Amikor a Spotify mintegy 2 évvel ezelőtt elhatározta, hogy az audio streaming mellett egy új területre, a podcast piacra is belép , már akkor tudni lehetett, hogy komolyak a svéd ég tervei ezen a területen.
Ez sokáig akvizíciókban illetve tartalomvásárlásban merült ki, ami ahhoz kellett, hogy maga a podcast, mint formátum elnyerje helyét az egyre növekedő Spotify világban.
Ahogy akkor is írtuk, a podcasting jövője azon múlik, hogy ki és milyen formában lesz képes működőképes üzleti modellt építeni a tartalom mögé,azaz podcasting kapcsán az egyik legfontosabb feladat a megfelelő üzleti modell felépítése. Ez lehet hirdetés és persze lehet előfizetés alapú is.
A svéd cég hirdetésértékesítésben nem túl ügyes és erős, ezért nem meglepő, hogy Daniel Ek-ék a fő modelljükhoz hasonló, előfizetés alapú modellre koncentráltak.
A Spotify ugyanis mostantól lehetővé teszi, hogy a podcast tulajdonosok a feltöltés során egy epizódra megadják, hogy az ingyenesen vagy csak előfizetők számára legyenek meghallgathatóak.
A svéd cég régóta kacérkodott az előfizetés alapú podcast szolgáltatás bevezetésével, azonban az, hogy idén júniusban az Apple megjelent saját előfizetés alapú podcast platformjával, érezhetően lépéskényszerbe hozta őket is.
A podcast terén meglevő momentum fenntartása és megtartása érdekében a Spotify igen nagy ajánlattal állt elő, minden podcaster számára! Ellentétben az Apple-el ugyanis a podcasterek számára ingyenes lesz a szolgáltatás, ők szabhatják majd meg a saját podcastjaikhoz tartozó előfizetés árakat és mindebből a Spotify semennyit nem von majd le!
A megoldás, első körben 12, ismert és hallgatott podcaster. mint például Wild Thing; Tiny Leap, Big Changes; vagy a The Mindful Minute számára lesz elérhető A prémium podcastok megjelennek majd valamennyi olyan helyen és felületen, ahol a többi podcast is. Maga az előfizetési ár a podcast tulajdonosok által es meghatározható, azonban a Spotify 3 előfizetési kategóriát egy 3, egy 5 és egy 8 dollárosat ajánl.
Technológiailag maga az előfizetés a Spotify által megvásárolt Anchor rendszerén keresztül zajlik. Ennek egyrészt nyilván technológiai okai ( is) vannak, azonban legalább ekkora súllyal esik latba az, hogy ezzel a megoldással a svéd cég el tudja kerülni azt, hogy az Apple részére az előfizetési bevételei 30%-át át kelljen adnia.
Mindemellett a svéd cég a lehetséges üzleti modell másik lábát, a hirdetéseket is igyekszik nem elhanyagolni. Ennek érdekében vásárolta meg 235 millió dollárért a Washingtoni székhelyű Megaphone-t! A sok más mellett ( lásd keretes írásunkat) a podcastokban valü hirdetési lehetőséget is biztosító cég lehet majd az, amely platfomjára építve a Spotify majd kiépítheti a most bejelentett előfizetés alapú szolgáltatásának másik részét.
Megaphone- A Podcast megafon
A Megaphone ( korábbi nevén Panoply Media) egy meglehetősen fiatal 2015-ös alapítású cég. 2015 s 218 közütt alapvetően podcast tartalom előállító cégként múködött. Podcastokat gyártott többek között a BuzzFeed, aThe Wall Street Journal vagy a Vox számára. 2019-es rebranding után kezdett el hirdetésekre illetve podcast hostingra koncentrálni.. A Spotify és a cég kapcsolata semmiképen sem nevezhető új keletűnek. A két cég már korábban is szoros kapcsolatban volt, amikor a washingtoni cég még Panoply Media néven podcast tartalom beszállító volt a Spotify számára. Napjainkban az immár Megaphone néven működő cég elsősorban a céges hirdetők és a podcast tulajdonosok összekapcsolásában segít. Napjainkban az immár Megaphone néven működő cég elsősorban a céges hirdetők és a podcast tulajdonosok összekapcsolásában segít. Ennek legfontosabb eszköze a Spotify podcast hirdetés kezelő megoldása, a Streaming Ad Insertion, ami a többi hirdetés kezelő megoldással szemben valós időben képes meghatározni, hogy milyen hirdetést jelenít meg a hallgató számára. Az akvizíció pedig nem kevesebbet jelent majd, minthogy minden a Megaphone-on elérthető podcast esetében alkalmazható lesz az SAI, viszont csak ezek a podcastok érik majd el a Spotify megoldását. Azaz ha egy hirdető azt szeretné, hogy a Spotify megoldásával jelenjenek meg hirdetései vagy hirdetések a podcastjában, akkor a Megaphone less az egyetlen megoldás. |
Minderre szüksége is lesz majd Daniel Ekéknek ahhoz, hogy tényleg a podcast révén válhassanak függetlenebbé a nagy nemzetközi zenei kiadóktól és építhessenek fel egy új, erős szolgáltatási területet. Amely terület dominanciája ugyanakkor minden jel szerint a nagy médiacégek egyik csataterévé válhat majd. Mind az Apple, mind az Amazon, mind az Alphabet mind a Facebook szeretné, hogyha nálunk hallgatnánk podcastokat. Velük szemben a Spotify sok előnnyel bír, de tény, ahhoz, hogy az Applet megelőzze, a többi céggel szemben pedig megőrizze előnyét, nagyon sok befektetésre és fejlesztésre lesz még szüksége…