2010 a vártnál jóval eseménytelenebb év volt a digitális zenében. 2009 végén azt hittük, 2010 egyértelműen a streaming szolgáltatások térnyeréséről fog szólni. Nem szólt, sokkal inkább szólt a szolgáltatók és a tartalomtulajdonosok küzdelméről.
2011 azt gondoljuk, nagyon sok tekintetben hasonlítani fog 2010-re, de remélhetőleg sokkal több konkrétummal és sokkal kevesebb tárgyalással, meghiúsult szolgáltatás ötlettel.
1. Az előfizetéses szolgáltatások teret nyernek, de veszteségesek maradnak
2010 minden eddiginél élesebben bizonyította, hogy a streaming szolgáltatások a jelenlegi feltételek mellett
nem képesek rentábilisan működni. 2011 két kérdésre is választ kell majd adjon. Az egyik az, hogy továbbra is meglesznek-e azok a befektetők- legyenek azok stratégiai befektetők vagy pénzügyiek- akik a szolgáltatások veszteségeit finanszírozzák. A másik pedig az, hogy az egyre több platformon elérhető szolgáltatások között megindul-e konszolidáció. Belépnek-e a piacra valóban azok a szereplők, akik 2010 végén ezt pedzegették. Ha igen, akkor egy a 2008-ashoz hasonlóan fragmentált, de alapvetően nem jól működő piaccal fogjuk magunkat ismételten szembe találni?
2. Hódít a közösségi média az előadók között
A kiadók, gyakorlatilag egyöntetű álláspontja szerint az internet a zenészek és a zene számára káros. 2011 lesz az az év, amikor ez végképp bebizonyosodik majd, hogy nem igaz.
2010 végén a
Billboard jóvoltából elérhetőek lettek az első olyan slágerlisták, melyek az egyes együttesek, előadók közösségi médiában meglevő népszerűségén alapulnak.
2011-ben egyre több és több együttes ébre majd rá, hogy az internet és a közösségi média segítségével hatékonyabban és a hagyományos költségek töredékéért válhat népszerűvé. S 2011 lesz az év, amikor a kiadók és egyre inkább ráébrednek majd a közösségi média fontosságára, s a kiadói marketing elemek között is egyre több és egyre gyakoribb közösségi média elem tűnik majd fel.
3. A zenei videók folytatják reneszánszukat
Ennek a hatalmas felvevő piacnak (is) hála, újból és ismét megéri videóklipet gyártani. 2010 a zenetévék újjászületésének az éve volt, 2011-ben pedig a zenei videók fognak maguknak minden eddiginél nagyobb szerepet kihasítani a zenei tartalompiacból. Olyannyira, hogy 2011 lesz az év, amikor a zenei videók fogják az alapot jelenteni a zenei portálok számára, felváltva a szöveges tartalmakat.
4. Nem tör be a piacokra a Ping, az Apple közösségi zenei szolgáltatása
2010 második fele szinte egészében arról szólt, hogy a piac az Apple, új, forradalminak gondolt, cloud alapú zenei szolgáltatását
várta. A szolgáltatásból eleddig nem lett semmi, ellenben a hype-ot, illetve a közösségi média erősödését beismerve, no meg a Myspace gyengélkedésére apellálva, az Apple Ping néven elindította
zenei közösségi szolgáltatását. A probléma csak az, hogy a regisztrációs folyamat olyan bonyolultra sikeredett, melynek következtében eddig mindössze 200 együttes vette a fáradtságot, hogy végigküzdje magát rajta.
S hiába az ésszerű elgondolás, hiába a nagy vetélytárs MySpace egyre mélyülő válsága, ilyen bonyolult folyamatokkal a Ping 2011-ben, de jó eséllyel később sem lesz a MySpace-t felváltó zenei közösségi oldal.
5. Eldől a Spotify sorsa
A Spotify a 2010-es év egyik legnagyobb kérdőjele volt. Az európai piacokon nagyon j
ól muzsikáló szolgáltatás immáron több, mint egy éve nem bír belépni az amerikai piacra. Márpedig ami nem sikerül több, mint egy évig, az jó eséllyel sosem fog.
A Spotify problémája kettős. Egyrészt látható, hogy a kis piacokon valóban megbízhatóan és rentábilisan tud működni. A nagyobb piacokon, mint például az angol ugyanakkor már az Európára érvényes szerződései alapján
sem garantált a megtérülés, sőt inkább veszteségekről beszélhetünk. Az amerikai piacra olyan feltételek mellett tudna csak belépni, melyeket nem vállal, így úgy tűnik megmarad, kis ,európai zenei start-upnak. Úgy tűnik, az üzleti modell ez esteben sem működik nagy számú előfizetőnél.
Működik viszont a felhasználók körében, hiszen a Spotify az egyik legnépszerűbb európai zenei szolgáltatás. Népszerűsége okán, illetve az amerikai piacra való belépés nehézségei miatt akár még felvásárlási célpont is lehet. Akár így, akár úgy, 2011-ben el fog dőlni a svéd szolgáltató sorsa.