A Pandora-val kapcsolatban az elmúlt 1 évben szinte csak rossz hírekről írhattunk. A tőzsdén a cég megítélése nem igazán változott, a befektetők továbbra is nagyon sok kételyt fogalmaztak meg a cég üzleti modelljével kapcsolatban, így a folyamatos és meredek felhasználószám növekedés ellenére a tőzsdei bizalom nem nőtt. Tavaly ősz óta mindezt tetézte, tetézi az Apple állítólagos Pandora-hoz hasonló rádiószolgáltatás indítási tervei, amelyek ugyanakkor az utóbbi hetekben látványosan lelassultak.
Az internetes rádiózás vezető szolgáltatójának nem csupán emiatt volt mozgalmas az utóbbi időszaka. Áprilisban lemondott a céget közel 10 éve vezető John Kennedy, megjelentek a Windows 8 platformon, a szolgáltatás hirdetésmentes verziójával, Pandora premieres néven egy az új albumokra fókuszáló, teljes albumokat bemutató csatornát indítottak, és erősítették a Facebook integrációt a személyre szabható megosztási beállítások bevezetésével.
A héten mindezek után a cég közzé tette első negyedéves adatait, melyek hosszú idő után először a befektetők szemében is pozitív jeleket mutattak. A pozitív jelek alapvetően nem a pénzügyi teljesítményből adódtak, ezen a területen az on-demand rádió hozta már-már megszokott formáját. Az első negyedéves bevételek, 55%-ot nőve az előző évhez képest elérték a 125 millió dollárt, miközben a mobil bevételek gyakorlatilag megduplázódva megközelítették a 84 millió dollárt. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a mobil bevételek immáron közel kétharmadát adják az on-demand rádió bevételeinek, azaz egyre erőteljesebb a mobil felél való eltolódás.
A növekvő bevétel alapvetően a növekvő használatnak köszönhető, az előző évhez képest mintegy 30%-ot növekedve az első negyedéves hallgatottság 4.18 milliárd óra volt, melynek köszönhetően a cég részesedése a teljes amerikai rádiós piacból immáron meghaladja a 7%-ot!
A fő kérdés persze mint mindig most is az, hogy a növekvő bevételek végre elhozzák-e, elhozták-e a nyereségességet a cég számára? A rövid válasz erre az, hogy egyelőre nem. Az első negyedév továbbra is veszteséget hozott, ráadásul jelentősen nagyobbat, mint az előző negyedév, ugyanakkor nem nagyobbat, mint egy évvel ezelőtt. A rádió, a pénzügyi beszámolóhoz kiadott elemzésében hangsúlyozta is, hogy az év első felében bevezetett mobil zenehallgatási korlátok segítségével sikerült kordában tartani a tartalomköltségek növekedését.
Mi az akkor ami miatt ilyen hirtelen mégis annyira optimisták lettek a befektetők, hogy a Pandora részvényárfolyama fél éves csúcsára, hosszú idő után a kibocsátási át felett, 17 dolláron zárt a múlt hét végén?
Az egyik egyértelműen és jól azonosíthatóan a mobil oldali költségek hatékonyabb menedzselése. A mobil hallgatási korlátok bevezetésével ugyanis a mobil hallgatottság csökkent, azonban az aktív felhasználók száma továbbra is növekedni tudott. Azaz a szolgáltatás népszerűsége nem csökkent, jövedelmezőségén viszont sikerült javítani. A másik ok pedig a szolgáltatás hirdetői oldalon való beépülésével kapcsolatos pozitív hírek. A Pandora ugyanis immáron elérhető, két fontos médiatervezési platformon, a Mediaocean és a STRATA platformokon. Ennek köszönhetően pedig a rádió a közeljövőben integráns részévé válhat a hirdetői oldal médiatervezési és vásárlási folyamatának.
Hogy mennyire mondható biztosnak, bíztatónak a Pandora helyzete ezek után? A befektetői lélektan és a valós üzleti kilátások nem mindig fedik egymást. A Pandora esetében a 2012-es év folyamatosan erről szólt. Mint ahogyan akkor nem volt a cég helyzete annyira ossz, most sincsen akkora javulás, mint amekkorát a részvényárfolyam ugrása jelez. Tény ugyanakkor, hogy a vetélytársnak gondolt szolgáltatások megjelenése a piacon jóval lassabb, mint azt a piac gondolta volna, hatásuk pedig a Pandora-ra korlátozottan érvényes, elég ha csak arra gondolunk, hogy a Spotify tengerentúli piacon való megjelenése ellenére növekedett az elmúlt években meredeken a Pandora használata és népszerűsége.