Arról, hogy a streaming cégek üzleti modellje mennyire törékeny többször is írtunk blogunkban. Hiába az ügyfélszám meredek növekedése, hiába a befektetői bizalom, hiába tartják egyre többen ezeket a szolgáltatásokat a jövő, a zeneipar legtöbb problémáját megoldó zenei szolgáltatásának, a jövőjük jelenleg roppant törékeny.
Éppen ezért kíséri kiemelt figyelem a vezető streaming szolgáltató a Spotify valamint az őt észben tulajdonló kiadók közötti tárgyalásokat. A hírek szerint a svéd cég komoly kéréssel fordul majd a kiadókhoz. Az üzleti modell alapvetően a magas tartalomköltségek miatti fenntarthatatlansága ugyanis Stockholmban is szöget ütött a vezetők fejébe, így a Spotify szeretné s megbeszéléseken elérni, hogy a kiadók csökkentsék a fizetendő tartalomdíjakat, illetve azt is, hogy a jelenlegi csak a webes platformon elérhető, hirdetés alapú , korlátozásokkal de ingyenesen igénybevehető szolgáltatást mobil platformon is elérhetővé tegyék.
Nem keveset fog tehát Daniel Ek kérni, s kérdéses, a kiadók mit szólnak majd mindehhez. A helyzet sok tekintetbe ugyanis hasonló ahhoz, mint ami az Apple-el kialakult évekkel ezelőtt. A kiadók számára a jogdíjak csökkentése ugyanis szinte bizonyosan bevétel kiesést jelent majd, ami akkor, amikor a zeneipari bevételek folyamatosan csökkennek, érthetően nem remélhet pozitív fogadtatást. Ugyanakkor a kiadók számára a Spotify több,mint egyszerű és könnyen eldobható kísérlet! Egyrészt a svéd szolgáltatás eredményei, növekedése elvitathatatlan. Ami azonban talán még ennél is fontosabb, hogy a 2012-es adatok alapján egyre több jel utal arra, hogy a streaming modell valóban képes lehet arra,hogy olyan növekedési pályára állítsa a digitális bevételeket, melyek ellensúlyozni képesek a fizikai bevételek csökkenését!
Abszolút nem egyértelmű tehát, hogy a kiadók nemet mondanak a svéd cég kérésére, sőt! A tárgyalásokhoz és a kiadókhoz közel álló források szerint a kiadók belemennek majd mind az ingyenes periódus kibővítésébe, ind a jogdíjak csökkentésébe, azonban nagyon kemény feltételekkel!
A kiadók ugyanis jó eséllyel majd strukturális változtatásokat kérnek a svéd szolgáltatótól annak érdekében, hogy a nyereségesség valóban minél hamarabb ,megvalósulhasson, illetve, hogy a nyereségesség elérésnek árából ne csupán a kiadók vegyenek részt. Mindez a gyakorlatban nem jelent mást,hogy a svéd szolgáltatónak csapatát vagy marketing költségeit kellene visszafognia a kiadók kérésnek megfelelően; anélkül, hogy a valóban magas szolgáltatási színvonalat veszélyeztetné mindezzel..
Daniel Ek és cége előtt tehát várhatóan kétszeresen nehéz feladat áll. A kiadók meggyőzése után ugyanis elképzelhető, hogy úgy kell átszervezniük a céget, hogy az ne befolyásolja annak sikerességét. A svéd fiatalember eddig is nagyon sok lehetetlennek tűnő feladatot megoldott már, most úgy tűnik egy újabb vár rá.