A Pandora, a vezető online rádió- amely csak a tengerentúli piacokon elérhető és mégis meghatározó streaming zenei piaci szereplő- kapcsán az elmúlt években két alapvető fontosságú kérdés merült rendszeresen fel és határozta meg a befektetők hangulatát a céggel és a részvényeivel kapcsolatban.
Az egyik a havi aktív hallgatószám, ami a szolgáltatást ténylegesen használók számát mutatja. A másik pedig a mintegy 2 évvel ezelőtt elindított prémium, streaming szolgáltatáshoz hasonlító szolgáltatásban levő előfizetők száma.
Havi aktív hallgatószám
Ami a havi aktív hallgatószámot illeti, a 2016- os 81 milliós csúcs óta lényegében folyamatos csökkenésben van. 2018 második felében illetve 2019-ben pedig már a 70 milliót sem érte el. Az idei harmadik negyedéves 63 milliót alig meghaladó havi aktív hallgatószám pedig nem kevesebbet jelent, minthogy reális esélye van annak, hogy 2020 első negyedévében a 60 millió főt sem éri majd el ez a szám, azaz kicsit több,mint 3 év alatt a patinás online rádió hallgatótáborának az egyharmadát veszítheti majd el.
Bevételek
A kevesebb havi aktív felhasználó -elméletileg- azt kellene, hogy jelentse, hogy a Pandora bevételei is csökkentek. Ez azonban nincsen így, olyannyira nem, hogy a cég az elmúlt negyedéveket folyamatosan rekord árbevétellel zárta és éves szinten is 10%-ot közelít a bevételek növekedési üteme!
Mindezt a sokkal hatékonyabb monetizáció teszi lehetővé, azaz asz, hogy a Pandora egy hallgatón napjainkban sokkal nagyobb árbevételt tud és képes elérni, mint 2-3 évvel ezelőtt. Kár, hogy mindezt a hatékonyságot 20%-al alacsonyabb aktív tábor mellett sikerült elérni…
Előfizetőszám
A Pandora lassan 3 éve fogott bele abba a sok tekintetben kockázatos kísérletbe, amibe kicsit maga a piac is, meg a kiadók is kényszerítették, azaz, hogy egyre inkább a klasszikus streaming szolgáltatási ajánlat felé tolódjon el a termék, alapvetően ingyenességre épülő funkcionalitása.
Ha csak magát a prémium szolgáltatási részt nézzük, akkor semmi oka nem lehet a panaszra a kaliforniai on-demand rádiónak! A több, mint 7 millió előfizetővel a Pandora már most is ott lohol a hajdan sokkal meghatározóbb szerepet beöltő Deezer mögött, és nincs sokkal lemaradva az amúgy óriási háttérre rendelkező Google/Youtube mögött sem.
Azonban nagyon úgy tűnik, hogy ez a növekedés sokkal inkább egy csökkenő táborban végbemenő átrendeződés mintsem egy növekedés eredménye. A hajdani Pandora tábor egyre több tagja pedig a streaming szolgáltatásokhoz pártolt át.
Mi sem mutatja ezt jobban és plasztikusabban mint az, hogy 2015-ben, azaz 4 évvel ezelőtt a két szolgáltatásnak tulajdonképpen ugyanannyi aktív használója volt , csak a svéd cég mindezt globálisan érte el, a Pandora pedig lényegében csak az Egyesült Államokban. 2019-re a Spotify globális lenyomata tovább nőt, a Pandora továbbra is megmaradt (sajnos) amerikai szolgáltatásnak, az olló pedig hirtelen hatalmasra nyílt a kétcég tábora között. ma, 2019 végén a Spotify aktív használóinak száma közel négyszerese a Pandoráénak!
A Pandora vesztesége a Sirius nyeresége
A streaming szolgáltatások térnyerése tehát igen masszívan kikezdte a Pandora felhasználói bázisát, ami valljuk meg meglehetősen borús jövőképet fest a cég jövőjéről, sok tekintetben. Nem szabad ugyanakkor elfelejtenünk, hogy a Pandora ma már nem önálló tőzsdei cég, hanem a Sirius Xm, azaz közvetve a Liberty Media tulajdona.
A Syrius pedig mindezzel párhuzamosan egymás után zárja a rekord negyedéveket! Olyannyira, hogy, a harmadik negyedévben a Sirius Pandora-val bővített árbevétele elérte a 2 milliárd dollárt! A Sirius-Pandora duó első féléves bevételei akkorák voltak, mint a piacvezető zenei kiadóé, a Universal Music-é… Azaz nagyon úgy tűnik, hogy a Pandora csökkenése tulajdonképpen még jó is új tulajdonosának. Azaz ahogy egyre meredekebb ütemben gyengül majd a Pandora népszerűsége, úgy lesz a Sirius számára egyre könnyebb saját szolgáltatásba integrálni és annak értéket növelni a kaliforniai rádióval. Ez persze nem hangzik szépen a Pandora rajongók számára, de valljuk meg az üzleti életben nem lenne szokatlan lépés a vetélytárs megvásárlása után annak beolvasztása…