Szinte pontosan 3 évvel ezelőtt számoltunk be arról, hogy a Spotify elérte a mérföldkőnek számító 100 milliós előfizetőszámot.
Idén januárban a Las Vegas-I CES kiállításon újabb mérföldkő elérésről számolt be a svéd cég: immáron ugyanis havi 200 millió aktív, (azaz a fizetős plusz az szolgáltatást ingyenesen használó ) felhasználójuk van! Ez annak( is) köszönhető, hogy 2018 utolsó negyedévében közel 10, utolsó félévében pedig mintegy 20 millió felhasználóval tudta növelni fizető bázisát.
Mindezzel párhuzamosan a prémium- azaz a szolgáltatásért fizető- felhasználók száma is közelít egy fontos lélektani határhoz, a 100 millióshoz. A svéd cég legutóbbi nagy vihart kavart negyedéves beszámolójakor 93-96 millió közé jósolta a 2018-as év végéig elérhető előfizetőszámot.
A két adat- azaz a teljes felhasználószám és az előfizetőszám- aránya illetve az utóbbi nagysága lesz az, amire a befektetők igazán kíváncsiak.
Ami az arányt illeti. a 2018 évi záró adatok- 200 millió felhasználó, 95 millió prémium felhasználó- alapján 47,5%-os a prémium felhasználók aránya a teljes felhasználói adatbázisban. A 2017-es év hasonló adatai alapján ez az arány akkor 45,2% volt, míg egy évvel korábban, 2016 végén még csak 39% volt ez a arány. Az arány tehát növekszik, ugyanakkor a növekedés üteme lassulni látszik…
Ez pedig olyasvalami amire számított tulajdonképpen minden szakember és maga a Spotify is, hiszen nem csak a svéd céget érintő jelenségről beszélünk. A fejlett piacok egyre közelebb kerülnek a szaturációhoz, azaz aki valóban hajlandó a streaming szolgáltatásokért fizetni, az valamilyen formában, valamilyen üzleti modellben megteszi ezt. Ahhoz, hogy a streaming szolgáltatásokkal kapcsolatos növekedés megvalósuljon arra lesz tehát szükség, hogy a fejletlenebb piacokon beinduljon a növekedés, azaz a Spotify-nak is sokkal jobban kel koncentrálnia a nem tradicionális és nem amerikai piacokra is.
A növekedés lassulása elsősorban a befektetők problémája, ezen hogy fentebb is írtuk alapvetően a kevésbé fejlettebb piacok felé való nyitás és az azokon való terjeszkedés javíthat. Ez ugyanakkor egy újabb problémasort erősít meg, ez pedig a felhasználónkénti árbevétel,(ARPU) egyre erősödő problémája.
A Spotify felhasználónkénti árbevétele az elmúlt években, ha lassan is de folyamatosan csökkent. A csökkenés igazán az elmúlt 12-15 hónapban gyorsult fel, amikor is a svéd cég egyre gyakrabban és egyre erőteljesebben alkalmazta marketing eszközként a havi egy dolláros áron való előfizetést 3 hónapig, a családi kedvezményes csomagokat illetve az egyetemistáknak szóló árengedményes előfizetéseket.
A kevésbé fejlett piacokon- mint például a dél- amerikaiak vagy a távol- keletiek, pedig a nagy nyugati piacokon megszokott árazás nem alkalmazható, ez mindenki számára egyértelmű. A nyomás az ARPU-n 2019-ben pedig jó eséllyel fokozódik majd, hiszen a Spotify pont olyan piacokon tervez terjeszkedni, amelyeken mindenképpen alacsonyabb előfizeti díj és így alacsonyabb ARPU lesz csak reális.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
A 200 millió felhasználó elérése tehát PR szempontból valóban fontos mérföldkő, ugyanakkor a befektetők számára érdemi jelentőséggel nem ír. Most, hogy a Spotify tőzsdei cég, hasonlóan a Pandora-hoz sokkal keményebb befektetői elvárásokkal szembesül.