Az, ahogyan és ahol rádiót hallgatunk, az elmúlt 5-8 évben drasztikusan változott meg. Nem is elsősorban az internet megjelenése, sokkal inkább az okostelefonok megjelenésének köszönhetően. A rádióhallgatás legfontosabb területe az elmúlt 4 évtizedben egyértelműen az autó volt, és most is az. Az autókban az audio tartalom fogyasztást továbbra is az AM/FM rádió dominálja, ami többek között azzal is magyarázható, hogy a autók átlagéletkora 10 év körül van , azaz a legtöbb autó messze-mesze nem nevezhető connected car-nak. Érezhetően csökkent viszont a CD lejátszók használata és növekedett – duplájára- az online rádiók hallgatása.
A változás tehát az autóban való zenefogyasztás terén is visszavonhatatlanul megkezdődött és az autó lehet a következő terület, ahol a streaming átveheti majd az uralmat..Ebből pedig nyilván nem szeretne kimaradni a streaming piac piacvezető ereje, a svéd Spotify sem.
Arról, hogy a svéd cég esetleg autós zenehallgatási hardware (!!) megoldással lép a piacra, már régóta keringenek pletykák a piacokon, prototípusról is lehetett hallani, a tényleges piacra lépés ugyanakkor csak a közelmúltban történt meg!
A meglehetősen fura nevű- Car Thing- eszköz 4.6″ x 2.5″ x 0.7 inch méretű, azaz akkora, mint egy kisebb mobil telefon. Bluetooth, illetve AUX valamint USB csatlakozással is összeköthető az auto hifi rendszerével. Pontosan ezért igazából nem is feltétlenül beszélhetünk önálló Spotify hardwaverről, hiszen a navigációhoz és zenehallgatáshoz elengedhetetlenül szükséges internetet a telefonunkról kapja a készülék, ahhoz pedig, hogy hallgatni tudjuk, az autó HIFi rendszerére van szükségünk.
Ami a funkcionalitást illeti a Car Thing egy zene és podcast lejátszó hardver, amely ismeri és képes kezelni a hang alapú vezérlést, és amely egyszerre rendelkezik érintőképernyős navigációs illetve gomb alapú navigációs megoldásokkal.
Ha magát a designt nézzük, azt kell mondjuk, a Spotify egy nagyon szép, letisztult megjelenésű hardware-rel jelent meg a piacon, bár bizonyos megoldásokban a jó 15 évvel ezelőtti Apple-t idézik… Mindez a maga 90 dolláros árával pedig nem is feltétlenül mondható drágának, ugyanakkor jelenleg csak Spotify prémium előfizetők számára érhető el. S hogy mit kapunk ezért az összegért? Alapvetően ugyanazt a tartalommennyiséget, mint a desktop kliens vagy a mobil alkalmazás esetében, ugyanakkor egy az autós zenehallgatásra optimalizált, zenehallgatási élménnyel.
Ez egyrészt jelent egyszerűsített és gyorsított navigációt, azaz , hogy beállítható, hogy az eszköz felső részén mik legyenek a fő navigációs menüpontok? Alapból a kedvelt dalok illetve két Spotify által karbantartott és frissített, vezetéshez kapcsolódó lejátszási lista lesz beépítve.
De a könnyű navigáció oroszlánrészét nem ezek végzik majd! A svéd cég ugyanis az autós megoldásnak kidolgozásával egy időben a hang alapú vezérlést is bevezette! A hey Spotify jelszóval indítható szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a legfontosabb kontrol funkciókat- pl. lejátszási lista indítása, keresés- hangparancsokkal is meg tudjuk oldani .
De ha valaki nem hanggal szeretné vezérelni vezetés alatt az eszközt, arra is lehetősége lesz egy a korai iPod-okon alkalmazott megoldáshoz kísértetiesen hasonló megoldás segítségével. A Dial névre hallgató clickwheel, azaz kattintókerék (sicc!) segítségével lehetőség van váltani az gyes tartalmak között illetve összetettebb, hanggal nehezen vagy nehezebben megoldható tevékenységek megvalósítására.
A Car Thing tehát egy meglehetősen komoly fizikai termék, ami felveti a kérdést, hogy a Spotify esetleg erre a piacra is be akarna lépni?A válasz erre- egyelőre- határozott nem.
A svéd cég autós megoldása bevallottan inkább szolgál kísérleti célokat és azt, hogy megismerjék egy nagy mintán is, hogy milyen trendek jellemzik az autó zenehallgatást.
Mert az viszont több kutatás által is megerősített tény, hogy a hagyományos rádiózás utolsó mentsvárát az autók jelentik. Amikor- az autók cseréje révén- a különböző streaming szolgáltatások számára is reálisan elérhetővé válik majd az autó, mint platform, akkor jöhet majd el a rádiózás valódi vége. És a Spotify szeretne majd ott lenni ebben a pillanatban, a Car Thing alapján azonban valószínűbb, erre önerőből nem lesz majd képes!