén hol küszködő, hol szárnyaló Pandora.
Az eltérés ugyanakkor a bevételek tekintetében is felettébb jelentős. A Pandora a 2013-as pénzügyi évében közel 430 millió dolláros, a Spotify pedig már 2012-ben 500 millió dolláros, tavaly pedig az előrejelzések szerint közel 1 milliárd dolláros árbevételt ért el. A Rhapsody-nak tehát mind az T-mobil együttműködés, mind az Európai és Latin-Amerikai terjeszkedés révén gyorsan és meredeken kell növelni felhasználói bázisát és ezzel párhuzamosan bevételeit. Az igaszán izgalmas mindebben, hogy ez abszolút el is képzelhető…