Lassan egy hónap telt el azóta, mióta a Youtube bejelentette, hogy újragondolja prémium és nem prémium zenei szolgáltatásait és klasszikus Spotify/ Apple Music vetélytárs streaming szolgáltatást indít.
A múlt havi, korlátozott, amolyan béta jellegű indulást követően a héten, a Cannes-i reklámkonferenciára időzítve, a Youtube bejelentette a publikus indulást is, azaz a Youtube Music az eredetileg bejelentett 5 piac (Egyesült Államok, Ausztrália, Új-Zéland, Mexikó és Dél-Korea) mellett már az induláskor a tervezett második körös országokban- Ausztria, Kanada, Dánia, Finnország, Franciaország, Németország, Írország, Olaszország, Norvégia, Oroszország, Spanyolország, Svédország, Svájc és Egyesült Királyság- is elérhető lesz!
Az üzleti modellt tekintve a Youtube tulajdonképpen egy az egyben másolja majd svéd vetélytársát: a Spotify-hoz hasonlóan a Youtube Music-nak is lesz ingyenesen igénybevehető szolgáltatási része, amely azonban funkcionalitásában érdemben kevesebbet nyújt és ad majd, mint a szokásosnak mondható, havi 10 dollárért lesz elérhető a prémium verzió.
Igy alakul át a Youtube streaming portfoliója A Spotify-hoz hasonlóan a Youtube Music-nak is lesz ingyenesen igénybevehető szolgáltatási része, amely azonban funkcionalitásában érdemben kevesebbet nyújt és ad majd, mint a szokásosnak mondható, havi 10 dollárért elérhető prémium verzió. A Youtube Red sem tűnik meg, csak átalakul és nevet vált. Új neve Youtube Premium lesz és havi 12 dollárba kerül majd. cserébe automatikusan jár hozzá a Youtube Music előfizetés is. Mindez tehát két dolgot mindenképpen jelent: Egyrészt azt, hogy a Google lényegében beárazta az exkluzív videó tartalmakhoz illetve a reklámmentes videónézéshez fűződő lehetőségét, havi 2 dolláros áron. Másrészt pedig azt, hogy tisztán csak videó tartalmakra nem lesz lehetőség előfizetni, azaz aki videókat akar nézni reklámok nélkül vagy exkluzív videó tartalmakat szeretne élvezni, annak muszáj lesz a Youtube streaming szolgáltatására is előfizetnie ,és az eddigi 10 helyett, immáron 12 dollárt kell ezért havonta fizetnie. |
Önmagában az a tény, hogy a második körös országokban is már a publikus induláskor is elérhető lesz az új szolgáltatás jelzi a Youtube eltökéltségét, de talán ennél is jobban mutatja mindezt az, hogy mennyi mindent is zsúfoltak az alkalmazásba!
Óriási kudarc a Youtube streaming szolgáltatása
A napokban lesz egy éve, hogy a Youtube végre megjelent a piacon régóta várt prémium streaming szolgáltatásábal, ami egyből két szolgáltatás is lett. A Youtube Music a zenekedvelők érdeklődésére tarthat majd számot, hiszen segítségével lehetőség van a hirdetések nélküli zene hallgatásra, akár videók...
Itt egyből álljunk is meg egy pillanatra, ugyanis nem elírás, a Youtube Music valóban kínál majd letölthető asztali klienset is, amely a böngészőtől függetlenül működik majd. A kínálat pedig az előzetes információknak megfelelően felettébb széles körű! A prémium verzió, amely egyszerre kínál majd a használat alapján egyre finomodó, személyre szabott zenei ajánlókat, szerkesztők által szerkesztett, rendszeresen frissülő playlisteket, online rádiót, zene letöltési lehetőséget, háttérben való zene hallgathatósági opciókat és természetesen rengeteg-rengeteg exkluzív tartalmat!
Az alkalmazás funkcionalitásról még ejtünk szót, de nézzük, tartalom tekintetében mit is ajánl a Youtube! A kiadókkal között megállapodások értelmében a klasszikus értelemben vett, hivatalosnak mondható zenei adatbázisa ( bár erre vonatkozólag nem közölt adott a cég) feltételezhetően a Spotify által is kínált 30 millió dal méretű lehet.
Bezárja streaming szolgáltatását a Google!
Amikor a Google digitális zenei téren elért eredményeiről beszélünk, akkor folyamatosan kettős beszédet kellett alkalmaznunk az elmúlt években. Egyrészről egy végtelenül sikeres, a világ zeneiparában abszolút meghatározó, sőt az új, streaming dominálta világban talán a legmeghatározóbb termék, a Youtube birtokosa, másodsorban pedig évek óta fejleszt, módost, finomít egy streaming szolgáltatást, a Google Music-ot, amely, valljuk meg, igazán előfizetői bázisa alapján fel sem került térképre.
Ennél jóval nagyobb azonban a nem hivatalos katalógus mérete, amely tartalmazza a rajongók által feltöltött bootleg tartalmakat, koncertfelvételeket, ritkaságokat, exkluzív tartalmakat. Nyilván ez az a zenei adatbázis, amely amolyan szürke zónában tanyázik és amelyről a Youtube és a kiadók folyamatosan vitatkoznak, de egyben ez az az adatbank-is, amely miatt az a kép kialakulhatott, hogy ami nincs fent a Youtubeon, az nem is létezik...
A hatalmas zenei adatbázisok a lehetőség mellett persze egyben problémát is jelentenek a streaming szolgáltatók számára , hiszen a fogyasztók számára amolyan láthatatlan értéket jelentenek csupán. Ennek feloldására helyeznek egyre jelentősebb hangsúlyt a streaming szolgáltatók az ajánlásokra, a szerkesztett playlistekre.
Ezen a területen a Youtube nem nagyon mutat újat, sőt ha szigorúak vagyunk azt is mondhatnánk, hogy csak gyengén követi azt, amit a Spotify vagy akár az Apple Music már megléptek 1-2-3 éve. Az, hogy globális illetve, hogy tematikus playlistek tucatjai lesznek elérhetőek a szolgáltatásban, hogy lehetőség lesz előadó alapú rádió jellegű streamingre, vagy hogy a legnépszerűbb tartalmak- legyen az audio vagy video- azonnal elérhetőek lesznek egy dedikált listában.
Van egy terület ahol viszont a Youtube Music nagyon nagyot robbanthat majd, ez pedig a személyre szabott tartalomajánlás. Gondoljunk csak bele, minden egyes felhasználó esetében hosszú évek, sok-sok száz- ezer videóklipje alapján tud már a kezdetektől zenéket ajánlani számunkra.
Mindezt pedig maximálisan kis is szeretné használni a Youtube. Amennyiben a beállításoknál ezt engedélyezzük, úgy az alkalmazás- platformtól függetlenül- folyamatosan monitorozza, a napszakot, helyzetünket, hogy mit hallgattunk , milyen idő van a tartózkodási helyünkön és ez alapján dinamikusan változik majd a Youtube Music nyitóoldala.
A Youtube Music kapcsán az egyik fő kérdés persze az, hogy mi akart lenni, ingyenes videó vagy fizetős audio szolgáltatás? Érdekes módon, a Youtube Music termékfejlesztési vezetője, T. Jay Fowler elmondása alapján a cél inkább az audio fókusz és a fentiekben már említett személyre szabhatóság.
A Youtube és a Google ugyanis rengeteg információval rendelkezik rólunk ( akár tetszik, ez, akár nem) és a Youtube Music egyértelmű célja, hogy ezeket az információkat beépítse ajánlási logikájába. Mindezt olyan mélységig tervezik megvalósítani Fowler elmondása szerint, hogy az, hogy milyen jellegű tartalmat ( audio vagy videó, az audion belül albumok vagy elsősorban rádiók vagy egyedi dalok) ajánl az is egyedi és személyre szabott lesz.
A másik fő kérdés pedig az, hogy mennyire gondolja komolyan a Youtube, hogy betör a streaming piacra?Amennyiben tehát a Youtube tényleg komolyan gondolja- amire több határozott jel is van- és a Youtube Music nem csupán azért jött létre, hogy a major kiadókkal való viszonyt szinten tartsa, úgy bizony igen-igen komoly vetélytársa lehet a jelenlegi két piacvezető szolgáltatásnak.
Hiszen a Youtube név önmagában szinte egyenlő a zenei tartalommal és az ismertséggel se lehet gondja. Egyetlen egy dologról kell meggyőznie a jelenleg a Youtube videó szolgáltatását ingyen használókat: A Youtube Music megér havi 10 dollárt!