A Pandora, a napokban tartotta meg a befektetők számára sok tekintetben év, bizonyos tekintetben negyedév értékelő megbeszélését. És ugyan az iTunes Radio megjelenése okozta pánik egyértelműen elmúlt, a befektetők továbbra is szigorú szemekkel követik a cég pénzügyi adatait.
A decemberben lezárult évben a kaliforniai cég árbevétele 638 millió dollár volt, közel 52%-al több, mint 2012-ben. A bevételek éves szinten tehát alapvetően a cég előrejelzéseinek és terveinek megfelelően alakultak , a költségek ugyanakkor növekedtek abszolút értékben a növekvő használat miatt, ami viszont a bevételekhez viszonyítottan a költségek csökkenését jelentette ( 60.6%-ról 53.6%-ra)
A 2013-as adatok tehát lényegében a tervezetteknek megfelelően alakultak, mégis a befektetők hirtelen meglepően pesszimistává váltak a kaliforniai cég részvényeivel kapcsolatban. Az ok pedig nem más, mint a Pandora közeljövőre, azaz 2014-re vonatkozó kilátásai.
A 2013-as éves adatok ugyanis bíztatók voltak, ugyanakkor a januári hallgatottsági adatok már egyértelműen aggodalomra adnak okot. A hallgatottság az előző év januárjához viszonyítva 13%-al nőtt, azonban decemberhez képest már nem nőtt. Még borúsabb a kép az aktív felhasználók számában, az ugyanis decemberhez képest csökkent!
A trend tehát olyan, minthogyha a hosszú-hosszú ideig minden körülmények között növekvő szolgáltatás növekedése kezdene kifulladni, ami egyrészt természetes közgazdasági folyamat, másrészt nem zárható ki, hogy közrejátszik benne a Beats Music indulása, valamint a Spotify ingyenessé tétele. Zárójelben persze meg kell azt is jegyeznünk, hogy a a januári stagnálás vagy csökkenés 2013 elején is igaz volt a kaliforniai on-demand rádiószolgáltatásra, tehát akár szezonális jelenségről is beszélhetünk.
Más jelek is utalnak azonban arra, hogy nem csupán erről van szó. Maga a cég is az elemzői várakozásokhoz képest kisebb bevételi célokat tűzött ki az idei évre, de ami talán mindennél egyértelműbben mutatja a lassulást, az az éves, azaz Y2Y növekedés változása az elmúlt 12 hónapban.
Látható, hogy a 2013 elején még bőven 30% feletti éves szintű növekedés mostanra, gyakorlatilag kifulladt és 10% körülire süllyedt. Persze nagyon sok internetes vállalkozás megirigyelné az éves szintű 10%-os növekedést, de a Pandora esetében ez nem mást és nem kevesebbet jelent, minthogy a cég kikerült a folyamatos növekedés fázisából és elérkezett a lassú növekedés, ne adj’Isten a stagnálás időszakába.
Az, hogy a felhasználó szám növekedés egy szám jegyű lesz vagy esetleg megáll nem kell, hogy azt jelentse, hogy a sikertörténetnek vége! A Pandora egyik legnagyobb sikere az elmúlt időszakban pontosan az volt, hogy a felhasználó szám növekedésénél lényegesen nagyobb ütemben volt képes növelni hirdetési bevételeit.
Mostantól kezdve ez már nem lehetőség, hanem feladat lesz a számukra, a mindig ideges tőzsdei befektetők számára pedig innentől kezdve nem csupán az üzemei eredmény, hanem a hallgatottság növekedés is vörös posztó lesz.
Egy dolgot a befektetői hangulattól függetlenül ne felejtsünk el: a Pandora, aktív felhasználói tábora jelenleg, gyakorlatilag több, mint az összes a tengerentúlon elérhető streaming szolgáltatás (Spotify, iTunes Rdio, Google Music, Rdio, Songza, Beats Music) felhasználói tábora együttvéve és minden valószínűség szerint mindez még az idei év végén is igaz lesz! Azaz a tengerentúlon a zenemegismerés elsődleges forrás, a földi sugárzású rádiókkal összemérhető mértékben a Pandora!