Az Apple a hónap végén elindítja három elemből álló zenei szolgáltatáscsomagját, melytől nem kevesebbet vár, mint hogy segítségével visszaversz és -szerzi egyeduralkodó szerepét a digitális zenei piacokon.
Az első elemzések meglehetősen hasonlóak ahhoz, mint amit anno az ugyancsak nagy reményekkel várt aztán csúfos kudarcot valló iTunes Radio esetében voltak. Az Apple-nek tehát bőven van dolga a saját háza táján (is) mégis, a legnagyobb ellenség egyértelműen házon kívül található, a svéd Spotify személyében.
A svéd cég mióta tudott volt, hogy az Apple piacra lép szolgáltatásával, nem töltötte tétlenül az időt. Azon felül, hogy makacsul kitartott a kiadókkal szemben, az ingyenesen igénybevehető szolgáltatás részének megtartása érdekében, de ami talán ennél is fontosabb, drasztikusan diverzifikálva szolgáltatását, belépett a videó piacra is.
Meredeken növekvő felhasználószám és fizető felhasználók
Ennek hatást még nem, de az elmúlt évek, hónapok hatását már több adaton keresztül is érezni lehet. A legfontosabb, hogy a prémium előfizetők száma továbbra is növekszik, júniusra immár elérte a 20 milliót, miközben a teljes felhasználószám meghaladta a 75 milliót! Ami talán azonban még ennél is fontosabb az elmúlt időszak vitáit ismerve, hogy a prémium előfizetők növekedése az elmúlt időszakban meredekebb volt, mint a teljes ügyfélszámé. ( számokra vetve mindez nem látszik elsőre, hiszen havi 2 millió felhasználót és 1 millió prémium előfizetőt adott hozzá bázisához a svéd cég az elmúlt fél évben havi szinten) Még jobban jelzi a svéd streaming szolgáltatás népszerűségének növekedését, hogy az első 10 millió prémium felhasználót 5 és fél év alatt sikerült összegyűjteni, a második 10 millió ellenben 12 hónap alatt!
Érdemes mindezt egy kicsit részletesebben is górcső alá venni. A svéd cégről régóta tudott, hogy igen jó arányban ( 25-30%) képes konvertálni a szolgáltatást ingyenes használó ügyfeleit fizető, azaz prémium ügyféllé. Az egyre meredekebb felhasználószám növekedésnek azon felül, hogy egyre többen ismerik meg a streaminget, mint szolgáltatástípust, az is oka lehet, hogy a közelmúltban a Spotify két alkalommal is igen komoly árakcióval igyekezett új előfizetőket bevonni, azt pedig nehéz pontosan megállapítani, hogy az előfizető növekedésből mennyit tesznek kik ők, és mennyit a normál előfizetők…
A legjobb becslést erre az egy felhasználóra jutó bevétel (Average Revenue Per Subscriber- ARPS) adja. Ha ezt nézzük, akkor látható, hogy 2013-ban ért a legtöbbet a svéd cég számára egy felhasználó, hogy aztán 2014-ben drasztikusan csökkenjen az egy felhasználóra jutó bevétel. Mindez egyértelműen azt jelzi, hogy a svéd cég 2013 végi illetve 2014 év végén tett lépései- amelyeknek köszönhetően igazán elindult felfelé a felhasználószám - felhasználószám növelésére kiválóak, de a jövedelmezőséget nem feltétlenül javítják…
Minden eddiginél magasabb kifizetet jogdíjak
A svéd céget nagyon sok kritika érte az utóbbi időben, hogy keveset fizet az előadóknak. Ennek ellentmondó és ezt alátámasztó információk is jelentek már meg a közelmúltban, most azonban a Apple Music indulását megelőző PR hadjáratban a svéd cég bejelentette, hogy az év első három hónapjában 300 millió dollárnyi jogdíjat fizetett ki az előadók részére. Indulása óta 3 milliárd dollárt tesz ki ez az összeg, azaz a Spotify az általa valaha kifizetett összes előadói jogdíj egytizedét 3 hónap alatt fizette ki, harmadát- azaz 1 milliárd dollárt- pedig alig 6 hónap alatt.
Érdemes ezt az összeget is kicsit jobban elhelyezni a világ zeneipari bevételeiben. Az elmúlt 5 évben, megközelítőleg 5-5.1 milliárd dollár volt az előfizetéses szolgáltatásokból származó bevétel, míg ugyanezen idő alatt a svéd cég egymaga ennek az összegnek a felét fizette ki az előadók részére.
Újabb befektetés, rekord áron
A Spotify-ra a növekedés ellenére komoly harc vár, ezzel a svéd cégnél is tisztában vannak/ lehetnek. Ennek megfelelőn újabb befektetési kört zártak le, ezúttal 526 millió dollár bevont tőkével. Ezzel a svéd cég értéke meghaladja a 8.5 milliárd dollárt, ami felhasználókra lebontva 55 dolláros felhasználónkénti árat jelent, sőt mi több ezzel a svéd cég virtuális értéke nagyobb, mint a világ teljes zeneiparának a bevételének a fele..
Mindezen adatok alapján több minden kijelenthető. Egyrészt a freemium modell egyértelműen működik, erre a Spotify a legjobb példa. Másrészt a Spotify kifizetéseit lehet kritizálni, de a svéd cég így is messze vezeti a listát a szolgáltatók között, messze lehagyva a sokkal nagyobb forgalmat bonyolító Youtube-ot is.. Végezetül egyre nyilvánvalóbb,a zeneipar egyik meghatározó szolgáltatójáról van szó, sőt akár az is kimondható, hogy a Spotify ugyanolyan mértékben dominálja a streaming piacot, mint ahogyan azt anno az iTunes tette az a lá carte letöltésekkel.