Azzal, hogy múlt héten az Apple (végre) bejelentette az iRadio iTunes Radio indulását egészen biztosan felforgatja a digitális zenei piacot (újra). Az ugyanakkor még kérdőjel, hogy kiknek, mely szolgáltatóknak és miért van félnivalójuk, a egyáltalán..?
A legtöbben érthető okokból a Pandora-ra voksolnak és az amúgy is ingatag üzleti modellel és veszteségesen működő online rádió gyors halálát jósolják. A jövőt megjósolni persze nehéz, de minden valószínűség szerint tévednek!
A Pandora ugyanis jelenleg az abszolút piacvezető azon a piacon, ahová az Apple belép. Havi szinten mintegy 70 millió lojális, a szolgáltatást ismerő és kedvelő felhasználója van, akik minden valószínűség szerint az Apple szolgáltatásért sem hagynák, hagyják majd el kedvenc online rádiójukat!
Az iOS7-be integrált, azaz gyakorlatilag minden Apple eszközön megjelenő és elérhető iTunes Radio mindenképpen rá fogja iránytani a figyelmet az online rádiózásra! Apple készülék használók milliói fogják kipróbálni az online rádiózás élményét és fognak rájönni
arra hogy a hagyományos rádiózás a mai, okostelefenok által dominált világban szinte teljesen értékét vesztette!
Mindez a hagyományos rádiók számára nagyon rossz hír, hiszen a rádiós piac pontosan annak a digitális átállásnak a közepén van, amely az újságok vagy éppen a televíziók esetében már lényegesen előbbre haladott állapotban van! Ezt a folyamatot különösen gyorsítani fogja, az Apple új operációs rendszerének autókra optimalizált verziója, amely az online, interaktív rádiókat a hagyományos rádiók legfontosabb fogyasztási helyébe, az autókba viszi majd el.
A hagyományos rádióknál szerencsésebb,de semmi esetre sem biztos pozícióban vannak azok a streaming szolgáltatók, akik nem rendelkeznek ingyenes , bevezető szolgáltatási lábbal. Az iTunes Radio megjelenésével , az ingyenes láb megléte azon nyomban alapfeltétellé válik majd. Senki nem lesz hajlandó azért fizetni, hogy kipróbáljon új, zenei szolgáltatásokat és mintegy előfeltételként megadják hitelkártya adataikat! A Deezer, az Rdio, a Google Music All Access tehát kényszerhelyzetben találhatja magát. Olyan kényszerhelyzetbe, amelyet, ha nem old meg gyorsan, akkor akár akkora bajba is kerülhet, mint a hagyományos rádiók!
Struktúrájukból, illetve nagy és nehezen mozdítható jellegükből adódóan a hagyományos rádiók vannak nehezebb helyzetben. Így akár az a faramuci helyzet is előállhat, hogy a Pandora, a jelenleginél is több felhasználót és sokkal nagyobb hirdetési bevételt pontosan annak köszönheti majd, hogy a piacára belépett az a cég, akit senki sem szeretne a saját piacán látni…