A rádió hallgatási szokások teljesen egyértelmű és jól beazonosítható változást mutatnak, amelynek nem csak a Pandora előretörése volt a markáns jele. A zenemegismerés, új zenék felfedezése szempontjából immáron az internet a legfontosabb médium, nem sokkal megelőzve a rádiót. Azt a rádiót, amelynek szerepét, jelentőségét egyértelműen erodálja az internet és az online rádiók növekedése. 2010-es évek eleje óta több, mint duplájára nőtt a heti szinten online rádiót hallgatók száma, amely most a megkérdezettek felére igaz, hogy hetente hallgatnak ilyen módon rádiót, ami kivetítve a teljes népességre azt jelenti, hogy az amerikaiak több, mint fele ma már havi gyakorisággal hallgat online rádiókat, közel felük pedig heti gyakorisággal teszi mindezt!
Az átalakuló piacot egyértelműen a kaliforniai székhelyű Pandora dominálja, ugyanakkor a hagyományos rádiók helyzete sem lenne reménytelen, ahogyan azt a Clear Channel példája igazolja.
A Clear Channel story A Clear channel már korábban is élen járt az innováció terén. Előző- és egyben leghíresebb és hírhedtebb megoldásuk az Iheart radio platform létrehozása volt. Az Iheart.com címen elérhető oldal immáron ,több, mint 80 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik, ami növekedési ütemét tekintve a Facebook-Twitter szuper sikeres szolgáltatásokkal egyenértékű. A portál koncepciója egyszerre végtelenül egyszerű és zseniális: a weben a Clear Channel hálózatába tartozó közel 800 rádióadó hallgatható, hirdetés mentesen és teljesen ingyenes a portálon. 2013 óta pedig ez a funkcionalitás kibővült egy a Pandorahoz hasonló, a felhasználók által létrehozható és személyre szabható rádióadók létrehozási lehetőségével és egy igazán minőségi iPad alkalmazással bővült. Az átalakulás ma már ott tart, hogy az 1972, azaz közel 50 éve a rádiós piacon meghatározónak mondható cég nevet változtatott annak érdekében, hogy a márka is kihangsúlyozza azt, amit nyújtani szeretnének. Egyetlen szórakoztató platformot. |
Az anno meghatározó földi sugárzású rádió hosszú évek kitartó munkájával vált egyre meghatározóbb digitális szerepelőjévé. Az iHeart Radio alkalmazást 850 millióan töltötték le, közel 80 millió közösségi média követővel rendelkezik, aktív regisztrált felhasználószáma pedig a legfrissebb adatok szerint elérte a 80 milliót.
Ez utóbbi azért különösen lényeges , mert a piacvezetőnek ,mondott Pandora adataival vetekszik, sőt meg is haladhatja az. Igaz, nagyon fontos megjegyezni, hogy a streaming szolgáltatások és a Pandora is alapvetően más mércét használ, mint a Clear Channel. Az iHeart Radio lineáris verzióját ugyanis bárki, megkötések nélkül hallgathatja ,ugyanakkor a lejátszási listák és egyéb, személyre szabott funkciók használata már regisztrációhoz kötött.
Önmagában a regisztráltak száma sem biztos, hogy megfelelő, hiszen egy regisztrált messze nem jelent még aktív felhasználót, a klasszikus streaming metodológiában. Ettől függetlenül a növekedés impresszív, hiszen félévente 10 millió felhasználóval volt képes növelni használóinak számát az iHeartRadio.
Mindez több mindennek, de leginkább a minden platformon való erőteljes termékfejlesztésnek köszönhető, amiben kis jóindulattal azt is kijelenthetjük, hogy megelőzi a Pandora-t. A hallgató kedvenc dalaiból kiinduló , testreszabható rádió ötlete, a családi rádió alkalmazás vagy az Amazon Fire TV illetve az okosórákon való megjelenés mind-mind apróbb, de fontos termékfejlesztések. A legfontosabb talán mégsem ez, hanem hogy az iHeart Radio sok-sok streaming szolgáltatást (is) megelőzve az autókban is elérhető és élvezhető, hiszen az alábbi autómárkák (Jaguar, Land Rover, Volvo, Kia,Chrysler, Ford, GM, Lexus, Lincoln, Nissan és Toyota )tulajdonosai autójukban is hallgathatják az iHeart radio on-demand adását. Mindezen felül pedig a cég megállapodást kötött az egyik legjelentősebb autós operációs rendszer gyártóval, a Bosch SoftTec-el, melynek értelmében ahol és amely járművekben az ő megoldásuk lesz elérhető, ott a iHeart Radio is automatikusan elérhető lesz.
A streaming piac, ahova sok tekintetben most maga az iHeart Media is igyekszik természetesen végtelenül kompetitív és telített. Mint földi sugárzású rádió ugyanakkor az iHeart Media rendelkezhet azzal a támogatással, promóciós erővel, amellyel ha nem is vezető streaming piaci szereplővé, de a rádiós piacon hosszú időre megszilárdított pozícióval rendelkezzen.