A Spotify, mint a világ ( jelenleg még) vezető streaming szolgáltatásával kapcsolatban az egyik legfontosabb kérdés hosszú ideig az volt, hogy mennyi ideig lehet még képes újabb és újabb befektetésekkel finanszírozni a működése során keletkező veszteségeket.
Az elmúlt bő 1, másfél év növekedése és terjeszkedése mellett aztán kevesebb figyelem irányult erre a területre és sokkal inkább a svéd cég prémium felhasználó számára voltak kíváncsiak az elemzők és a zeneipari szakemberek.
Legutóbb, globális bevételi adatokat 2012 végén hallhattunk Daniel Ek cégéről és cégéről. Akkor a 2012-es évre mintegy 500 millió dolláros árbevételt vártak a cég vezetői, és az akkori felhasználószám bővüléssel kalkulálva 2013-ra az 1 milliárd dolláros álomhatár elérése reálisnak tűnt.
A Guardian által a közelmúltban megtalált svéd luxemburgi adóhivatalnak beadott éves jelentése szerint a svéd cég bevételei valóban a tervezett, meredek ütemben nőttek és ha végül 930 millió dolláros ( 740 milló euró) éves árbevétellel el nem is, de nagyon megközelítették az 1 milliárd dolláros álomhatárt.
Mindez nem kevesebb jelent, mint hogy az előző évhez képest a svéd cég bevételei döbbenetesen meredeken, 76%-al emelkedtek, ami a Pandora legsikeresebb időszakára emlékeztet. A bevételeken belül, nem meglepő módon- az előfizetési bevételek domináltak, melyek 678 millió eurót tettek ki, míg a hirdetési bevételek csupán 68 millió euróra rúgtak.
Ami a költségeket illeti, 2013-ban összesen több, mint 615 millió eurót tett ki a Spotify által a tartalom tulajdonosoknak kifizetett összeg, az előző évi 390 millióhoz képest. A pozitív jel ezzel kapcsolatban az, hogy a tartalom disztribúciós költségek az előző évhez képest, a bevételek százalékában csökkentek, 90.5%-ról 82%-ra. 2013-ban ugyanakkor a Spotify a nemzetközi terjeszkedésével illetve az új funkciók bevezetésével összhangban lényegesen több pénzt költött fejlesztésekre, illetve marketing költségekre is, mint az azt megelőző évben, így az összes költsége drasztikusan, 65%-al nőtt.
Pontosan a magas költségek miatt ,a svéd cég a meredeken növekvő bevételek és felhasználószám ellenére veszteséges volt, sőt a 2013-as évben a vesztesége meghaladta az előző évben mért veszteségeket, annak ellenére, hogy a bevételek százalékában mérve 16%-ról 13%-ra csökkent a veszteség mértéke.
Összességében nézve a svéd cég pénzügyi adatait, alapvetően pozitív a folyamat, hiszen azt jelentik, hogy végre a bevételek erőteljesebb ütemben növekednek, mint a költségek, azaz a Spotify valóban elindult azon az úton, melynek a végén képes lehet kinőni a tartalomköltségeket.
Teljesen más kép rajzolódik ki ugyanakkor, amennyiben a Spotify esetleges tőzsdére lépését szem előtt tartva, szigorúan növekedési és pénzügyi szempontból nézzük az adatokat. A költségek meredek növekedése, illetve az, hogy láthatóan a jelenlegi árazás mellett a növekedési potenciál a streaming szolgáltatásokban már meglehetősen alacsony. További kérdéseket vet fel a Spotify prémium bevételeinek növekedését illetően a tavaly év végén bevezetett ingyenes mobil láb és hogy az hogyan fogja befolyásolni a prémium lábra való átváltást illetve a hirdetési bevételeket.
Hiába nőtt és nő a Spotify alapvetően a cég által eltervezett meredek ütemben, hiába van immáron 50 millió felhasználója, 2015 kapcsán is csak azt tudjuk írni, amit az elmúlt években mér többször is: várhatóan a svéd cég eddigi legnehezebb éve lesz…