A földi sugárzású rádióadók a 20.században a zenemegismerés és a zenei marketing legfontosabb eszközei voltak. Nem véletlenül: emberek millió hallgattak otthonaikban illetve az autókban rádiót, munkába ,menet, otthon vagy akár munkában.
A streaming szolgáltatások az elmúlt 3-5 évben döbbenetes fejlődésen mentek keresztül, ugyanakkor ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a világ vezető zenei piacának számító Egyesült Államokban minden téren a streaming uralkodna.
Ha megnézzük az egyes szolgáltatásokban eltöltött időt, akkor valóban a streaming mondható a vezető szolgáltatástípusnak, közel 30%-al növekedve 2015 óta. Az egyértelmű vesztes is kirajzolódik, ez pedig az alcarte letöltés, mely majdnem a felére csökkent mindössze 2 év alatt.
Nem lehet ugyanakkor nem, észre venni, hogy a változások egy területet, a földi és műholdas rádiózást szinte érintetlenül hagyták. Mindez még plasztikusabban látszik, hogyha a zenei szokások egy speciális ámde nagyon fontos területét, a zenemegismerést vesszük górcső alá.
Első látásra feltűnik, hogy meglepően diverzifikáltak a források. A listát a földi sugárzású rádió vezeti, melyet kicsit lemaradva követnek a barátok, majd pedig jönnek az online szolgáltatások (amelyek alatt nyilván elsősorban a streaming szolgáltatások értendőek) illetve közvetlenül mögöttük a közösségi média. Az ötödik illetve hatodik helyen pedig ugyancsak rádiók, csak éppen azok digitális verziói, azaz az online illetve a műholdas rádiók állnak.
A streaming előretörése tehát szembetűnő, ugyanakkor a Nielsen felmérése is jelzi, hogy van egy nagyon komoly hegy, amit az áttöréshez meg kell, kellene másznia a streaming szolgáltatásoknak. A válaszadók 45%-a ugyanis jobban preferálja az ingyenes streaming szolgáltatásokat, szolgáltatás részeket és alig 29%-uk mondta magét streaming szolgáltatás előfizetőjének.
Így hallgatnak zenét az amerikaiak
Az Edison piackutató cég, immáron hagyománnyá váló módon,minden évben elvgézi felmérését, amelynek keretében a tengerentúli internetezők zenehallgatási és közösségi média használati szokásait térképezik fel. Az idei jelentést ugyanakkor különösen nagy érdeklődés előzte meg, a 2014-ben az amerikai piacon bekövetkezett földindulásszerű változások miatt. Az alábbiakban a felmérés legfontosabb pontjaiból szemezgetünk.
A nem előfizetők közel fele- 49%-a azért nem fizet elő, mert túl drágánk tartja a streaming szolgáltatások árát, 38% elégedett volt az ingyenes lehetőségekkel, 33% pedig azt állította, hogy nem hallgatna elég zenét ahhoz, hogy megérje számára egy all you can eat jellegű szolgáltatás.
Ha röviden össze akarjuk foglalni a Nielsen riportjának eredményét, akkor az mondható, hogy minden ellenkező híresztelés ellenére, a hagyományos, földi sugárzású rádiózás még mindig tartja magát és ugyan a térvesztése teljesen egyértelműen érzékelhető a tengerentúlon, az kijelenthető, hogy még mindig messze van az a pillanat, amikor a földi sugárzású rádiók ténylegesen elvesztik erejüket. Messze van, de a trendek alapján látható és jó eséllyel nagyon sok köze lesz ahhoz, ahogyan az autózási szokásaink megváltoznak majd.