Free Music!

Az évtized média botránya és hatása a zeneiparra

2020. szeptember 30. - Pléh Dániel

Tavasszal, amikor a Tik-Tok és a nagy zenei kiadók vitáját elemeztük, azt írtuk, hogy a kínai cég számára nem is biztos, hogy a zenei kiadókkal való viszony rendezése lesz a 2020-as év legjelentősebb problémája.

A politika aztán közbeszólt és ha majd a kínai cég és tulajdonosa a Bytedance visszatekint 2020-ra, egészen biztosan  nem a kiadókkal való cicaharcot fogja megnevezni, mint a cég sorsát meghatározó eseménysort.

tiktok_usa.jpg

A koronavírus járvány által csúcsra járatott amerikai- kínai kereskedelmi vita részeként ugyanis  Donald Trump, az Egyesült Államok regnáló elnöke, valóra váltotta, Mike Pompeo  amerikai külügyminiszter nyár eleji  kijelentését, mely szerint adatvédelmi aggályokra (A Fehér Ház indoklása szerint a TikTok kémtevékenységet végez, és kiszolgáltatja az amerikai felhasználók adatait a kínai hatóságoknak) hivatkozva betiltaná az Egyesült Államokban a TikTok nevű kínai videómegosztó alkalmazást.

Trump aztán a rá jellemző gyorsasággal változtatta meg véleményét és kisvártatva már arról beszélt, hogy nemhogy nem bánja, de támogatja is azt, hogy a Microsoft felvásárolja a videómegosztót – feltéve, hogy szeptember 15-ig sikerül nyélbe ütni az üzletet. Ez, azaz, hogy valaki (..) a Tik-Tok amerikai, kanadai, ausztráliai és új-zélandi működtetési jogainak felvásárlása jóval kellemesebb megoldásnak tűnik, ez azonban csak akkor lehet reális lehetőség, ha sikerül garantálni az adatok megfelelő védelmét.

Megmenekülhetett a Tik-Tok

Napjainkban a zenei streaming szolgáltatások uralma ellenére egyre erősebben jelenik meg a zenei tartalom a közösségi szolgáltatásokban, elsősorban a chat szolgáltatásokban is. Ennek a piacnak a szinte egyeduralkodója a kínai Tik-Tok, a néhai Musical.ly hamvain felépült alkalmazás vállalkozás A tulajdonos Bytedance egy, alapvetően a feltörekvő piacokra fókuszáló streaming szolgáltatással jelent meg bizonyos piacokon.

 

Egy ekkora megállapodás nyélbe ütéséhez a szeptember határidő szinte lehetetlennek tűnt, így gőzerővel indultak mozgásba a fogaskerekek…Amelyek aztán hosszú ideig a Microsoftot hozták ki nyertesnek.  

A Tik-Tok a Microsoft számára amolyan utolsó- utáni pillanatban nyújtott szalmaszál lehetett (volna) amelynek segítségével az elmúlt évek összes tartalomipari kudarcát egy huszáros lépéssel. A Tik-Tokkal ugyanis egy csapásra tinédzserek tízmillióit csatornázná be a céghez, akik nemcsak videónézésre, hanem tartalomkészítésre is használják az alkalmazást.

A klasszikus win-win felállásnak tűnő megállapodás ugyanakkor széthullott, méghozzá azért, mert a tulajdonos Bytedance menedzsmentje a több az az asztalán levő lehetséges vásárló közöl végül nem Microsoftot választotta.

Ugyan a végső pecsét, pecsétek még hiányoznak, minden jel arra és abba az irányba mutat, hogy a Tik-Tok egy médiaipari tapasztalattal abszolút nem rendelkező cég, cégek kezében kerülhet. A ByteDance kínai vállalatcsoport, a TikTok tulajdonosa, ugyanis  az Oracle amerikai szoftverfejlesztő konszern vezette konzorciumot választotta partnernek.

Kik  ők és miért?

Ha a Tik-Tok lehetséges vásárlóiról ejtünk szót, akkor alapvetően szakmai befektetők- Netflix, Apple, Alphabet- kerültek szóba.  Mindezek után a tényleges(?) nyerő páros  nem is kis meglepetés!

Sem a Wal-Mart,sem az Oracle nem számít komoly média ipari befektetőnek és a tapasztalataik is minimálisak ezen a téren.  Mégis mindkét cég számára érthető okokból vált fontossá a Tik-Tok deal tető alá hozása.

Az Oracle esete az egyszerűbb a kettő közül. Egyrészt a cég mindenható ura,  a Trump hívő Larry Ellison számára  elvi kérdés is volt a Tik-Tok ügyben Trump támogatása, de ezen felül is az Oracle fontos  lehetséges ügyfelet látott és lát a kínai cégben felhő alapú szolgálatatásai számára.

A Wal-Mart esete a komplexebb. A kereskedelmi óriás ugyanis az Amazonnal versengve és tervezi, egy e-commerce alapú hirdetési platform létrehozását.   

 

A partner pedig talán valóban jó, pontosabb megfogalmazás ebben az esetben ugyanis az Oracle-lel kötött megállapodás nem eladás formáját ölti majd, hanem egyfajta struktúraváltásét. Az Oracle a kínai vállalatcsoport technológiai partnereként vesz majd részt az üzletben, és a Tik-Tok amerikai felhasználóinak adatait fogja kezelni.

A az amerikai szenátus és a kínai kormány által még ellenjegyezendő megállapodás értelmében a Wal-Mart és az Oracle összesen 20%-os részesedéssel ( előbbi 7.5%, utóbbi 12,5%)  bírnak majd a tengerentúli operációért felelős, TikTok Global névre hallgató cégben. A cég célja bevallottan a tőzsde- ami a Bytedance terviben is szerepelt- a tőzsdére lépés, méghozzá meglehetősen hamar egy éven belül!

A megállapodásról, amelyről azóta több területen is borulni látszik. Egyrészt- és talán ez a legfontosabb- amint az a fentiekből kiderül, ha a lényeget nézzük, akkor a Tik-Tok tengerentúli ( azaz nem amerikai)  működése továbbra is a tulajdonos Bytedance kezében maradna, ugyanakkor az irányító testület 5 tagjából 4 amerikai lenne, köztük Doug McMillon a Wal-Mart vezérigazgatójával. Tovább fokozza a zűrzavart, hogy a Bytendance TikTok Global-ként hivatkozik a cégre, ami a legkevésbé sem arra utal, mintha csupán a tengerentúli működést felügyelné.

Még egy fordulat?

A Trump kabinet nyomásgyakorlásának egyik fontos eszköze volt, hogy megfenyegette a Tik-Tokot és tulajdonosát azzal, hogy az alkalmazás letöltését is betiltja az Egyesült Államokban.

Ezen döntés ellen kereste igazát a kínai cégcsoport és nyújtott be perkeresetet az amerikai kormányzat ellen – amerikai bírságon-- és első körben nyert is! Néhány órával a Trump-kormányzat tiltó intézkedésének  szeptember 27-I életbe lépése előtt ugyanis egy kerületi bíró átmeneti időre felfüggesztette a TikTok videómegosztó letöltésének kormányzati tilalmát.

Mindezzel időt- nagyon fontos időt- nyert a kínai cég, hiszen így  “csak” a "végleges", november 12-i határidő maradt érvényvben. Eddig kell a fenti megállapodást a feleknek  véglegesíteniük.

 

Az ugyanakkor biztos, hogy az alkalmazás szíve, és lényege, az algoritmus nem kerül át az új cégbe. Ez egyrészt érthető is, hiszen ez képviseli a legjelentősebb értéket és a Bytedance nyilván használja és használná ezt vagy ennek részleteit más alkalmazásaiban is.

Kínai térhódítás a közösségi zenében

Napjaink zeneiparának sztárjai a streaming szolgáltatások, efelől túlzottan nagy kétsége senkinek nem lehet. Azon a piacon, ahol az Apple-nek, a Google-nak és az Amazon-nak egyszerre vannak komoly tervei, és az sem kizárt, hogy csatlakozik hozzájuk a Facebook ,nem szólhat másról az élet, mint a...

 

Feltéve és megengedve,hogy a megállapodás keresztül megy mind a szenátuson, mind a pekingi kormányon, nagyon nagy kérdés less, hogy  milyen lesz a viszonya az amerikai és a nem amerikai  működést felügyelő cégeknek?

A Bytendance stratégiai célja a világ legjelentősebb hirdetés piacán való megjelenés és a Tik-Tok, mint hirdetési termék sikerre vitele ezen a hatalmas piacon. A Tik-Tok növekedése ugyanakkor  a világ többi részén, elsősorban a fejlődő piacokról származik. Ezeken a piacokon jelent meg Spotify rivális streaming zenei szolgáltatásával is. Nagyon könnyen elképzelhető az az üzleti , stratégiai  megközelítés, melyben a kínai cég elsősorban a világ többi részére koncentrál, háttérbe helyezve tengerentúli működését, innovációit.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr5016117708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása