Az, hogy a Spotify szempontjából az amerikai piacokra való belépés a cég jövőjét meghatározó lépés volt, mindenki, még a cég életében és a digitális zenében kevésbé járatosak számára is egyértelmű lehet(ett).
Minden szakértő, tőzsdei elemző, a kiadók képviselői ennek megfelelően árgús szemekkel elemeznek minden a svéd cég amerikai piacokon való szerepléséről szóló adatot vagy indikációt.
9 hónappal az indulás után a hírek szerint a svéd cég megosztotta az első adatokat legfontosabb partnereivel, a lemezkiadókkal. A meg nem erősített információk szerint a szolgáltatás a tavaly nyár óta eltelt időszakban 3 millió felhasználót gyűjtött a tengerentúlon, akiknek 20%-a, azaz mintegy 600 ezer amerikai internetező vált előfizetőjévé a szolgáltatásnak!
Sokan, köztük a kiadók is az adatok hallatán meglehetősen csalódottak, holott erre nem feltétlenül volna okuk. A 20% körüli konverzió igen jónak mondható, még az európai adatokkal is összevetve. A piac azonban nem a digitális szolgáltatásokban gyengélkedő Európa, hanem a digitális zene őshazája az Egyesült Államok. Az, az Egyesült Államok, ahonnan az iTunes elindult világhódító körútjára, az az Egyesült Államok, ahol igen-igen fontos a zenék birtoklása és ahol a letöltés alapú áruházak a mai napig lényegesen nyereségesebbek, mint a streaming alapú szolgáltatások.
Persze a Spotify némiképpen magának is köszönheti a bajt, hiszen az elmúlt 4-5 hónap valóban róluk és csak róluk szólt. A Facebook együttműködés, az alkalmazások kialakítása, a folyamatosan növekvő látogatottsági adatok mind-mind az új Apple megjelenésének érzetét keltették.
Mi történt most?Semmi egyéb, minthogy a valóság kicsit közelebb került…A csalódott kiadói menedzserek pedig nem ért, ha egy dolgot figyelembe vesznek: a 20%-os konverzió mellett a Sptofyés a többi streaming szolgáltató megjelenése nem kannibalizálta pay per track alapú letöltési piacot a tengerentúlon, ellenben újabb bevételi forrásokat teremtett, a kiadók számára