A világ zenei fogyasztását jelenleg a streaming szolgáltatások uralják, efelől nagyon kétség sem merült fel és teljes az egyetértés a zeneipari szakemberek körében. ( vita maximum abban van/ lehet, hogy az audio vagy a videó streaming az igazán domináns) Ugyanakkor egyre erősebben jelenik meg a zenei tartalom a közösségi szolgáltatásokban, elsősorban a chat szolgáltatásokban is.
Nagyjából fél éve ismert az a tény, hogy a Bytedance ( többek között a Tik-Tok tulajdonos) egy, alapvetően a feltörekvő piacokra fókuszáló streaming szolgáltatás indítását tervezi.
A szolgáltatás az év végén el is indult- egyelőre Indiában és Indonéziában - és nagyon jól mutatja, hogy mennyire más a Resso-val ( ez a neve a szolgáltatásnak) Bytedance megközelítése, mint a nagy nyugati streaming szolgáltatásoké! és az sem véletlen, hogy a Bytedance, azokon a piacokon jelent meg, vele, amelyeken.
A feltörekvő piacok a jövőben egyre fontosabb és fontosabb szerepet játszanak majd, ezeken a piacokon pedig szinte biztosan nem lesz, nem lehet igazán sikeres a kiadók által erőltetett üzleti modell.Ezeken a piacokon sokkal inkább a Tik-Tok- és amúgy a többi kínai cég által is képviselt- üzletpolitika lehet a nyerő, azaz a hallgatottság helyett, a rajongó táborra fókuszáló.
Első látásra a Resso leginkább a klasszikus streaming szolgáltatások és a Tik-Tok keverékének tűnik. Ami azonban ugyancsak elsőre is érezhető, az a nagyon erős közösségi funkcionalitás.
A felhasználóknak lehetőségük van kommenteket elhelyezni a dalok alá, gif-eket vagy egyéb rövid részleteket készíthetnek a dalokhoz, amelyek aztán animációként futnak azalatt, mi alatt az adott dalt hallgatjuk. A Vibe néven futó funkció az, amitől hirtelen, egy csapásra a Resso valami más, sokkal közönségibb dologgá válik, mint a Spotify vagy az Apple Music.
Ugyancsak a nyugati szolgáltatásoknál interaktívabban oldotta meg a dalszövegek kérdését a Resso. Egyrészt maguk a dalszövegek a dal alatt futnak, nem statikus szövegként érhetőek el. De ami az igazán egyedi, hogy a kedvenc dalszöveg részleteket a dalból kivághatjuk és , személyre szabhatjuk, beállítva a betűméretet, megoszthatjuk Instgramon, Snaphchaten vagy ahol szeretnénk, képüzenetként.
A standard streaming szolgáltatásokhoz inkább hasonló megoldás, a különböző toplisták, szerkesztett listák, stílus alapú válogatások szerepeltetése a Discover szekcióban, de ez is inkább csak annyit jelent, hogy a Resso nem a zenemegismerésben, hanem az egyes számok hallgatása közben akar valami teljesen más és új élményt nyújtani, mint nyugati társai.
Üzleti modelljét tekintve is csavart egyet a szabványos megoldásokon a Bytedance. Alapból a Resso 14 napos ingyenes kipróbálást tesz lehetővé, ami aztán 30 nappal, egyszer meghosszabbítható. Ez után a Resso mobil verziója Android 99, IOS alapon, ahol a dalok letöltésére is lehetőséget ad 119 rúpiába kerül. Ezzel amúgy az Indiai piacon a Resso kifejezetten a drágább szolgáltatások közé tartozik, igaz a nagy nyugati szolgáltatások egyelőre a piacszerzésre fókuszálnak, komoly árengedményekkel.
És pontosan a Resso különleges megközelítése ( is) az oka annak, hogy eddig a Bytedance nem tudott megállapodni a nagy nemzetközi kiadókkal tartalmaik jogosításáról. talán ez a legfájóbb pontja magénak az alkalmazásnak is, ugyanis emiatt a cég nem szerepelteti a nagy nemzetközi sztárok tartalmait az alkalmazásban. Ez ha van hely ahol talán a legkevésbé gond, az talán pont India, de hosszú távon, nyilván megoldást kell találniuk és meg kell állapodniuk a kiadókkal.
A Tik-Tok lehet a zenei kiadók következő áldozata
Napjaink zenei szolgáltatásait és zenefogyasztását a streaming szolgáltatások dominálják, efelől nagyon nem lehet kétség. Ugyanakkor egyre erősebben jelenik meg a zenei tartalom a közösségi szolgáltatásokban, elsősorban a chat szolgáltatásokban is. Ennek a piacnak a szinte egyeduralkodója a kínai Tik-Tok, a néhai Musical.ly hamvain felépült alkalmazás vállalkozás.
Ha ez meglesz- amire azért jó esélyt látunk- akkor bizony a Tik-Tok és a Resso valóban alapjában alakíthatja a streaming piaci erőviszonyokat és lehet a streaming 2.0, azaz a streaming zenei szolgálatások jövője, különösen a streaming elkövetkezendő évekbeli növekedését adó feltörekvő piacokon!