2008 sok tekintetben történelmi jelentőségű volt a digitális zeneterjesztésben, sok tekintetben azonban azt hiszen csalódást okozott a zenét legálisan letölteni kívánók számára.
Tavaly, ugyanekkor, bejgli és pezsgő mellé az Amazon éppen induló zeneáruházának térnyerését,a DRM mentes tartalomterjesztés drasztikus elterjedését, egyre erősődő Nokia-Apple csatákat valamint mobilzenei áttörést vártunk 2009-re.
Ha visszanézünk 2008-ra, töredelmesen be kell valljuk, mindez csak részben teljesült, más területeken ugyanakkor lényeges változások szemtanúi lehetünk. Alapvetően 2008 a zene és a közösségi hálózatok viszonyának megerősödéséről szólt, akár a Myspace Music indulásár gondolunk, akár a Facebook-n egyre hangsúlyosabban megjelenő zenei alkalmazásokról legyen szó. 2008 az üzleti élet minden szegmensében a pénzügyi válságról (is) szólt, s ez a digitális zenei piacot is alapjaiban rengette meg. A 2007 végén még szép reményekkel kecsegtető Napster gyakorlatilag csődbe ment, a válság következtében több kiadó (pl.Warner Music) részvényei olyan mértékben gyengültek,hogy gyakorlatilag bármikor felvásárlás tárgyává válhatnak.
2008 első hónapjának szenzációja pozitív és negatív értelemben egyaránt a legális P2P zeneterjesztést kínáló Qtrax szolgáltatás volt. Ugyancsak januártól volt elérhető a Last.fm új szolgáltatása, s ez a hónap jelezte az új tulajdonosok kezébe került EMI átszervezésének első fájdalmas lépéseit.
A 2007 őszén felgyorsult DRM-mentes tartalomkínálat folyamat januárban gyakorlatilag befejeződött avval, hogy a SONY BMG is elérhetővé tette tartalmait az oly sokat szidott DRM védelem nélkül.
Februárban jelentek meg az első- akkor még meglehetősen kevés konkrétumot tartalmazó- információk a Myspace minden eddiginél komolyabb zenei jelenlétéről. Ugyancsak február volt az a hónap, amikor a sorra induló és egyre nagyobb figyelmet kapó, alapjában véve még mindig a legalitás határán egyensúlyozó zenei közösségi siteok vetélkedése igazán erőre kapott a hirdetőkért és persze a látogatókért.
Az első tavaszi hónapban megélénkültek a zeneipari események. A kiadók egyre aktívabb útkereséseinek részeként a Warner Music egy igazi zeneipari veteránt kért fel, hogy dolgozzon ki egy a letöltők számára ingyenes, de a kiadók számára tartalombevételeiket garantáló üzleti konstrukciót.
Márciusban jelentek meg az első kiszivárgott információk az Apple tervezett válaszáról az Amazon teljesen DRM mentes áruházára . Az akkor hírek szerint 2008 slágermegoldását, egy az iPodok mellé ingyenesen megkapható előfizetéses szolgáltatásról lett volna szó. S végül márciusban folytatódott zenekarok útkeresési is a digitális terjesztést illetően. Ezúttal a Nine Inch Nails magára a torrentsiteokra is feltöltötte új albumának részleteit, párhuzamosan az Amazon áruházában tartott premimerrel együtt.
A tavasz második, s egyben a második negyedév első hónapja az egyik legviharosabb volt a digitális zenei életben. A különböző nagy zenei áruházak (Nokia Comes with music, iTunes, Amazon MP3) gyakorlatilag kisajátították maguknak a szakmai oldalakta, gyakran egymásnak is ellentmondó hírekkel.
A Nokia iTunes rivális szolgáltatásról előbb elterjedt, hogy pénzügyileg igen-igen rossz kondíciókkal sikerült csak a kiadókkal megállapodni. Ez ugyanakkor a zeneipar számára hihetetlen lehetőséget is kínált, kínálhatott, hiszen hasonló megállapodások esetén az iTunes bevételeit meghaladó bevételek lett volna garantálhatóak.
Nagyon heves vita bontakozott ki áprilisban a digitális zeneáruházak sorrendjéről az Egyesült Államokban, melyet a USA today cikke robbantott ki. Az első helyezett kilétét senki sem itatta, annak kapcsán azonban, hogy ki is a második , komoly és a mai napig le nem zárt vitát folytattak, folytatnak az áruházak. Az első helyezett iTunes kiléte olyannyira nem lehetett kétséges,hogy az ugyancsak áprilisban megjelent adatok alapján Steve Jobs digitális kedvence a legnagyobb amerikai lemezbolt, beleértve a hagyományos lemezboltokat és áruházláncokat is!
S április volt az első olyan hónap, amikor –ahogyan azt nagyon sok iparági szereplő várta- egymásnak feszült az iTunes és az Amazon. Míg az iTunes számára a deklarált első hely a lemezboltok között megnyugvást hozott, az Amazon számára a második pozícióért folytatott harc, s evvel párhuzamosan az elemzők által a kereskedelmi óriás MP3 áruházával kapcsolatos sikertelenség lehetősége borzolta a kedélyeket.
Május a nagy feltámadások hónapja volt digitális zeneileg, így utólag hozzátehetjük, az átmeneti nagy feltámadások hónapja. Új felhasználói interfészt kapott és teljesen DRM telenített a Napster, amely ekkor valóban úgy tűnt, hogy elindulhat az iTunes után.
A többek- így általunk is- az év szélhámosságának nyilvánított Qtrax nagy nehezen a kiadó által is megerősítve tető alá hozta első major kiadói szerződéseit.
S ez a hónap volt az, amikor az egyre szaporodó közösségi illetve ingyenes zenei szolgáltatások régóta várt valós sorrendje napvilágra került. Némi(?) meglepetésre a listát toronymagasan az Imeem vezeti, miközben olyan nagyágyúk, mint pl. a Last. Fm. vagy a Pandora csak a vert mezőnyben foglalhattak maguknak helyet.
A június sok tekintetben a nyári uborkaszezon előhírnöke, 2008-ban azonban semmi estre sem, lehetett ezt lemondani a nyár első, foci EB-vel gazdagított hónapjáról. 2008 nyara volt az az időszak, amikor minden digitális zenével foglakozó szakember a dán modellel ébredt és feküdt le, s az addig megváltóként kezelt hirdetés alapú modellt hirtelen felváltotta az internetelőfizetésekbe csomagolt zeneletöltési lehetőség, mint kitörési pont. Ennek egy központosított, kormányzat által vezérelt megjelenése volt megfigyelhető Angliában, Franciaországban (no és persze Dániában) pedig az üzleti oldal és az internetszolgáltatók által kidolgozott megoldás jelent meg a piacon.
Ebben a hónapban ismerkedtünk meg egy másik varázsszóval, a 360 fokos üzleti modellel is, a Livenation jóvoltából. A koncertszervező cég júniusában kezdte meg hadjáratát, melynek keretében az év hátralevő részében a legnagyobb sztárokkal (Shakira, Madonna,,U2 stb.) kötött olyan megállapodásokat, melyekkel azok minden zenéhez kapcsolódó bevételeinek a jogait megkaparintotta. Noha a 360 fokos modell létjogosultságát nem vitatja senki, a pénzügyi válság illetve az azóta letelt idő azt mutatja, hogy a Livenation esetében inkább kockázatot jelentenek ezek a megállapodások, mit hatalmas üzleti lehetőségeket.
Ebben a hónapban is hallatott magáról az Amazon, amely bejelentette, még 2008-ban elindítja a nagyobb európai piacokon (nem, magyarország nem az..) DRM mentes zeneletöltést lehetővé tevő áruházát.