Az Amazon hosszú éveken keresztül a lá carte letöltő szolgáltatással próbált az Apple és az iTunes nyomába eredni, ha lassan is de végül sikeresen. Ugyanakkor közben az egyedi letöltéseket elsöpörték a streaming szolgáltatások, így az Amazonnak is új utakra kellett lépnie.
Ami azt illeti mindezt nem siette el Jeff Bezos és cége, hiszen egészen 2014-ig várt a piacra lépéssel. Amikor 2014-ben az Amazon egy korlátozott tartalomkínálatú, de Prime előfizetői számára ingyenes streaming szolgáltatással lépett a piacra a legtöbb vetélytárs mosolygott nem létező bajsza alatt. Az Amazon aztán két év szívós munkával magát a szolgáltatást is jelentősen javította és a streaming piac is egyre inkább szaturálódott., így 2016 őszére vannak olyan kimutatások melyek alapján az Amazon Prime Music tekinthető jelenleg a világ legjelentősebb streaming szolgáltatásának.
Sikerei ellenére is a Prime Music csak a Prime előfizetők számára volt elérhető, így az Amazon valódi streaming piaci megjelenése váratott magára. Egészen mostanáig. A héten ugyanis Amazon Music Unlimited néven megjelent az Amazon streaming szolgáltatása. Illetve ha igazán pontosak akarunk lenni, akkor azt kell mondjuk, streaming szolgáltatás portfoliója.
A korábbi híreknek megfelelően ugyanis a Seattle-i cég három szolgáltatással is a piacra lépett. Maga az Amazon Music Unlimited ugyanis a különböző ügyfelek számára különböző módon, különböző árképzéssel lesz elérhető. Az Amazon Prime ügyfelek számára a jelenlegi szolgáltatáson hatalmasat javítva, 7.99 dollár ellenében érhetik majd el a teljes több tízmillió dalból álló zenei adatbázist. A nem Prime ügyfelek sem leszek kizárva a szolgáltatásból ( ez a lépés jelenti az Amazon tényleges belépését a streaming piacra) ők az iparági standardnak számító 9.99 dolláros áron érik majd el a szolgáltatást. És végül, de nem utolsósorban az Amazon , a mintegy 4 millió Amazon Echo tulajdonos számára speciális 3.99 dolláros áron teszi majd elérhetővé a szolgáltatást.
Ezek tehát a tények, nézzük mit is jelent mindez a zeneipar számára. Egy új, erős szereplőt egészen bizonyosan. Ráadásul egy olyan szereplőt, amely a mainstream streaming szolgáltatás elindítása mellett is megtartotta azokat az elemeket, amelyek olcsóbbá és egyedibbé teszik ajánlatát. Egy percig se legyen kétségünk afelől, hogy az Amazon célja az, hogy a 60 millió Prime előfizetőjéből, akik jelenleg más streaming szolgáltatást használnak, a lehető legtöbbet „hazacsábítsa” ennek eddig akadálya lehetett, a limitált tartalommal bíró Prime Music, mostantól, az Amazon Music Unlimited viszont minden megad majd, amit egy Apple Music vagy egy Spotify megadhat egy Prime előfizetőnek. Másodsorban. ha ezt lehet egyáltalán második sornak nevezni- az Amazon 300 millió ügyfelének szeretne zenei szolgáltatást nyújtani.
Jeff Bezos cége későn lép be a streaming szolgáltatók közé ehhez kétség nem férhet, és ebben kockázat is van bőven, hiszen pontosan a kései belépés miatt kell a más streaming szolgáltatásokat használó Amazon ügyfeleket visszacsábítania. Persze a késlekedés tudatos is volt, mintahogyan a mostani belépés is. Az Amazon ugyanis a mainstream ügyfeleket akarja meghódítani .
Azokat az ügyfeleket, akiknek a száma a legnagyobb, legjelentősebb a zene iránt érdeklődők táborában, mégsem célozza meg őket egyelten vetélytárs sem, Hogy miért, mert nem hajlandóak havi 10 dollárt fizetni a streaming szolgáltatásokért.
És persze végül, de abszolút nem utolsó sorban szólnunk kell az Echo alapú szolgáltatásról is. Az Amazon ez esetben lehet, kicsit sietett, de ettől még tény, 5 éven belül a hang alapú és hanggal vezérelhető szolgáltatások szerepe a mainál érdemben nagyobb lesz majd. Az Echo alapú szolgáltatás arra tesz kísérletet, hogy nulla felhasználói felülettel tegyen használhatóvá egy sokszor komplex szolgáltatást.
A nulla felhasználói felület ugyanis nem egyenlő nulla funkcionalitással. Az, hogy hang parancsokkal tudunk dalokat kérni alap funkció, de a szolgáltatás képes a bonyolultabb kérések értelmezésére is ( pl, kérhetjük tőle egy együttes legújabb lemezét vagy egy adott hangulatnak megfelelő dalok lejátszását vagy akár egy adott időszak adott stílusának legjobbjait sőt akár a dalszöveg egy részlete alapján is kérhetünk dalokat. ) A szofisztikált hangparancsokon felül az Amazon állítása szerint az Echo alapú szolgáltatás zenei ízlésünket illetve a korábban általunk hallgatott dalokat is figyelembe veszi majd, azaz valódi személyre szabott élménnyel kecsegtet.
All-in- nek nem feltétlenül nevezhető; de az biztos, hogy az Amazon kési belépése ellenére mostantól valóban megkerülhetetlen és meghatározó szereplő lehet majd a streaming szolgáltatások között. Több rétegű árazásával pedig új, eleddig meg nem szólított zenekedvelők millióit hozhatja be a streaming fogyasztók körbe.
A nagy kérdés ugyanakkor az, hogy minderre a vetélytársak hogyan reagálnak majd? Elindul-e a világ streaming ipara az olcsóbb szolgáltatások felé ( a kiadók ellenállását legyűrve ) vagy esetleg egyre több, különböző árazású streaming szolgáltatást kinál majd minden szereplő? vagy esetleg megpróbálják az Amazon elképzelését figyelmen kívül hagyva továbbra is a 10 dollár ellenében hatalmas zenei adatbázisokhoz való hozzáférést nyújtó szolgáltatásokat erőltetni…