Amint az a világ zenei piacainak tavalyi évét bemutató sorozatunk eddigi részeiből következett a fontosabb zenei piacok többsége- persze különböző mértékben- de növekedni volt képes. Mégis, összességében a világ zeneipara az IFPI jelentése alapján inkább csökkent, mint nőtt. Az ok, pedig tulajdonképpen, egyetlen, ámde hatalmas piac: a Japán. Vele foglalkozunk sorozatunk befejező részében...
A világ zenei piacainak 2013-as évét bemutató sorozatunk korábbi részei Tovább nőtt a norvég zenei piac a streamingnek köszönhetően Nem hozott szégyent a Spotify-ra a svéd zenei piac 12 év után újra nőtt a francia zenei piac!
|
A távol-keleti ország piaca- annak ellenére, hogy a világ egyik legjelentősebb zenei piaca -mindig is speciálisnak számított, elsősorban azért, mert a fizikai CD eladásokból származó bevételek továbbra is meghatározóak, a digitális szegmens meghatározó területe pedig továbbra is a mobil csengőhang.
Mindezt tudva és ismerve tulajdonképpen nem meglepő, hogy 2013 a Japán zenei piac számára amolyan klasszikus fekete év volt. Az ország gazdasága is nagyon nehéz időszakon megy keresztül, ami eleve megjelenik az olyan típusú fogyasztásban, mint a zeneipari tartalmak, mindezt pedig tetézi a zenei tartalmak fogyasztásának, immár a konzervatív távol-keleti országba is begyűrűző változása.
A többi, hasonló zenei piachoz hasonlóan a japán CD eladások is meredeken,13%-al estek, a 2012-es 3.74 milliárd dollárról. 3.2 milliárd dollárra. úgy, hogy nem volt olyan album, amelyből 1 milliónál több példányt adtak volna el.
A digitális szolgáltatásokból származó bevételek is meredeken estek,- összesen 23%-al, ennek elsődleges oka pedig az egészen drasztikus mértékben zuhanó mobil csengőhang, mobile single track és mobil zenei videóklip bevételek voltak. Ezek mindegyike 50%-ot meghaladó mértékben csökkent.A digitális zeneletöltés növekvő szegmense volt ugyanakkor a dal és album letöltések, melyek 44 illetve 31%-al nőttek Japánban. Streaming szolgáltatási bevételekről és szegmensről egyelőre nem nagyon lehet beszélni, így az ezen a területen mért 513%-os növekedés is nehezen értelmezhető, egyelőre.
S hogy mindezek alapján mire számíthat a szigetország zeneipara 2014-ben? Alapvetően nem sok jóra, ha a trendekből indulunk ki. A CD eladások várhatóan tovább csökkennek majd, csak úgy, mint a csengőhangok és a többi, nem okostelefon specifikus mobiltartalmak.
A streaming várhatóan idén is drámai mértékben nő majd, azonban továbbra sem lesz a japán zeneipar meghatározó szereplője. Ami a várható csökkenést tompíthatja majd, ( a tavalyi évben szinte teljesen hiányzó ) lokális tartalom megjelenés. A japán piac specifikuma ugyanis az, hogy a helyi előadók tartalmai azok, melyek igazán maguk után húzzák a piacot. 2013-ban a nagy nemzetközi kiadók alig invesztáltak japán előadókba, kérdés, idén és az elkövetkezendő időszakban megteszik-e.