Zenei tartalmakat többféleképpen fogyaszthatunk: hallgathatunk rádiót, hallgathatunk streaming szolgáltatást, letölthetünk zenei tartalmakat vagy nézhetünk videóklipeket, vagy akár koncertre is járhatunk.
Az elmúlt években a domináns zenehallgatási formát a rádió illetve a videó jelentette, pontosan ennek ( is) köszönhetően lett a Youtube a zeneipar oly fontos szereplője és mostanra olyan nagy problémája, amekkora. ( lásd még value gap..)
Ha innen közelítjük meg, akkor örülhetnek a nagy lemezkiadók vezetői, mert 2016 első féléve úgy tűnik fordulópontot hozott a zenefogyasztási szokásokban: több dalt hallgattak ugyanis meg az Egyesült Államokban, mint ahány zenei videót megnéztek. ( itt nyilván a zenei videó fontos peremfeltétel..)
Az ábrán is létható, hogy ez a fajta fordulat alapvetően váratlanul történt, az elmúlt évek dinamikája nem utalt arra, hogy az audio átvenné a video szerepét a zenefogyasztásban. Tavaly, 2015-ben az egész éves adatok alapján még közel 30%*-al több volt a videó streamek száma, mint az audio streameké.
Még azt sem lehet mondani, hogy a változást az okozta volna, hogy a video streamek növekedése megállt volna, hiszen az idén az első félévben 28%-al növekedtek, csak közben az audio streamek száma megduplázódott!Mindez azt jelenti, hogy amíg 2015 az összes stream 58%-a még video stream volt, addig 2016 első félévében ez a szám mindössze 45%.
S hogy mi volt az, ami képes volt ekkora változást okozni, ilyen rövid idő alatt? A tartalom! Ha ugyanis csak a Top 5 legnépszerűbb tartalomhoz kapcsolódó megtekintéseket nézzük, akkor látható, miért is fordult hirtelen meg az audio és a video streamek aránya.
2015-ről 2016-ra a Top 5 audio stream több, mint megduplázódott, addig a video streamek csak is mértékben növekedtek. ( spt 2016 első félévében a TOP 10 legnézettebb és leghallgatottabb video illetve audio stream esetében minden esetben az audio hallgatottsága volt a magasabb ) Azaz a legnagyobb slágereket az amerikai fogyasztók egyre inkább az audio stremaing szolgáltatásokon keresik és ott is hallgatják.
Mindez komoly letolódást jelent, és végét jelentheti annak a korszaknak, amikor zenét első lépésként a Youtube-on kerestünk. A top slágerek esetében, a tengerentúli fogyasztók már letették a voksukat a streaming audio szoláltatások mellett, kérdés, hogy a long tail esetében ez mikor következik be, no és persze mikor lesz igaz nem csupán az olyan fejlett piacokra, mint az Egyesült Államok.