2016 minden bizonnyal a Soundcloud életének legnehezebb éve volt. 2013 végén a Soundcloud egy álom megválósítását tűzte ki célul maga elé, annak ellenére, hogy már akkor is roppant sikeres zenei szolgáltatás volt. A Soundcloud eltökélt volt abban, hogy streaming cég legyen belőle, olyan streaming cég, ahol egyszerre találhatóak meg az ismert, mainstream jellegű tartalmak és a sokkal kevésbé ismert, underground tartalmak egyaránt.
Az irányváltás utáni nehéz évek messze legnehezebbike volt a 2016-os. Az év jól indult, hiszen Január elején aztán úgy tűnt, hogy a berlini székhelyű cég nagy lépést tesz, tehet mind a hagyományos streaming piacra való belépés, mind a pénzügyi stabilitás irányába., hogy aztán áprilisban már valóban arról beszélhessünk, hogy a Soundcloud (is) streaming szolgáltató!
A streaming szolgáltatóvá válásnak ugyanakkor ára volt/van. A Soudcloud igen súlyos pénzügyi gondokkal üzdsött, küzd! Költségei meredeken növekedtek a költségei,sőt a fix ( azaz nem a tartalommal összefüggő) költségei is meredeken emelkedtek. Létszáma pedig tovább nőtt, immár 236 főre.
A bizonytalan pénzügyi helyzetet a tulajdonosok is érzékelték, így a Soundcloud tulajdonosai tavaly nyár közepe óta teljesen nyitottak és maguk is keresik a lehetőségét a cég értékesítésének. Akkor arról szóltak a hírek, hogy 1 milliárd dollár körüli összeget szeretnének kapni a cégért.
A Twitter egyes hírek szerint majdnem megvásárolta a Soundcloud-ot, de a jelöltek között megjelent az Apple neve, ősszel pedig Spotify jelent meg, hogy aztán egyikből se legyen valóság ( lásd fent) Most pedig a Google-t emlegetik, mint esetleges vásárlót.
A Spotify nem veszi meg a Soundcloudot Karácsony előtt jelentette be a Spotify – félhivatalosan- hogy eláll a berlini céggel folytatott tárgyalásoktól. Az egyik ok minden valószínűség szerint az ár. Az 1 milliárd dollár, amennyit a Soundcloud tulajdonosok látni szeretnének ugyanis túlzottan magas a svéd cég számára. Másodsorban pedig egy olyan év során, amikor előreláthatólag a fő feladat a tőzsdére lépés lesz, semmi szüksége Daniel Ekéknek egy akvizícióval járó bonyolult tárgyalássorozatra különös tekintettel a Soundcloud jogainak harmonizálására. Pedig a Spotify és a Soundcloud tökéletesen kiegészítené egymást. A svéd cég egyszerű, könnyen kezelhető szolgáltatás, amely alapvetően a népszerű, mainstream tartalmakra fókuszál. A Soundcloud ezzel szemben inkább az underground elektronikus előadók otthonának tekinthető. A hatalmas- közel 200 milliós, azaz a Spotify-nál kétszer nagyobb ügyfélbázis kiváló pedig alap lehet(ne) a továbblépésre , akár hirdetésekkel, akár a prémium modellbe való migrációval. Így, bár valóban értékes akvizíció lehetett volna a Spotify számára a Soundcloud, egyelőre nem valósul meg a megállapodás és nem jön létre egy igazi streaming powehosue. |
A (természetesen ) meg nem erősített hírek szerint a Google a Soundcloud tulajdonosok által elképzelt 1 milliárdos ( és amúgy mind a Twitter, mind a Spotify-t elriasztó) értékelésnek és árnak alig a feléért, valahol 500 millió dollár körüli áron vásárolná meg a Berlini céget.
A Google számára a tranzakció azt jelenthetné, hogy immár nem csupán a Youtube-al, hanem a Google Music-Soundcloud párossal is meghatározó szereplő lehetne a digitális zenei szolgáltatások között, és persze azt se felejtsük el, hogy a 175 millió Soundcloud felhasználó milyen kiváló lehetőséget jelent az alapvetően hirdetés alapú üzleti modellben működő Google univerzum számára.
Egyre sötétebb kilátások A Soundlcoud 2014-es pénzügyi adatait vizsgálva mintegy évvel ezelőtt azt írtuk: 2016-ban egy rendkívül nehéz és buktatókkal teli év vár a berlini cégre, amely során egyszerre kell majd pénzügyi helyzetét stabilizálnia, megállapodnia a SONY-val és elindítania végre streaming szolgáltatását. A streaming szolgáltatás elindult, az időközben beérkezett 2015-ös pénzügyi adatok alapján azonban bátran kijelenthető, hogy pénzügyi stabilizációnak nyoma sincsen! A 2015-ös évben a Soundcloud minimális mértékben 10%-al növelte bevételeit, amelyek immár meghaladták az 20 millió dollárt , azonban közben költségei tovább növekedtek, és így vesztesége is 25%-ot meghaladó mértékben nőtt az előző évhez képest. Ami igazán aggasztó, az pontosan ugyanaz, mint az előző években a Soudcloud fix ( azaz nem a tartalommal összefüggő) költségei továbbra is meredeken emelkednek. Létszáma 2015-ben tovább nőtt, immár 296 főre, mai 25%-os növekedés, a bérköltségek azonban ennél is többel, közel 50%-al emelkedtek, azaz sajnos a Soundcloud továbbra is roppant pazarló gazdálkodást folytat. |
A Soundcloud számára pedig a Google- vagy bármilyen befektető- tűnik az egyetlen lehetőségnek a csőd elől való megmeneküléshez, és azt hiszem ezt most már a Soundcloud tulajdonosai is saját bőrükön érzik…A Berlini cég számára ugyanis az ide év befejezése újabb befektetések vagy éppen akvizíció nélkül már a menedzsment által elismerten sem biztosított. Úgy kellene tehát a Soundcloudnak túlélnie, hogy közben fejlessze, terjessze méregdrágán létrehozott streaming szolgáltatását.