Free Music!

Megérkezett a Metallica is a 21.századba

2016. december 03. - Pléh Dániel

A 20 és a 21. század fordulóján az intertezőket ,a zenészeket és a lemezipart egyaránt egy  a semmiből előtűnő szolgáltatás tartotta tűzben. Ezt a szolgáltatás pedig Napsternek hívták.

A Napstert Shawn Fanning és Sean Parker alapította, a 90-es évek végén. Céljuk az volt, hogy egy P2P elvben működő tartalomcserélő szolgáltatást alkossanak, zenei tartalmakra. A szolgáltatás segítségével a zenekedvelők saját zenei tartalmaik megosztásán felül bárki más, Napstert használó zenei tartalmait is elérhették, a Napster felhasználói felületének segítségével. A szolgáltatás révén pillanatok alatt, gyakorlatilag bármilyen zenei tartalom beszerezhető volt, ingyen…

metallica_youtube.png

Később lényegében ez is lett a Napster veszte, hiszen a szolgáltatás népszerűségének növekedésével egyre több és több együttes- a leghíresebb ezek közül a Metallica esete- találtam meg saját, néha még meg sem jelent tartalmait a Napster oldalain, milliók által letöltve!

Sokak szerint a Metallica később bekövetkezett népszerűség csökkenése és zuhanórepülése nem volt teljesen független attól, ahogyan az együttes a Napster-el szemben viselkedett.

Élet az illegalitáson túl

Az elindult perek hamar a csőd közelébe sodorták a fájlmegosztót, amely végül 2002-ben jelentett hivatalosan is csődöt. Innen vette kezdetét a második Napster korszak, ami alapvetően már a név felhasználásáról szólt.  Először a Roxio, majd 2008-tól a Best Buy tulajdonban volt a Napster név használati joga, mígnem 2011-ben került  a Rhapsody tulajdonába.

napster_logo_nagy.jpg

A legális piacon a mindenkori Napster sokkal kevésbé volt sikeres elődjénél. A 2007-2008-as évek kezdetleges zenei szolgáltatásai között sem tudott meghatározó szerepet betölteni az új-Napster, annak ellenére sem, hogy többször felmerült például, hogy a Google akkor még csak formálódó zenei elképzeléseinek alapja lehetne..

Erről a mélypontról kezdett el aztán feltápászkodni a Napster, a spanyol telco óriás a Telefonica segítségével.

A Telefonica ugyanis saját zenei szolgáltatást szeretett volna, melyet  hatalmas, több százmilliós ügyfélköre részére különböző csomagokba integrálhat, értéknövelt szolgáltatásként.

Az akvizíció utáni első lépésként a Telefonica, valamennyi, jelenleg Sonora nevű zenei szolgáltatásának előfizetőjét automatikusan átmigrálta a Napster előfizetővé, illetve megjelent a szolgáltatás a Latin-Amerikai piacokon is. A spanyol cég illetve a Rhapsody konzekvens márkastratégiát  is folytat: a Napster brand lesz a vezető  az Egyesült Államokon kívül, míg a tengerentúlon a Rhapsody név maradhat meg.  Mindennek az oka egyetlen egy dolog lehet: a Napster névhez Amerikában a híres-hírhedt per sokkal jobban, erőteljesebben tapad, mint Európában, ahol ellenben sokkal inkább az ezredforduló első internetes zenei szolgáltatást ismerik ezen név alatt.

Azóta sok víz lefolyt a világ folyóin, a Metallica pedig hosszas várakozás után, 8 évvel előző lemeze megjelenését követően új lemezzel jelentkezett. A lemez kapcsán pedig az együttes nem kevesebbet állított, minthogy az mindenhol elérhető lesz. A rajongók, a zenei sajtó a megfogalmazást elemezgette illetve  az új albumot dícsérte , amikor is fény derült arra, mit is értett a zenekar a mindenhol elérhető alatt.

Nem kevesebbet, minthogy azon felül, hogy az összes fontosabb streaming szolgáltatás berkein belül elérhetővé tették albumukat,az együttes Youtube profilján is megjelent mind a 10 dal klipje, ingyenesen!

A lépés sok modern(ebb) együttestől is meglepő lenne, de attól a Metallica-tól,- aki még a közelmúltban is ördöginek nevezte a Youtube-ot és aki csak hosszas tárgyalások és nagyon sok pénz  révén jelentette meg katalógusát a Spotify-on-  valóban döbbenetes pálfordulás.

Az, hogy a Metallica-t mi vitte erre senki nem tudja és lehet soha nem is fogjuk megtudni. Az ugyanakkor biztos, hogy mindez az együttes döntése volt, ugyanis maga az együttes birtokolja új albuma kapcsán a legfontosabb jogokat. Akár mi is motiválta  Lars Ulrich-ékat döntésük meghozatalában, ettől még tény: ezzel egy mozdulattal lett a Metallica cool és innovatív.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr8011999500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása