Amennyiben egy ideális világban élnénk vagy még mindig Steve Jobs lenne az Apple vezetője, úgy minden valószínűség szerint már tavaly ősz óta működne és jelen lenne a piacon az iRadio. Steve Jobs azonban már nincsen közöttünk és karizmáján felül, messze földön híres tárgyalási készsége (is) egyértelműen hiányzik ahhoz, hogy az iRadio elindulhasson.
A Universal-al történt megállapodás kapcsán derült fény tulajdonképpen az igaz okokra, amelyek miatt gyakorlatilag minimális az esélye annak, hogy a szűk két hét múlva megrendezendő fejlesztői konferencián bejelenthessék a szolgáltatást.
Az egyik egyértelmű visszatartó erőt az ajánlott pénzügyi konstrukció jelenti. Amint azt korábban már említettük, az Apple sok tekintetben kedvezőbb feltételeket szeretett volna,mint amelyekben a DMCA égisze alatt működő szolgáltatások – mint például a Pandora- részesülnek, erről azonban pontosan a kiadók és a Pandora között zajló vita miatt le kellett tenniük. Arról azonban nem tettek le, hogy az on-demand rádiókhoz képest bővebb, a streaming szolgáltatásokhoz közelebb álló funkcionalitás ellenére se fizessenek minimumgaranciát a kiadók számára. Az Apple elképzelései szerint ezt kompenzálná az, hogy a hirdetési bevételből illetve meghallgatott dalokból nagyobb részesedést adna az Apple, mint azt a kiadók elvárnák.
A másik terület, amellyel kapcsolatban régóta nem bír megállapodásra jutni az Apple és gyakorlatilag egyetlen kiadó, a SONY a dalok átlépése. Az Apple által kigondolt funkcionalitás bevallottan nagyon sok tekintetben hasonlít a Pandora idestova 10 éve működő funkcionalitásához, de sok tekintetben több annál és közelebb lenne a streaming szolgáltatások által kínáltéhoz. Az egyik ilyen funkció pontosan a dal ok átlépéséhez kapcsolódik. Míg a Pandora esetében a DMCA által 1 órában 6, egy napban pedig maximum 12 dalt léphet át a hallgató, addig az iRadio esetében ez a szám nem lenne korlátozva. Pontosan ez, illetve az ilyen dalok esetében fizetendő jogdíj mértéke az, amin nem tud egyességre jutni az Apple és a SONY, idestova immáron fél éve…A tárgyalások kimenete több tényező miatt is erősen kérdéses. Egyrészt a SONY oldalán az a Doug Morris vezeti a tárgyalásokat, aki évekkel ezelőtt a legkeményebb ellenfele volt Steve Jobs-nak és az Apple-nek és aki számára az Apple zenei téren való uralmának a megtörése első számú célja között szerepelt. Persze 2008 óta Doug Morris nem csak kiadót váltott, hanem a digitális szolgáltatások szerepének fontosságával is tisztában van és bármilyen meglepő is, az iRadio ötletét a kiadók kedvelik, hiszen egy teljesen új bevételi forrást jelenthetnek számukra, kedvező feltételekkel, egy olyan területen, ami jelenleg a zeneipar legdinamikusabba növekvő ágát jelenti.
Esély tehát van a megállapodásra a SONY-val, ugyanakkor a lemezipar és a kiadói szerződések sajátosságai miatt amennyiben az Apple és a SONY megállapodik, az ott leírtakat a többi kiadó szerződéseire is érvényesíteni kell..
Akár hogy is keressük tehát a pozitív jeleket, egyelőre, hasonlóan az felhő alapú zenei szolgáltatás indításához sokkal több a komplikáció, mint az előrelépés. Mindeközben pedig a vetélytársak szépen, csendben erősödnek. A Pandora minden idők legeredményesebb negyedévét zárta pénzügyileg,a Deezer elérte a 4. a Spotify pedig a 6 millió fizető felhasználót, a Google pedig sikeresen elindult saját szolgáltatásával.