A Podcasting és a digitális zene különböző üzleti modelljei tulajdonképpen egymással párhuzamosan fejlődtek az elmúlt 10 évben. A Podcasting, technológia értelemben hasonló a rádióadáshoz, azaz audio tartalom megosztását teszi lehetővé, azzal a különbséggel, hogy a podcastok jellegükből fakadóan erőseb on-demand jelleggel bírtak. A 2000-es évek közepén aztán egyre több Podcast jelent meg, egyre több témában, a fő problémát, a podastok felfedezését ugyanakkor csak 2005-ben az Apple oldotta meg, amikortól is az iTunes 4.9-es verziója már támogatta a podcastok feltöltését is.
A podcastok kiszolgálása technológiai értelemben azóta nem is változott, így maga a formátum is lassú növekedésen ment keresztül az elmúlt 10 évben, ami tulajdonképpen két részre bontható: egy közel 5 éven át tartó lassú lecsúszásból és egy nagyjából 2012 óta tartó erőteljesebb emelkedésből.
A kérdés, hogy ez a növekedés tartós marad-e és a Podcasting igazán mainstream formátummá válik, vagy hamarosan következik egy újabb trendforduló? Amint a Podcastok között végzett felmérés mutatja, egyértelműen beazonosíthatóak azok a pontok, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a negatív trendforduló ne következzen be.
Látható, hogy magukkal a Podcast létrehozási és hosting megoldásokkal elégedettek a Podcastelekők, amivel viszont nem azok, az a disztribúció, a hallgatókkal való kapcsolattartás és a közösségi média integráció.
Mindez egy csapásra megváltozhat, ugyanis a Podcasting, az amúgy is terjeszkedési lehetőségeket kereső, kutató streaming szolgáltatások érdeklődési körébe került.
A sort a francia Deezer nyitotta, amely idestova 2 évvel ezelőtt kezdte le integrálni a Sticher tartalmait streaming szolgáltatásába, amivel nem titkoltan az volt a francia cég célja, hogy hogy a napi rendszerességgel podcastokat hallgató 39 millió amerikai netező közül minél több embert tudjon megszólítani.
A Podcastolók tábora felé való nyitás következő megvalósítója a Soundcloud volt, amely az Podcast funkciójával az audio funkcionalitásnak kiterjesztését, a szolgáltatás célcsoportjának növelése érdekben vállalta el.
Az igaz robbanást azonban az hozhatja majd el, hogyha az igazán meghatározó streaming piaci szereplők is meglépik az ehhez hasonló mélységű integrációt. A Spotify ha csendben is, de bevezette a Podcast feltöltési lehetőséget, a Google Music pedig ha hinni lehet a híreknek éppen teszteli a saját zenei streaming szolgáltatásába integrált Podcast funkcionalitást.
És hogy ne maradjon ki a két talán legnagyobb szereplő sem, az Apple, TV IOS alkalmazásának legújabb verziójában felfedezhetőek voltak a nyomai egy esetleges Apple Podcast alkalmazásnak. Mindez persze még semmit nem jelent, hiszen a hivatalos verzióban nem található meg egyelőre a Podcast opció, de abban az Apple Music sincsen benne,. Tehát remélhető, hogy előbb vagy utóbb érkezik majd az Apple Podcasting alkalmazás TV-re ls minden más platformra is. És végül, de nem utolsó sorban a legfrissebb jelentkező a Facebook, amely Live Audio szolgáltatásával tulajdonképpen egy komplett Podcast platformot biztosít majd.
2017 könnyen lehet tehát, hogy a Podcasting éve lesz majd, Azzal ugyanis, hogy olyan piaci szereplők, mint a Facebook, a Google, az Apple teszik zenei és szórakoztató platformjaik integráns részévé a Podcastingot garantálja, hogy a mainstream felhasználók tízmilliói számára is népszerűvé váljon .