Alig egy héttel ezelőtt meglehetősen részletesen kielemeztük azt a két fő okot, melyek miatt az Apple és a kiadók- de leginkább egy kiadó, a SONY/ATV- tárgyalásai lényegében véve holtpontra jutottak az Apple által tervezett és a kiadói ipar által amúgy nagyon várt iRadio kapcsán.
A cupertinoi cég eredetileg márt tavaly ősszel szerette volna bejelenteni a szolgáltatást, akkor azonban még túl sok puzzle hiányzott ahhoz, hogy meglehessen tenni a nagy bejelentést. Jövő hétfőn, azaz Június 10-én lehet a következő alkalom, az Apple szokásos, agyon-hypeolt eseményén a WWDC fejlesztői fórumon.
A jelek szerint az Apple- vélhetően a legfelsőbb szintről érkezett utasítás hatására- most vagy soha üzemmódba kapcsolt annak érdekében, hogy eljusson a tárgyalásokkal odáig, hogy a szolgáltatás legalább bejelenthető legyen. Ne felejtsük el, 2 évvel ezelőtt a felhő alapú szolgáltatásának bejelentésekor is az Apple meglehetősen messze volt még a végleges és minden kiadóval, minden részletet tisztázó megállapodásoktól, de a legfontosabb részletekben más sikerült egyezségre jutnia. Valószínűleg ez lehet a terv most is…
Az idő szorításában ugyanakkor az Apple-nek több alapelvét is fel kellett, kell adnia, ez világosan látszik már. Ennek- azaz a nagyobb kompromisszumkészségnek- köszönhető, hogy a Warner Music az első olyan kiadó, amely esetében mind a kiadóval, mind a zeneműkiadóval (publishing) sikerült tető alá hozni a megállapodást.
A megállapodás talán legfontosabb és a többi, tető alá hozandó megállapodást is befolyásoló pontja, hogy az Apple a DMCA által megszabottnál magasabb díjat fizet majd, minden területen, illetve ha nem is előre fizetendően, de egy meghatározott összeget a szerződés időtartamára garantál a Warner részére.
Kiadói megállapodás |
Zeneműkiadói megállapodás |
- Lejátszott dalonként 0,16 dollár - Részesedés a hirdetési bevételekből, egy meghatározott felhasználószám után - Garantált bevételi minimum a 4 éves szerződés időtartamára |
- Minimum 8%-os részesedés a hirdetési bevételekből
|
A Business Insider által megszelőztetett információk alapján a cég már nagyon régóta készül arra, hogy IAd platformját a zenei szolgáltatással harmonizálja. A közel 200 főből álló hirdetési csapat hosszú idő óta azon dolgozik, hogy szórakoztatóipari szolgáltatásokban hirdetni kívánó cégeket vonjon be.
A fő kérdés persze mindezek után és mindezek ismeretében is az (marad), hogy vajon eljuthat-e gyakorlatilag 2 nap alatt odáig az Apple tartalomcsapata, hogy bejelentésre kész állapotban legyen a szolgáltatás, jogi értelemben. Arra senki nem is számít, hogy az év második fel, harmadik negyedévének vége előtt maga a szolgáltatás elérhető is lesz majd. Egyrészt mivel az Apple legtöbbször zenei szolgáltatásait egyben az új operációs rendszer megjelenéséhez is köti , másrészt pedig teljesen nyilvánvaló, hogy a tényleges indulást mg rengeteg feladatnak kell majd megelőznie…
A legmagasabb megmászandó hegy, ezen az úton tudhatóan nem a Warner Music és a Warner Chapel páros volt, hanem a SONY az. Arról nem jelentek meg újabb információk, hogy sikerült-e előre lépnie az Apple-nek a velük folytatott tárgyalásokban…Ugyanakkor a legnagyobb lépés talán nem is a konkrét tárgyalásokban rejlik, hanem abban, amilyen feltételekkel az Apple hajlandó szerződni. A Pandora esetében érvényes díjaknál közel 50%-al magasabb plusz még a hirdetési bevételből is részesedést kínáló modell bizony már sokkal közelebb lehet ahhoz, amit látni szeretnének, az amúgy a szolgáltatásért lelkesedő kiadók…Hétfőn meglátjuk, meddig és mire jutottak..