Napjaink streaming szolgáltatásai, legyenek azok audio vagy video streaming szolgáltatások egy furcsa hármas ökoszisztémában élnek, amelynek egyik pillért természetesen maga a szolgáltatás jelenti, a másik két pillér pedig a Google illetve az Apple alkalmazás ökoszisztémája.
Mivel, mind az Apple, mind a Google jelen van a streaming piacon, ez már önmagában is egy szenzitív helyzet stratégiailag, ( bár tegyük hozzá, ezzel a fajta erőfölényével eddig sem az Apple sem a Google nem élt vissza) pénzügyileg viszont egyértelműen az, hiszen az iTunes-on keresztül végzett fizetések 30%-át az Apple zsebre teszi!
Pénzből élő, tőzsdei cégek révén, ez érthető módon igencsak a húsba vágó probléma minden app store szereplő számára, még az olyan óriások számára, mint a Spotify vagy a Netflix is. Ne feledjük, az Apple szolgáltatási bevételeinek masszív növekedése mögött, az iTunes bevétel megosztása miatt lényegében ezek a cégek ( is) állnak!
Meglepőnek tehát abszolút nem nevezhető, hogy mind a Netflix, mind a Spotify gőzerővel dolgozik azon, hogy megkerülje az Apple-t.
A svéd cég esetében az új előfizetők már nem is tudnak az iTunes-on belül előfizetni a szolgáltatásra, hanem a Spotify direkt erre kialakított felületén iratkozhatnak fel. Ugyanezt megtehetik a már jelenleg is előfizetők, akik az automatikus megújulás lemondása után változtathatják meg azt, hogyan , kin keresztül fizetnek a Spotify havidíját.
Önmagában a Spotify lépése sem valószínű, hogy örömet okozna Cupretinoban, az azonban, hogy a hírek szerint a Netflix is valami hasonlón dolgozik már kifejezetten kellemetlen lehet az Apple számára.
Márpedig egyre egyértelműbb jelek utalnak arra, hogy a Netlfix valóban ezen dolgozik. Persze nagyobb hírverés és kommunikáció nélkül, de ettől még tény. A jövő hónap végéig 33 országban, közte amúgy Magyarországon is, a Netflix előfizetőknek – a jelenlegieknek és az újaknak sem- lesz lehetőségük az iTunes áruházon keresztül előfizetni vagy megújítani létező előfizetésüket.
Minden idők második legjövedelmezőbb appja a Spotify
Az okos telefonok alapjaiban változtatták meg mindennapjainkat, az élet, tulajdonképpen minden területén, benne természetesen azt is, ahogyan audio tartalmakat fogyasztunk. Az okos telefonokon futó alkalmazásokat pedig a Google illetve az Apple alkalmazás áruházból tölthettük és tölthetjük le.
Mind a Netflix, mind a Spotify lépése abszolút érthető, pénzügyi szempontból. Stratégiai értelemben persze már sokkal érdekesebb hiszen, az Apple a részesedéséért cserébe egy működő, népszerű platformot és fizetési megoldást kínál a partnereknek. Így az sem véletlen, hogy a Cupertinoi cég – eddig- drákói szigorral sújtott le minden olyan alkalmazás tulajdonosra, aki iOS alkalmazásán belül az iTuneson kívüli fizetési lehetőségeket promótálta és tette elérhetővé.
Ebben a tekintetben a Spotify és a Netflix markánsan eltérő stratégiát folytat. Míg a svéd cég az Apple által felállított szabályoknak megfelelően jár el és iOS alkalmazásban nem teszi lehetővé ezt a lehetőséget , addig a Netflix tesztje a jelenlegi információk alapján amennyiben esetleg be is vezeti ezt a fajta feliratkozási és fizetési lehetőséget, akkor könnyen totális háborúba keveredhet az Apple-el.
És persze az Apple számára is fontos , eldöntendő kérdés, hogy a legnépszerűbb alkalmazásai közül kettő esetleges mégha csak részleges is- távozása az app storeból mit is jelenthet majd az Apple szolgáltatási bevételinek alakulására vonatkozólag a jövőben?