A streaming szolgáltatások nagyon sok tekintetben növekedése vannak kényszerítve. Nőniük kell annak érdekében, hogy minél több előfizetőjük és ezáltal bevételük legyen ,és nőniük kell azért is, hogy a fix költségeik arányát csökkenteni tudják.
Maguk a streaming zenei szolgáltatások már önmagukban is valamennyire a rádiók vetélytársai azáltal, hogy hatalmas zenei adatbázist tesznek elérhetővé, melyből aztán szabadon válogathatunk, építkezhetünk.
A Spotify, amikor 2018-ban belépett a podcast piacra, nem titkoltan, a hatalmas rádiós piac felé is kikacsintott. A tét nem pedig nem kicsi, 18 milliárd dollár. Ekkora az az összeg, ami a jelenlegi amerikai rádiós piacon megfordul, és ebből szeretne a Spotify annak segítségével kiharapni egy szeletet, hogy hír, sport és egyéb, nem szigorúan vett zenei tartalmakat is elérthetővé tesz platformján.
Spotify Stations- egy állomás a rádiózás felé A svéd cég rádiós tervei annyira komolyak voltak, hogy az Egyesült Államokban illetve Ausztráliában külön alkalmazással is megjelent, Stations néven.A Stations alkalmazás azok számára jelentett megoldást, akik számára nem a hatalmas zenei adatbázis az elsődleges, hanem a rádiózáshoz hasonló, kényelmes zenehallgatás élménye. A Stations alkalmazás ennek megfelelően sokkal egyszerűbb, letisztultabb felületet kínált a letöltőknek, mint az eredeti központi Spotify alkalmazás. Maga az alkalmazás stílusok szerinti lejátszási listák, napszakok szerinti ajánlók mellett lehetőséget ad arra, hogy előadó alapon hozzunk létre rádiót ( lejátszási listát) amelyet aztán fokozatosan személyre szabhattunk. Mindez nagyon- nagyon hasonló ahhoz, mint a Pandora a 2000-es évek közepe óta kínált.
|
A svéd cég ugyanakkor nem csak a podcast-ok révén próbált, próbál a rádiózáshoz hasonló élményt nyújtani. A zenemegismerést abszolút demokratikusan- azaz nem szerkesztői ajánlások alapján támogat on-demand rádiószolgáltatás elsősorban azon angolszász piacon szerepelt a Spotify étlapján, ahol a Pandora is jelen volt. ( hogy ez miért is fontos, arra kiváló hátteret ad írásunk a tengerentúli zene piacról)
Az, hogy a Spotify végül a Stations bezárása mellett döntött, több tényezővel is indokolható. Egyrészt minden jel szerint a Pandora ma már nem jelent akkor veszélyt a Spotify-ra a tengerentúlon, mint amekkorát jelentett pár évvel ezelőtt. Másrészt egyértelműnek látszik, hogy a svéd cég a podcasting révén szeretné a rádiópiac ( még megmaradt) részét meghódítani.
Ennek- mármint a rádiókkal való versenynek- persze van, lehet tartalom oldali megoldása is. A The get up névre hallgató, minden nap az Egyesült Államok Keleti partja szerint reggel hét órakor megjelenő műsort ugyan a Spotify podcastnk hívja, de a inkább valamiféle összvér megoldásról beszélhetünk. Hiszen a műsornak saját műsorvezetői vannak-Speedy Morman, újságíró; Kat Lazo Youtuber és Xavier ‘X’ Jernigan a Spotify-tól- minden reggel ugyanakkor érhető el a playlist, azonban nem élő adásról beszélhetünk. Persze a Spotify által választott megoldásnak is megvannak a maga előnyei. A műsor megállítható, a nekünk nem tetsző részek átugorhatóak, azaz interaktívabb, mint reggel az autóban hallgatni a reggeli műsort. Az igazi szenzáció azonban az, ahogyan és amilyen zenék szólnak majd. A megszólaló zenék ugyanis személyre szabottak lesznek, azaz a szöveges blokkok mellett mindenki egyedi zenéket hallhat majd.
Összességében tehát arról nincsne szó, hogy Daniel Ek és cége feladta volna a rádiós terveit. Arról azonban igenis van szó, hogy a Spotify közvetlenül a rádióadókkal akar immár küzdeni, nem a rádiózáshoz hasonló élményt nyújtó digitális szolgáltatásokkal!